Mer närvaro i sociala medier som ditt nyårslöfte 2017?

Vad är dina målsättningar inför 2017? Kan det kanske vara att använda sociala medier för att öka försäljningen av din bok? Vi välkomnar år 2017…

Då har ännu ett år gått till ända. Med sin harmoniska dos av förnyade erfarenheter och återupprepade misstag. Nu väntar vi med spänning vilka nya upplevelser 2017 skall medföra.
Nyårslöften kan vara till exempel sporta mer, leva sundare, skriva mer, vara mer social och läsa mer böcker. Ja, de är många och att avge löften inför det nya året verkar vara något som de flesta av oss gör.

När det gäller egenutgivning så är din egen marknadsföring en stor del av ditt arbete om du vill sälja din bok. Eftersom sociala medier och närvaro på nätet ökar i viktighet, hoppas vi på att många av våra författare har åtagit sig detta som sitt nyårslöfte! Att synas och att vara aktiv är gratis PR och marknadsföring för dig som författare och möjligheterna är oändliga. Det tillåter dina följare och fans att dela ditt arbete, dina projekt, dina event och dina böcker. Alla i bokbranschen försöker följa bloggar, webbsidor, poddar, Youtube, Twitter, Facebook, Instagram, etc.

Det är dags att uppfriska din närvaro. Här delar vi med lite tips som kanske kan hjälpa dig på vägen.

Håll det enkelt!
Ibland har skribenter en förmåga att krångla till texterna mer än nödvändigt. Skriv och uttryck dig så att dina läsare och följare förstår vad du vill ha sagt. Uttryck dig på samma sätt i alla medier och undvik komplicerade formuleringar eller kanske fackuttryck inom ett visst område som kräver speciell kunskap. Ställ gärna frågor för att bjuda in till dialog. Läs alltid igenom din text en extra gång och låt även en vän eller kollega kontrollera texten innan du publicerar den.

Bygg upp ditt nätverk och knyt nya kontakter!
Vårda ditt personliga varumärke. Möjligheterna att nå ut med ditt budskap, din bok och knyta nya kontakter har ökat dramatiskt sedan sociala nätverk blev en del av vårt dagliga liv. Ett bra nätverk som underhålls regelbundet är guld värt. Om du har skrivit ett nytt blogginlägg, tagit foton eller kanske filmat en presentation av din bok så dela det på sociala medier som till exempel Facebook och Twitter.  Du kanske har hållit en boksignering i någon offentlig lokal eller på en bokmässa? Möjligheterna och idéerna som du kan använda dig av är oändliga. Det viktiga är att du delar med dig och ständigt skapar nya kontakter och samarbeten. Om inte du försöker marknadsföra dig själv, vem skall då göra det?
Kommunicera ofta och kontinuerligt!
Vi rekommenderar att du skriver något på dina sociala medier minst 2–3 gånger i veckan. Följarna tappar intresset om man skriver väldigt sällan. Blanda gärna in länkar och artiklar som är relaterade till ditt tema eller bokprojekt. Om du känner att du inte hinner så planera inlägg i förväg och schemalägg dem i början av veckan. Detta är idag möjligt i flera av de olika sociala medierna.
Svara tillbaka för att visa att du engagerar dig!
Att snabbt ge respons skapar trovärdighet och uppmuntrar till ytterligare engagemang. Svara på såväl kommentarer och frågor som beröm och kritik. Den som ställer en fråga till dig förväntar sig ett svar. Missa inte chansen att vara hjälpsam och att visa att du bryr dig om alla som bryr sig om dig. I sociala medier saknas viktiga kommunikationssignaler som röstläge, gester och ansiktsuttryck. Därför är det bra att uttrycka sig extra trevligt även när du får kritik.

Tips:

Läs även gärna kommunikationsrådgivaren och författaren Abelone Glahns goda råd om sociala medier.

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält