Varför recensioner är viktiga för din bok

I det här blogginlägget ger vi dig fem tips om hur du kan få fler recensioner och hur du använder dem på bästa sätt.

Bokrecensioner och läsarröster är en viktig del av marknadsföringen av din bok. Vi visar vad du kan göra för att skapa fler recensioner av din bok och på så sätt locka potentiella läsare till din berättelse.

Att köpa en bok: ja eller nej?

Du känner säkert igen denna fråga av egen erfarenhet. När du letar efter en produkt i en näthandel tittar du först på recensionerna. Vad har andra kunder skrivit om produkten, hur bra var den? Personliga erfarenheter och rekommendationer påverkar ditt köpbeslut – särskilt när du handlar på nätet och har så många produkter eller böcker att välja mellan.

Om andra läsare har gett en bok ett positivt betyg, väcker det intresse hos andra potentiella köpare och sannolikheten för att de köper boken ökar. Sådana läsarröster och recensioner är också viktiga för dig som författare när det gäller din boks exponering – ju oftare och positivare din titel recenseras, desto bättre kommer din bok att rankas i nätbutiker och desto större synlighet får din titel.

Även ett fåtal recensioner kan vara betydelsefulla

Självklart är varje författare glad över att få positiv feedback på sin egen bok. Men även mindre bra recensioner kan ge dig som författare värdefulla insikter. Om flera läsare och recensenter till exempel påpekar många stavfel eller motsägelser i innehållet, kan det vara en anledning för dig att granska din bok noga, göra ändringar samt korrekturer och skapa en ny upplaga.

5 tips om hur du får samt använder bokrecensioner från dina läsare:

1

Har du fått positiv feedback på din Instagram-kanal, Facebook-sida, via e-post eller till och med personligen? Be då din läsare att även skriva in detta i en av de populära nätbokhandlarna där din bok finns att köpa.

2

Organisera läsrundor på sociala plattformar såsom Goodreads eller Instagram för att sedan dela och sprida dessa vidare.

3

Skriv i slutet av din bok att du skulle uppskatta feedback eller en recension i nätbokhandeln eller i dina sociala medier-kanaler.

4

Har du fått en bra och meningsfull recension av en läsare om din bok? Använd den recensionen i din boks beskrivning när du gör en ny upplaga.

5

Skicka vidare recensioner, text om dig själv som författare och beskrivning av din boks innehåll till media, journalister och tidningar. Kanske någon blir intresserad av att göra en intervju med dig.

Författare

Linda Reumann

Hon har jobbat på BoD sedan hösten 2016. Hon är ansvarig för marknadsföringen, sociala medier och arrangerar bland annat olika evenemang hos BoD. På bloggen delar hon tips och råd kring bokutgivning och marknadsföring.

Fler inlägg