Från utmattning till framgång

Emma Holmgren har själv fått diagnosen utmattningssyndrom och har nu publicerat en bok som hon känner hade hjälpt henne att bearbeta utmattning. Boken har sålt…

Hur kom det sig att du skrev en bok om just detta tema?

Jag är i grunden undersköterska och har sedan vidareutbildat mig och arbetar som enhetschef inom vård och omsorg. Jag har alltid haft ett stort intresse för arbetsmiljö och hälsa men missade mitt eget välmående då jag under ett års tid kombinerade en hög arbetsbelastning med studier. Jag blev sjukskriven för utmattningssyndrom sommaren 2013. För mig innebar det också att jag fick uppleva ångest och rädslor. Alla de symtom på stress som kroppen signalerar är svåra att förstå och skapar mycket oro. Jag insåg att den bok jag hade behövt läsa inte fanns. Det var antingen tunga faktaböcker som var omöjliga att ta till sig med en trött hjärna, eller rent personliga berättelser som inte gav mig någon förklaring på det jag upplevde. Jag skrev den boken jag själv saknade. Fakta varvat med personliga upplevelser, för att läsaren ska få en känsla av samförstånd och mindre ensamhet, men även för att öka förståelsen kring utmattningssyndrom, lindra och inge hopp.

Hur lång tid tog det från att du fick idén till att boken publicerades?

Jag skrev under min sjukdomsperiod för min egen skull. Från början kortare dagboksanteckningar, sedan längre stycken i datorn efter situationer som jag upplevde som svåra. För mig blev det ett sätt att bearbeta och försöka förstå. Jag lärde mig mycket om utmattningssyndrom för att lindra mina rädslor och skrev ner även det för att kunna gå tillbaka och läsa. När jag mådde lite bättre insåg jag att jag hade samlat på mig så mycket text och kunskap att jag skulle kunna hjälpa andra. Jag har alltid tyckt väldigt mycket om att skriva och tanken på en bok har funnits där länge. Nu kändes det självklart att detta var mitt ämne. När jag avslutade min sjukskrivning efter 1 år samlade jag mina texter i bokform. Under ett par månader klippte och klistrade jag i mina texter, samlade på mig ytterligare fakta och skrev sista delen av boken.

Bild

Författaren

Emma Holmgren kombinerade studier med hög arbetsbelastning och lyssnade inte när kroppen sa ifrån. Resan till Grekland blev början på en lång tids sjukskrivning för utmattningssyndrom. Hon skrev boken hon själv saknade.

Mer information hittar du på bloggen

och på Facebook

När var första gången du tänkte på att marknadsföra din bok – redan när du fick idén eller först i slutfasen när boken var klar?

Marknadsföringen växte fram i takt med att jag gav ut boken. Till en början tyckte jag att det var skrämmande att den ens fanns att beställa, jag hade funderingar på om jag lämnat ut mig själv för mycket. När jag tidigt fick väldigt fin respons från läsare insåg jag att boken verkligen behövdes och jag kände då att jag ville nå ut med den.

Hur planerar du marknadsföringen?

Jag har verkligen insett värdet med sociala medier när det gäller marknadsföring. Jag fick tipset att starta en Facebook-sida för boken och jag har även en blogg. Boken har också fått ett eget Instagramkonto där man har möjlighet att nå ut via hashtaggs.

Finns det något speciellt tillfälle i bokprojektet som du inte kommer att glömma? Har du fått någon positiv feedback som hänger samman med detta?

Mina första hundra böcker sålde jag i en grupp för personer med utmattningssyndrom på Facebook. Vi hade lärt känna varandra under året jag varit med i gruppen och jag tänkte att några få nog skulle vilja läsa min bok. Jag hade inte kunnat ana att efterfrågan på bara ett par dagar skulle bli så stor. Jag fick så fantastisk respons, både tårar och skratt från de som läst. Rader som: ”Jag hann bara läsa första sidan innan jag tänkte: skriver hon om mig. Du är fantastisk som satt ord på detta”.
Sedan var det förstås en otroligt härlig känsla när jag efter en månad upptäckte min bok på nätbokhandeln Bokus topplista över mest sålda böcker under kategorin Familj & Hälsa den veckan. Det har också varit glädjande att boken använts i arbetsmiljöutbildningar och att arbetsgivare valt att köpa in mina böcker.

Vilka tips om bokutgivning och marknadsföring skulle du vilja ge andra egenutgivare?

Jag kan verkligen rekommendera BoD. Mig passade det perfekt att själv kunna styra både utgivning och marknadsföring. Då jag fortfarande var stresskänslig kunde jag ta allt i min egen takt. Att med så enkla medel kunna nå ut i nätbokhandeln tycker jag var fantastiskt. Ta hjälp av de tips och råd som finns på BoD:s hemsida. Lägg lite extra tid på textens upplägg så att den hamnar på rätt sidor i din tryckta bok, ta hjälp med korrekturläsning och lägg omsorg på din titel och bokomslaget.
Dra nytta av sociala medier för marknadsföring. Jag har under vägen lärt mig att tänka på vad och hur jag publicerar nya inlägg. Ställ dig frågan, har det här ett värde för min läsare? En lagom dos marknadsföring då du har något nytt att lyfta kring din bok.