5 tips för att hitta din målgrupp

För att kunna marknadsföra din bok rätt, är det viktigt att känna målgruppen. Men hur fungerar det exakt? Vi visar dig 5 enkla steg.

Bokmarknaden är oerhört stor. För att din bok inte skall försvinna i mängden är – förutom en bra historia och ett lyckat bokomslag – marknadsföringen ett viktigt instrument för att uppmärksamma den.

Innan du nu börjar distribuera flygblad, etablera sociala mediekanaler och spendera pengar på reklam, bör du göra lite research för att minimera spillet av dina marknadsföringsaktiviteter.

Spill hänvisar till de personer som kommer att nås av din marknadsföring, men som inte är intresserade av din bok. I ett sådant fall skulle marknadsföringsaktiviteterna, som du investerat pengar och tid på, vara förgäves.

Definiera målgruppen

Det är viktigt att veta vem dina framtida läsare kan vara. Den så kallade målgruppen kännetecknas av vissa egenskaper och kan sammanfattas i fyra kategorier:

1. Demografiska egenskaper (t.ex. ålder, kön, bostadsort)

2. Socioekonomiska egenskaper.t (t.ex. utbildning, inkomst, yrke)

3. Psykografiska egenskaper (t.ex. hobbyer, motivation, åsikter)

4. Köpbeteende (t.ex. pris- och reklamkänslighet)

Tänk på att spillet kan vara högt, även om du definierat en målgrupp. Varje person är en individ med många olika egenskaper och varje egenskap förekommer i skiftande intensitet. Det är knappast möjligt att bestämma och täcka alla egenskaper. Vice versa finns det också personer som inte omfattas av din målgrupp, men som skulle läsa din bok – om du når fram till dem med din marknadsföring.

Om du definierar en för smal målgrupp förlorar du alltså potentiella läsare, är den för bred så genererar du för mycket spill och förlorar i värsta fal dina investerade pengar. Börja därför med att använda en smal men väldefinierad målgrupp. Om du når bra resultat med denna smala målgrupp så kan du sedan allteftersom bredda den.

Låt olika personer eller grupper med vissa egenskaper ”provläsa” din bok och be om ärlig feedback. Endast genom positiv och negativ feedback kan du avgöra vem som tillhör din målgrupp.

Försök att uppskatta negativ feedback, eftersom den ger dig ännu mer klarhet angående din målgrupp. Positiv feedback känns härligt, men om den lämnats av ren artighet så blir det en björntjänst i det långa loppet.

Jämför din bok med liknande böcker som redan getts ut av andra författare och undersök deras målgrupper. Lär av dem som redan lyckats! I detta avseendet är det inte viktigt om du gillar författaren eller boken. Man kan absolut lära sig från personer som man inte tycker om!

Sammanställ individuella egenskaper och överväg vilka ytterligare karakteristika drag som är nära relaterade till dessa. Arbeta sedan fram en målgrupp utifrån kombinationen av dessa.

Exempel: Du vill med din reseroman som utspelar sig i Frankrike, nå personer som är mellan 20 och 35 år gamla (demografisk egenskap: ålder). En nära relaterad egenskap till ålder, vore läsarens egen lust att resa (psykografisk egenskap: hobby).

Om du inte gillar abstrakt arbete, tänk på din målgrupp som en fiktiv person. Då kan det kännas enklare att utforma marknadsföringsaktiviteter som skall nå just denna person.

Om du har en egen webbsida eller egna konton på olika sociala medier, undersök dina besökare och följare för att utifrån dessa definiera en målgrupp. Facebook och Google Analytics erbjuder t.ex. bra verktyg för detta.

När du har bestämt din målgrupp måste du undersöka var dessa personer finns och hur de bäst kan nås. Sedan blir det dags att planera och klarlägga ditt eller dina mål med din marknadsföringskampanj.

Författare

Anna-Karin Winqvist

Anna-Karin Winqvist frilansar som översättare sedan våren 2020. Hon ger författare tips, råd och information angående olika teman inom bokutgivning på bloggen. När hon inte skriver så slappnar hon gärna av med en bra bok i soffan!

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält