Så kan du använda TikTok för din marknadsföring

Marknadsföra din egen bok på TikTok? I den här artikeln förklarar vi hur det fungerar och vad som ligger bakom ordet "BookTok".

2,7 miljoner använder Tiktok månadsvis i Sverige. Vi visar dig vad som ligger bakom ordet ”BookTok” samt hur du kan marknadsföra din bok där och hitta rätt målgrupp.

Vad är TikTok egentligen och varför lönar det sig att vara aktiv där?

Instagram (vilken också är en kanal inom sociala medier) anser vi lämpar sig bättre om man vill bygga upp en egen liten grupp följare, medan Tiktok är en underhållningsplattform i videoformat. Det är en app för mobiltelefonen, där man kan spela in och dela videor med varandra. Appen hette från början Musical.ly, och blev först populär främst bland ungdomar, men har idag tagit stora steg rakt in i bokbranschen.

Det speciella är att algoritmen snabbt känner igen vilket innehåll du gillar och spelar upp det för dig när du bläddrar i appen. På så sätt kan du även snabbt hitta innehåll från personer som du ännu inte känner.

4 anledningar till varför det lönar sig att pröva TikTok:

  • Nå ut till nya målgrupper (t.ex. de som bara rör sig på TikTok)
  • Video-kvalitet är mindre viktig (innehållet, sympati och att väcka känslor är viktigare)
  • Viralitet är möjlig (även med få följare)
  • Öka spridning och kännedom av dig som författare och dina böcker

106,8 miljarder visningar har setts under hashtaggen #BookTok.

I Sverige har hashtaggen #swedishbooktok vuxit och har uppnått 30M visningar.

Hashtaggen #Bokstället, inspirerad av #Booktok, är framtagen av TikTok tillsammans med Bokus och ska göra det lättare för användarna att hitta boktips

Vad ligger bakom ordet BookTok?

Med hashtaggen ”BookTok” hänvisar man till den grupp eller ”Community” inom bokbranschen som spelar in videor om böcker samt andra teman inom bokbranschen och taggar dessa med hashtaggen #BookTok på TikTok.

Ju fler videor av det här slaget du gillar, desto snabbare lär sig algoritmen att du gillar bokinnehåll och spelar upp liknande videor åt dig:

  • Personer som laddar upp videor om böcker på TikTok kallas BookTokers.
  • BookTok-gemenskapen är enorm och har redan påverkat bokbranschen.

Under hashtaggen #BookTok kan du till exempel hitta videoinlägg om bokrekommendationer, små läsningar, recensioner, berättelser från författarens liv och många andra bokämnen. Särskilt genrelitteratur, som unga vuxna och tonåringar, fantasy och romantik, samt queer-titlar och facklitteratur är särskilt populära på TikTok. Här kan läsarna hitta ny inspiration till sin läslista.

Förlag, bokhandlar och bloggare använder också de olika populära hashtaggarna #BookTok, #swedishbooktok och #bokstället för att placera sina videor i BookTok-gemenskapen och på så sätt öka sin egen räckvidd.

@bodbookishscandinavian

På TikTok finns det många bra bokrekommendationer som är skapade på olika kreativa sätt.

@eksjobokhandel

På Eksjö Bokhandel har man nog aldrig en tråkig minut.

@bod_sverige

Vi vill visa alla fina böcker som man kan beställa i BoD Bokshop.

BookTok påverkar bokbranschen och bokhandeln

BookTok-gemenskapens betydelse har sedan länge nått den svenska bokmarknaden och påverkar redan bokhandeln. Även t.ex. äldre titlar har återigen blivit dagens bästsäljare.

Bokhandlarna reagerar på dessa boktrender, som uppstår via plattformen, och ställer ut speciella bord i butiken för BookTok-böcker. Tack vare BookTok har t.ex. Akademibokhandeln sett en ökad försäljning av ett visst antal titlar. Bland annat Akademibokhandelns butik på Mäster Samuelsgatan i Stockholm vittnar om att ungdomar återvänt till butiken. Även på akademibokhandeln.se noteras samma trend.

Så använder du BookTok för din bokmarknadsföring

På TikTok är det lika viktigt att interagera med andra kanaler som att följa trender och skapa eget innehåll.

Innan du börjar med ditt eget innehåll:

  • Lär känna plattformen och ägna tid för att hitta de senaste trenderna inom bokbranschen.
  • Följ andra bok-konton
  • Nätverka med andra författare
  • Kommentera och gilla andras inlägg och videor

Använd dessa format för ditt innehåll på TikTok

Porträtt: Prata direkt in i kameran, svara på frågor om din bok eller berätta om ditt bokprojekt.

Trender: Använd dig av trender, ljud eller musik och anpassa dem till ditt innehåll.

Böcker: Dela med dig av recensioner, de böcker som du precis har köpt eller visa upp dina egna bokcitat på ett kreativt sätt.

Vardagsskrivandet: Dela med dig av alla upp- och nedgångar i ditt vardagsskrivande. Oavsett om de är allvarliga eller roliga, så är det viktigaste att de är autentiska och äkta!

Så hittar du passande trender och innehåll för din kanal

Om du funderar på hur du ska fylla din kanal med innehåll ger vi dig lite inspirationstips.:

På webbsidan ”Later” finns också en aktuell lista över trendiga ljud och innehåll. Vissa konton på TikTok tar också upp aktuella trender och ger tips om hur man skapar innehåll.

Fakta som avslutning

67 % av alla användare är äldre än 25 år, och trenden är stigande. TikTok är därför fortfarande särskilt populärt bland unga människor.

75 % av användarna har ljudet på när de tittar på TikTok. Detta förklarar också varför beslutet att avsluta tittandet på en video fattas inom 2 till 3 sekunder. Plattformen och användarna ser därför TikTok främst som en underhållningsplattform.

Svenska användare spenderar i genomsnitt 39 minuter per dag på plattformen. Som jämförelse spenderar användarna i genomsnitt 17 minuter per dag på Instagram.

Facit

Vi ser stor potential för bokmarknadsföring på TikTok.

Om du vill utforska TikTok och BookTok-gemenskapen ska du ta dig tid. Se om du vill dela med dig av ditt eget innehåll och lär dig om trender och ämnen.

Det viktiga är att du trivs och gillar att vara aktiv där. Det är det enda sättet att nå den målgrupp som är relevant för din bok.

Författare

Linda Reumann

Hon har jobbat på BoD sedan hösten 2016. Hon är ansvarig för marknadsföringen, sociala medier och arrangerar bland annat olika evenemang hos BoD. På bloggen delar hon tips och råd kring bokutgivning och marknadsföring.

Fler inlägg

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält