Hur använder du sociala medier i bokmarknadsföringen?
Att finnas på nätet är ett måste. Alliance.125-bokserien har en webbsida både på finska och på engelska samt en Facebook-sida. På så sätt får mina läsare den mest aktuella information om t.ex. rabattkampanjer eller andra saker jag håller på med. På Facebook är det enkelt att dela med sig bokrecensioner och öka bokens attraktivitet.
Det finns också många många som intresserar sig för litteratur och att läsa på Twitter. Att följa tematiskt viktiga personer – t.ex. andra egenutgivare, marknadsföringsexperter o.s.v. – kan ge dig idéer för dina egna marknadsföringsaktiviteter. Du kan öka synligheten för din profil genom att öppna en diskussion om ett intressant och/eller aktuellt tema. Min tumregel för sociala medier är att vara aktiv och reagera snabbt.
Var noga med att undersöka vem eller vad som står bakom olika marknadsföringsmöjligheter, innan du spenderar dina pengar på dem. Till exempel finns det tjänster på Twitter som tweetar om böcker mot betalning. De är helt värdelösa för bokförsäljningen.
Vilka tips skulle du ge dem som drömmer om internationell indieframgång?
I november 2014 vann jag Self Publishing Review, egenutgivningstävlingen, men jag måste fortsätta att arbeta hårt för det stora internationella genombrottet. Jag har valt USA som min målmarknad: Om man lyckas där så väcks intresset automatiskt även i Finland.
Jag kontaktar amerikanska litteraturagenter och -bloggar varje vecka. Till en början skickar jag dem ett väl formulerat mejl per e-post. Om de visar intresse skickar jag även min bok. Många agenter och bloggare tar gärna emot e-boksversionen som PDF, Kobo- eller Kindle-bok. Det underlättar för någon som bor i Finland. Jag behöver då inte behöver skicka tunga böcker per post. Ta också tid på dig att lära känna bokbloggar. Det finns olika bokbloggar för olika genrer. Läs även recensionsriktlinjerna som finns i de flesta bloggar under kontaktuppgifterna. Använd recensionstjänster, såsom Kirkus, om du har budget för det.
Hur ska man förbereda sig till författarintervjuer för att nå internationell indieframgång?
Det är viktigt att förbereda sig ordentligt och fråga journalisten på förhand om de teman som ska diskuteras och/eller frågor som ska ställas. För att journalisten ska ha all nödvändig information om dig före intervjun kan du gärna skicka ett kort infoblad om dig och till och med om boken.
Du borde fundera på två, tre saker som du vill få fram under intervjuns gång och sedan bara inkludera dessa saker på ett naturligt sätt i diskussionen.
Antalet egenutgivna böcker växer jämt. Hur skiljer man sin bok ur massan?
Jag tror att det viktigaste är att hitta sin egen röst. Du har gjort allt rätt om läsaren minns din skrivstil.
Att hitta sin egen genre är också viktigt för internationell indieframgång. Jag själv valde att skriva science fiction för att det ger möjlighet att fundera på samhällets kritiska och ömma teman. Genom science fiction kan dessa teman hanteras utan att förolämpa någon politiskt.
Vilka tips skulle du ge andra egenutgivare?
Det är viktigt att börja kommunicera och prata om boken i god tid innan den är klar, senast ett halvår innan publiceringen. Kontakta lokala tidningar och bloggar som skriver om samma genre i förväg. Utgångspunkten för marknadsföringen är att redan nu veta vem som är bokens målgrupp.
Skriv ett kort och konsist infoblad om din bok och dig själv som författare. Journalister och bloggare nappar på ämnet lättare om de redan vet vad det gäller och när de kanske redan har väntat på utgivningen.Om du skriver fiktion kan du leta efter författare på nätet som skriver om samma tema. Undersök hur de presenterar sig själva och sina böcker. Det är tillåtet att imitera men inte att direkt kopiera andra.
Du kan även pusha din bok genom att jämföra den med en annan titel inom samma genre för att få uppmärksamhet: ”Om du gillade Hungerspelen, kommer du säkert även gilla det här!”.
Författaren
Raita Jauhainen är en science fiction -författare från Jyväskylä, Finland. Hon har publicerat sex böcker genom BoD varav två är översätta på engelska. 2014 vann hon den berömda Full Moon Awards -tävlingen för egenutgivna böcker och 2015 van hon tredje platsen i International Book Award, organiserad av den amerikanska författarplattformen Readers` Favourite. Den förra IT-experten skriver nu på heltid.
Ofta rekommenderas att en indieförfattare borde ha en egen blogg. Om du har tid och lust att blogga ska du absolut göra det och få synlighet genom bloggen. Glöm inte att rekommendera din bok till dina lokala bibliotek!
Bra ide’er. Det här med Marknadsföring är svårt. Här gav du bra tips!
Hej Inger!
Skönt om artikeln är av nytta till dig!
Hälsningar
Vera / BoD
Good post! I read your blog often and you always post excellent content. I posted this article on Facebook and my followers like it. Thanks for writing this!