Du har publicerat både barnböcker och deckare. Vad är skillnaden mellan att skriva en barnbok och att skriva en deckare?
Det föll sig naturligt att skriva barnböcker eftersom jag själv har små barn. Jag berättar mycket sagor för barnen så steget till att börja skriva ner sagorna var inte så stort. För mig låg utmaningen med barnböckerna i att skapa bilderna. Jag valde att illustrera själv eftersom jag varken hade kontakter eller budget till att betala någon annan. Det tog längre tid att skapa bildmaterialet än textmaterialet.
De två första delarna av din Tulisaari-trilogin har publicerats, du arbetar på den tredje. Vad har du lärt dig av utgivningen av dina böcker som du har kunnat använda dig av senare?
Jag har lärt mig att inte ha så bråttom. Jag har märkt att när jag börjar närma mig slutet av en deckare är jag så lättad över att jag snart är färdig att tempot i berättelsen ofta stegras och slutet kan bli lite kvickt och enkelt. Jag lägger alltid undan ett nästan färdigt manus i några veckor för att sedan titta på det med nya ögon igen. Då är det lättare att se vad som fattas eller vilka ändringar som behövs för att deckaren ska bli bättre. Jag tänker också mer på prissättning och omslagsdesign nu. Vill man bli författare på hel- eller deltid gäller det att sälja många böcker och då räcker det inte alltid med en bra deckare, man måste fundera på hur man ska sälja sin produkt också.
Vilket stunder i din författarkarriär har varit de mest imponerande?
Jag har lärt mig oerhört mycket under de här åren, om bokbranschen, marknadsföring och själva skrivprocessen. Jag har alltid drömt om att bli författare men aldrig riktigt vågat ta steget tidigare. Tack vare att det är så enkelt att ge ut böcker på egen hand (med BoD) fick jag chansen att uppfylla min dröm. Det är en häftig känsla att se sin bok i tryck för första gången. Och när bokförsäljningen ökar och läskretsen växer blir man mer säker på sitt val. Nu känner jag att jag har kommit till en punkt då jag kan dra nytta av allt jag lärt mig och faktiskt satsa på min författarkarriär på riktigt.
Individuell och mångsidig marknadsföring har lett till att läsarna har hittat dina böcker. Berätta lite om dina aktiviteter.
Jag tror att utmaningen för många egenutgivare ligger i att nå ut till läsarna. Man har lagt ner så mycket arbete på att skriva boken och tänker att nu är det bara att börja sälja, men det är det som är den svåra biten. Så har det i alla fall varit för mig. Vill man inte lägga ner stora summor på marknadsföringen gäller det att tänka kreativt. Jag har en hemsida och en blogg och använder mig flitigt av sociala medier. Jag skriver pressmeddelanden när jag har något nytt på gång och har på så sätt fått en del kontakter i media. Jag medverkar på marknader och mässor. Inte bara för böcker utan även andra typer av event. Jag har haft stor nytta av olika företagsnätverk som jag varit med i, de finns i varje kommun. Det gäller att ta alla chanser. Allt man gör leder till nya kontakter och fler möjligheter. Och att man får tillfälle att träffa så många trevliga, roliga och inspirerande människor är en extra bonus.
Hur tycker du att man fångar läsarnas uppmärksamhet på ett effektivt sätt?
Det beror på sammanhanget. När jag är ute på mässor och liknande är det ofta omslagen som fångar läsarnas uppmärksamhet. På nätet är det kanske lite annorlunda. Där tror jag det är viktigt att få läsarna att bli nyfikna på själva berättelsen (eller författaren). Jag använder mig mycket av sociala medier för att kommunicera med läsare och andra författare. Det är också en bra kanal för att dela med sig av tips, uppdateringar och nyheter. Det allra bästa sättet är förstås att få läsarna att prata om din bok med andra. Men den biten är ju lite svår att påverka själv.
Dina bästa tips för andra egentugivare?
Lägg tid på att korrekturläsa och formatera texten. Du vill att din bok ska se proffsig ut. Tänk på att skapa ett bokomslag som fångar läsarnas intresse och stämmer med din boks genre. Fundera lite extra på prissättningen. Du vill inte att boken ska vara alltför dyr att köpa, samtidigt som du måste bestämma hur mycket vinst du själv känner dig nöjd med. Bokformat, textstorlek och marginaler är alla faktorer som påverkar sidantal och tryckpris. Utarbeta en strategi för marknadsföringen. Hur mycket tid kan du lägga på marknadsföring? Vilka kanaler passar dig? Skaffa dig en snygg hemsida där både läsare och journalister kan hitta information om dig och dina böcker.
Författaren
Sara Önnebo är en erfaren egenutgivare som har publicerat ett flertal böcker på egen hand. Hon har medverkat i bl.a. radiointervjuer och BoD:s egenutgivardag och flera tidningar har skrivit artiklar och recensioner om hennes böcker.
Mer information om Sara och publicering hittar du på hemsidan
Jag har precis beställt de två första böckerna i trilogin, ska bli spännande att läsa!