Hur bör en korrekt tryckortssida hos BoD se ut?

Upphovsrätt? Information om förlag och tryck? ISBN? Hur skapar jag en korrekt tryckortssida till min bok?

Om du ger ut en bok kommer du att stöta på orden tryckortssida, kolofon eller impressum någon gång under bokprojektets gång. Du har säkert hört talas om dem förut, men vad innebär dessa ord egentligen? Och vilken obligatorisk information måste du som författare ha med i din bok? I den här artikeln klargör vi hur bokens tryckortssida hos BoD bör se ut. Låt oss svara på den första frågan direkt: Om du ger ut din bok med BoD måste din privata adress inte finnas med i bokens kolofon/impressum.

Måste en bok ha en tryckortssida? Är det obligatoriskt?

Varje bok som publiceras bör ha en tryckortssida med ett kolofon/impressum med. Tryckortssidan är vad själva sidan kallas i boken och sidans kolofon/impressum är texten där copyright, förlag, tryck, tryckår, ISBN etc. står med. På tryckortssidan kan ju även annan viktig information finnas med såsom, tidigare utgivningar, omnämningar eller rättigheter. BoD rekommenderar att denna information finns med i början av boken på en utav titelsidorna, vanligtvis på sidan 4 (på baksidan av titelsidan). 

Bokens uppbyggnad

Titelsidorna

Vad bör finnas med?

Bokens impressum/kolofon är till för att du ska veta vem som är ansvarig för innehållet i boken. Den tekniska termen för detta är ”ursprungsangivelse”.

Du undrar säkert vilket innehåll som måste ingå, eller hur?

I princip kan man säga att ett impressum/kolofon kan innehålla utgivningsår, copyrightsymbol, upphovsrättsinnehavare, originaltitel, eventuell översättare, formgivare, ev. upplaga, utgivare/förlag med kontaktuppgifter, tryckeri, tryckort och ISBN. Ibland presenteras även detaljer som teckensnitt, redaktör och vilket papper boken är tryckt på.

Hur mycket information man väljer att ha med på tryckortssidan är delvis upp till utgivaren, men upphovsrättsinnehavare (författare), utgivningsår, tryckort och ISBN är obligatoriska uppgifter.

Så här bör en tryckortssida se ut hos BoD.:

BoD:s impressum

-FSC-sigillet

-Text- och datautvinning

-Utgivningsår

-Copyright-angivelsen

-Förlag

-Tryckeri

-ISBN

FSC-sigillet

FSC-sigillet trycks automatiskt högst upp på tryckortssidan och du behöver därför lämna tom plats här. Detta gäller även om du har valt att ha bokens impressum på en annan sida som inte är sida 4. Alla våra böcker trycks på FSC-MIX-certifierat papper. Detta innebär att vi använder papper som består av minst 70 % FSC-certifierat eller godkänt återvinningsmaterial och att de övriga 30 % uppfyller kraven för kontrollerat trä, vilka framtas av FSC Controlled Wood Standard. Du kan läsa mer om detta här.

Text- och datautvinning

För att skydda din upphovsrätt och för att förhindra text- och datautvinning i samband med utvecklingen av chatbots och artificiell intelligens, rekommenderar vi att du inkluderar följande text i ditt impressum: ”Automatiserad teknik vilken används för att analysera text och data i digital form i syfte att generera information, enligt 15a, 15b och 15c §§ upphovsrättslagen (text- och datautvinning), är förbjuden.”

Upphovsrätt

Copyright-angivelsen består av året då boken publiceras samt namnet på innehavaren av rättigheterna (du själv, utgivaren el. dyl.), såsom t.ex. © 2025 Anna Andersson.

Information om tryck och förlag

För titlar där ISBN har erhållits via BoD,  bör följande information finnas med:

Förlag: BoD · Books on Demand, Östermalmstorg 1, 114 42 Stockholm, Sverige, bod@bod.se
Tryck: Libri Plureos GmbH, Friedensallee 273, 22763 Hamburg, Tyskland

ISBN: 978-91-XXXX-XXX-X

ISBN

Du får detta individuella nummer för titlar som ska publiceras i bokhandeln, när du skapar ditt bokprojekt i kundportalen myBoD. 

Valfritt

Om du vill kan du också inkludera ytterligare innehåll på din tryckortssida. Det kan t.ex. vara information om redigering, korrekturläsning, omslagsdesign och omslagsfoto, webbsida och kanaler för sociala medier. Mer information om hur du skapar inlagan, titelsidor och bokens tryckortssida med kolofon/impressum hittar du här.

Författare

Linda Reumann

Hon har jobbat på BoD sedan hösten 2016. Hon är ansvarig för marknadsföringen, sociala medier och arrangerar bland annat olika evenemang hos BoD. På bloggen delar hon tips och råd kring bokutgivning och marknadsföring.

Fler inlägg

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält