Egenutgivning eller förlag, vad passar dig bäst?

Det finns olika sätt att ge ut en bok på: genom egenutgivning, förlag, eget förlag, eller hybridförlag. Vi förklarar skillnaderna.

Det kan vara svårt att förstå sig på förlagsvärlden, när man är debutant och vill ge ut sin bok. Om du vill veta vilka fördelar och nackdelar det finns med egenutgivning jämfört med ett traditionellt förlag har du kommit till rätt ställe.

Har du bestämt dig för att skriva din egen bok? Grattis, du har tagit det första stora steget! Det som är viktigt under processens gång är att tänka igenom hur du skulle vilja sprida ditt verk i världen. Ska det vara genom egenutgivning eller förlag? Idag finns det många olika möjligheter. Det finns de stora traditionella förlagen, mikroförlag, hybridförlag, möjligheten att starta ett eget förlag och ge ut boken själv som egenutgivare. I den här artikeln berättar vi om för- och nackdelarna med de olika alternativen.

Vad är viktigt för dig?

Vilket sätt du vill ge ut din bok på, beror lite på vad du vill uppnå med din bok och vem du riktar dig till. Vem är din målgrupp, dina läsare? Vi ger dig 5 tips för att hitta din målgrupp här och hur du definierar den kan du läsa mer om i vårt blogginlägg.

Vad som också spelar roll i ditt beslutstagande är vad det är för en slags bok. Om det är en bok som riktar sig till en väldigt liten specifik målgrupp såsom en släktkrönika, biografi eller familjehistoria, är det svårare att få den utgiven genom ett traditionellt förlag. Boken är kanske mest intressant för familjen eller läsare i det område som du bor i. Här kan du förmodligen spara dig mödan att leta efter ett traditionellt förlag för att publicera boken och istället publicera den som egenutgivare.

Vilken väg du väljer beror självklart också på vad du vill. Egenutgivning eller förlag? Känner du att du vill ha kontroll över processen och vara med och ta alla beslut gällande bokprojektet, så är kanske egenutgivning det som passar bäst för dig. Vill du däremot att någon annan tar alla beslut och bestämmer hur din bok ska se ut och skapas, så kanske ett traditionellt förlag passar dig bättre.

Vi berättar skillnaderna mellan egenutgivning och förlag samt de andra varianterna.

Vilka uppgifter åtar sig ett förlag?

Den klassiska bokutgivningen är att man som författare skriver till förlag efter förlag och hoppas på att bli antagen och utgiven. Idag finns det bra alternativ till förlagsutgivning, men många drömmer fortfarande om att ge ut sin första bok på ett förlag – varför? Först och främst innebär ett förlag prestige. Om ett stort förlag har bestämt sig för att ge ut din bok, har du fått bevis på att manuskriptets kvalitet är bra.

Om du bestämmer dig för att gå den här vägen och hittar ett lämpligt bokförlag är din viktigaste uppgift att ta hand om manuskriptet. De ansvariga på förlaget bestämmer tidpunkt och utgivningsdatum. De tar hand om redigering och korrekturläsning, låter designa omslaget och ansvarar för bokens inre layout (design och sättning av inlagan). I de flesta fall beslutar förlaget också om titeln – med starkt fokus på marknadsföring och goda försäljningsmöjligheter. När innehåll och formgivning är klara tar förlaget hand om tryckning och att marknadsföringen påbörjas. Ofta trycks en större upplaga som nu ska säljas. Som författare har du lite eller ingenting att göra med alla dessa organisatoriska frågor. Ett traditionellt förlag tar vanligtvis relativt lång tid på sig vid en bokutgivning, eftersom boken vandrar mellan många olika händer och förlaget arbetar med många olika manuskript samtidigt.

Fördelar och nackdelar med utgivning genom ett traditionellt förlag:

  • Du har inte längre kontrollen av ditt bokprojekt.
  • Rättigheterna går över till bokförlaget.
  • Förlaget bestämmer, titel, design på omslaget och inlagan.
  • Den som tar den ekonomiska risken och bekostar alla redaktionella omkostnader, tryck, marknadsföring, distribution och lagerhantering är förlaget.
  • Du kan inte bestämma tryckeri eller hur många exemplar som ska tryckas.
  • Försäljningspriset och vinsten bestäms av förlaget samt att förlaget behåller såklart sin del av vinsten.
  • Förlaget tar hand om att skicka ut pliktexemplar.
  • Ett seriöst förlag gör en professionell bearbetning av texten och ev. ber dig att skriva om eller ta bort viss text.
  • Bokutgivningen tar relativt lång tid.
  • Förlaget tar hand om och planerar marknadsföringen.

Hur fungerar egenutgivning hos BoD?

Om du väljer egenutgivning som ett alternativ till förlagsutgivning är processen helt annorlunda. Din bok ligger helt i dina händer. Du bestämmer själv över tidsplaneringen, texten och boktiteln – även om du naturligtvis kan ta hjälp av proffs. När manuskriptet är klart rekommenderar vi att du anlitar någon som språkgranskar och korrekturläser det, eftersom det kan vara avgörande för bokens framgång. Du tar hand om design av inlagan och omslaget och bokutformningen – med andra ord allt som har med din bok att göra. När filerna är klara laddar du upp dokumenten i BoD:s kundportal och din bok är redo att tryckas.

Du har alltså all kontroll och är projektledare för din egen bok. Du kan självklart få hjälp genom olika författartjänster, men du har alltid sista ordet. Du behöver dock inte bekymra dig om försändelse av pliktexemplar, trycket eller distributionen av din bok. På BoD ser vi till att din bok är klar för tryck och tillgänglig att beställas av bokhandlare, nätbokhandlare och bibliotek. BoD trycker din bok efter beställning och du behöver inte beställa eller betala en viss upplaga på förhand. Det innebär att dina läsare kan köpa din färdiga bok var som helst på nolltid. På tal om att köpa: med egenutgivning ligger prissättningen också helt i dina händer. Med hjälp av prisberäknaren bestämmer du försäljningspris och därmed också hur mycket vinst du vill göra per bok. Alla böcker som ges ut genom BoD får även ett tillhörande ISBN.

Fördelar och nackdelar med egenutgivning hos BoD:

  • Du har all kontroll av ditt bokprojekt.
  • Erbjuder många olika författartjänster såsom t.ex. korrekturläsning, språkgranskning, design av inlaga och omslag.
  • Din bok blir tillgänglig för alla bibliotek, bokhandlare och nätbokhandlare, även internationellt om så önskas.
  • BoD skickar pliktexemplar och ett exemplar till BTJ.
  • Det är enkelt att skapa ditt eget bokprojekt och även att göra en ny utgåva ifall du vill ändra på något.
  • Du måste inte köpa någon minsta upplaga av din bok.
  • Transparenta priser.
  • Försäljningspris, honorar, bokutformning etc. bestämmer du själv som författare.
  • En professionell bokutgivning till lågt pris.
  • Flexibel hållbar och högkvalitativ tryckning av böckerna, efter beställning.
  • Som egenutgivare ligger marknadsföringen i dina händer.
  • BoD läser och korrigerar inte dina texter, ifall du inte anlitar detta som tjänst (vilket vi starkt rekommenderar).
  • Bokutgivningen går relativt fort.

Bokutgivning under eget förlagsnamn?

Om du skulle vilja ge ut din bok eller böcker under eget förlagsnamn kan du enkelt göra det genom BoD. Det fungerar på samma sätt som när du ger ut boken som egenutgivare, men det finns en del saker som du bör tänka på. Om du registrerar dig som förlag i BoD:s kundportal bör du först ha ett förlagsnamn och ha ansökt om eget ISBN. Det gör du hos Kungliga biblioteket och är gratis. Det är alltid utgivaren av publikationen som ska ansöka om ISBN. Du kan läsa mer om detta på KB:s webbsida här. Pliktleverans är en annan viktig del, som du som eget förlag måste ta hand om. Även här är det KB som är ansvariga för bestämmelserna gällande pliktexemplar, och mer information finner du på deras webbsida. Efter att du har slutfört ditt bokprojekt i BoD:s kundportal, beställer du enkelt de böcker du vill skicka som pliktexemplar och anger leveransadresserna. Om du vill starta ett eget förlag helt själv, utan BoD, innebär det att du även måste ta hand om distribution, beställningar, tryckprocessen och alla nödvändiga avtal med samarbetspartner själv. 

Fördelar och nackdelar med att ge ut din bok under eget förlagsnamn:

  • Bokutgivningen görs genom BoD som samarbetspartner, men utåt visas bara ditt förlagsnamn.
  • Som förlag måste du själv ansöka om ISBN hos Kungliga biblioteket.
  • Pliktexemplar måste beställas och skickas av dig som förlag.
  • Du har all kontroll av ditt/dina bokprojekt.
  • Olika författartjänster såsom t.ex. korrekturläsning, språkgranskning, design av inlaga och omslag, ligger i ditt ansvar.
  • Din bok blir tillgänglig för alla bibliotek, bokhandlare och nätbokhandlare, även internationellt om så önskas.
  • Det är enkelt att skapa ditt eget bokprojekt och även att göra en ny utgåva ifall du vill ändra på något.
  • Du måste inte köpa någon minsta upplaga av din bok.
  • Transparenta priser.
  • Försäljningspris, honorar, bokutformning etc. bestämmer du som förlag själv.
  • En professionell bokutgivning till lågt pris.
  • Flexibel hållbar och högkvalitativ tryckning av böckerna, efter beställning.
  • Som förlag tar du hand om marknadsföringen själv.
  • BoD läser och korrigerar inte dina texter, ifall du inte anlitar detta som tjänst (vilket vi starkt rekommenderar).

Vilken roll spelar då ett hybridförlag?

Det är förlag som erbjuder utgivning mot medfinansiering. Ett seriöst hybridförlag gör samma bedömning som ett traditionellt förlag och tittar på både den litterära kvaliteten och den kommersiella potentialen av boken. Man bör dock vara medveten om att man måste vara med och betala en hel del, så man bör vara noga med vilket hybridförlag som man väljer. Det ska ju vara lönsamt i slutändan och det blir det nog bara om man säljer minst 1000 exemplar eller mer av boken.

Fördelar och nackdelar med att ge ut genom hybridförlag:

  • Hybridförlag följer en liknande modell som ett traditionellt förlag, när det gäller bedömning av insänt material och sedan redaktionell bearbetning av manus, formgivning, korrekturläsning och tryck.
  • Författaren tar den ekonomiska risken.
  • Du som författare medverkar när det gäller alla kostnader för utgivningen.
  • Beroende på avtal mellan författare och hybridförlag så kan kostnaderna och vinsten delas lika mellan de båda parter.
  • Vinsten brukar ofta vara lite högre än hos ett traditionellt förlag.
  • Man bör få större hjälp med marknadsföringen.


Tips!

Nu när vi har berättat om skillnaderna mellan egenutgivning, förlag, eget förlag eller hybridförlag, så finns det ändå en hel del ”gråzoner” på bokmarknaden. Det dyker upp förlag som kallar sig för traditionella förlag, men egentligen agerar som hybridförlag och kräver att författaren medfinansierar utgivningen. Och det dyker upp en rad egenutgivartjänster som kallar sig för hybridförlag men egentligen aldrig refuserar ett enda manus.

Efter att du har läst om de olika möjligheterna, vad väljer du? Egenutgivning eller förlag?

Oavsett om du bestämmer dig för egenutgivning eller förlag eller en annan variant, så tänk alltid på att granska alla avtal innan du skriver på. Hur är det med vinsten/royalty/honorar? Vem har rättigheterna till verket (även gällande e-bok och ljudbok) ? Hur ser det ut med uppsägningen? Hur länge gäller avtalet? Vad kostar utgivningen? Måste du beställa en viss upplaga? Vad är priset då per tryckt bok?

Viktigt att tänka på är också att bara för att du har gett ut boken så innebär det inte att du är klar och kan luta dig bakåt i fåtöljen. Det är nämligen nu som marknadsföringen börjar. Det är en viktig del för att skapa uppmärksamhet kring ditt verk, hitta läsare och öka försäljningssiffrorna.

Vi önskar dig lycka till med ditt bokprojekt!

Författare

Linda Reumann

Hon har jobbat på BoD sedan hösten 2016. Hon är ansvarig för marknadsföringen, sociala medier och arrangerar bland annat olika evenemang hos BoD. På bloggen delar hon tips och råd kring bokutgivning och marknadsföring.

Fler inlägg

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält