Sociala medier: Planera din marknadsföring på Instagram

Vad kan jag som författare lägga upp på Instagram? Vi ger idéer och inspiration!

Sociala medier, särskilt Instagram, är ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra din bok och dig själv som författare. I den här bloggartikeln vill vi ge dig några exempel, idéer och inspiration om hur du som författare kan använda din Instagram-kanal för att nå ut till läsarna.

Naturligtvis ska varje Instagram-profil vara individuell och din författarprofil ska passa dig, dina böcker och din målgrupp. Dessa exempel är alltså bara rekommendationer och har ingen generell garanti för framgång.

Så om du behöver lite inspiration eller motivation för att starta din profil i sociala medier är våra förslag säkert rätt för dig:

Behöver du idéer för ditt innehåll?

Här är en lista med innehållsidéer som du kan dela med dig av som ett inlägg, en Story eller en Reel på Instagram. Många idéer har fått en blå asterisk, eftersom de kan upprepas lite då och då. Om du gillar idéerna kan du lägga upp dem om och om igen.

Vi har sorterat idéerna efter engagemang, eftersom en del innehåll är snabbare och enklare att skapa än andra. Den här uppdelningen är förstås relativt subjektiv – om du själv läser mycket kommer du inte att tycka att en bokpresentation är så tidskrävande, och personer med erfarenhet inom design och layout kan snabbt och billigt skapa välformade och fina bokcitat.

Undrar du när du ska lägga upp vad?

Det finns inget rätt eller fel. Gör det som fungerar för dig. Om du har följt med i några veckor och har registrerat din Instagramprofil som en så kallad Creator-profil kan du kontrollera Insights (statistik) för att se vilka dagar i veckan dina följare är online och vilka inlägg som fungerar bra.

Vi har skapat tre planer för dig som schemalägger inlägg eller posts 2-3 dagar i veckan. Som exempel tittar vi på en skrivmånad, en pupliceringsmånad och en månad efter att boken har släppts. Där har vi skrivit ner vilka ämnen vi ska ta upp och vad vi ska fotografera eller skapa under processen.

Under skrivprocessen eller när din författarprofil fortfarande är relativt ny kan du presentera dig själv. En selfie, ett foto av ditt skrivbord eller din kaffekopp är ett trevligt sätt att berätta om dig själv och ditt skrivande.
Den förmodligen mest spännande tiden för författare är publiceringsmånaden. Före och efter publiceringen är det okej att trumma upp publicitet och att tillsammans med bokdagsledamöter eller testläsare presentera omslaget, boktiteln och skriften, visa upp den färdiga boken och dela med sig av de första recensionerna.
Efter att din bok har publicerats kan du fortsätta att marknadsföra den och samtidigt interagera med dina följare och göra läsare till fans. Tävlingar, spel och hashtaggar är alla bra sätt att göra detta på. Du kan också dela med dig av en tillbakablick på din skriv- eller publiceringstid här.

Vill du få ordning på saker och ting?

Om du är rädd för att glömma något kan du göra en checklista för ditt bidrag. Skriv ner idéer och kryssa av genomförda uppgifter.

Vill du ha fler verkliga exempel?

Här har vi samlat bra inlägg från författare som redan använder Instagram för marknadsföring. Ta en titt på olika profiler och låt dig inspireras!

Här har vi tagit bilder från följande konton: @tovehoglund_forfattare, @sandratrankell, @ina_ekegard, @marionettmamman, @sofialofgrenwriter, @jessicaroosrahmquist

Mallar

Om du gillade våra idéer och checklista får du gärna spara dem som bilder:

Författare

Linda Reumann

Hon har jobbat på BoD sedan hösten 2016. Hon är ansvarig för marknadsföringen, sociala medier och arrangerar bland annat olika evenemang hos BoD. På bloggen delar hon tips och råd kring bokutgivning och marknadsföring.

Fler inlägg

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält