BoD har genomfört en undersökning i egenutgivning för tredje gången, de första två undersökningar publicerades 2013 och 2014. Målet är att få reda på mer om aktörerna och trenderna inom egenutgivning. I fokus stod författarnas motivering för egenutgivning samt professionaliseringen av bokframställningen.
DEN STÖRSTA UNDERSÖKNINGEN I EUROPA
Egenutgivningens popularitet visar sig även i antal deltagare i undersökningen: Med nästan 5 500 författare från Sverige, Danmark, Finland, Frankrike, Tyskland, Österrike och Schweiz är deltagarsiffran nästan dubbelt så hög som 2014. Detta gör BoD:s undersökning till den största inom egenutgivning i Europa.
kreativ frihet som motivation
Egenutgivning ger författarna full frihet när det gäller förverkligandet av egna idéer. Författaren har själv kontroll över innehållet av boken, rättigheterna och marknadsföringen. Dessa punkter visar sig tydligt vara viktiga både internationellt och för svenska egenutgivare: I Sverige svarade 90 % att kontroll över innehållet är den största motivationen för att välja egenutgivning som publiceringsväg. Kontroll över rättigheterna (84 %), marknadsföringen (68 %) samt närheten till läsarna och marknaden (47 %) är också punkter som får författarna att ge ut boken själva.
Egenutgivningen professionaliseras
Egenutgivning har etablerat sig som publiceringsväg i hela Europa och författare har allt högre krav när det gäller bokens kvalité i både innehållet och utseendet. I Europa finns det fortfarande en stor grupp hobbyförfattare som ger ut på egen hand, i Sverige är det 82 % av alla som deltog i undersökningen. 39 % angav att skrivandet är huvudsysslan och ungefär lika många att böckerna är en sidoprodukt av arbetet eller att de använder sina böcker i arbetet – t.ex. som journalist eller coach.
RÄCKVIDD EN DEL AV FRAMGÅNGEN
Vid försäljningen av boken lägger egenutgivare stor vikt på räckvidden. De flesta ger ut tryckt bok och e-bok samtidigt och använder sig av många försäljningskanaler samtidigt – både online och offline. I länder såsom Tyskland och Frankrike har e-boken blivit väldigt populär på grund av stor räckvidd och möjligheten att sätta ett lågt försäljningspris. Många topplistor domineras därför av egenutgivna e-böcker. Egenutgivare använder sig också ofta av nyare distributionsmöjligheter såsom e-bokutslån. Så många svenska egenutgivare som 29 % tyckte detta var betydande för bokförsäljningen.
Den tryckta boken visar sig dock fortfarande vara en viktig produkt som säljs huvudsakligen av författaren själv och genom nätbokhandeln. I Sverige är den viktigaste försäljningskanalen den egna försäljningen (76 %) tätt följd av nätbokhandeln (71 %). Även den egna försäljningen visar att närheten till läsarna och marknaden är viktig för att skapa ett nätverk och kännedom.
Av alla deltagare har även 38 % kontaktat stationära bokhandlar för att ställa ut sina böcker i bokhyllorna. Det har också visat sig vara ett effektivt sätt att skapa räckvidd: Av alla som hade kontaktat en bokhandel personligen fick 71 % ett positivt svar och boken finns nu tillgänlig även i en stationär bokhandel.
engagerade och nöjda egenutgivare
Undersökningen visar att egenutgivarna i Europa gör mer för att skapa ett kvalitativt och professionellt verk genom samarbetet med externa medarbetare inom formgivning och språkgranskning. Omfattande distributionsmöjligheter gör det möjligt att nå många läsare – vare sig de föredrar att läsa tryckta böcker eller e-böcker.
Själva marknadsföringen av boken visar sig dock fortfarande vara den svåraste biten för många: 9 % av svenska egenutgivare anger att de tillbringar mer än 5 timmar med marknadsföringen av boken även om en fjärdedel (25 %) spenderar mer än 10 timmar per vecka för att skriva. Tendensen är dock stigande: 2013 var jämförande siffor 6 % och 16 %.
Det glädjande är att författare som befattar sig med marknadsföringen är engagerade: 35 % av svenskarna spenderar mer än 2000 kr per bok på skapandet och marknadsföringen. De flesta investerar i framställning av marknadsföringsmaterial samt en egen webbsajt/blogg.
I och med att professionaliseringen och kravet på kvalitén stiger blir egenutgivna böcker även allt mer populära bland läsare. Detta visar sig i hur nöjda egenutgivare är med bokförsäljningen, vilket i Sverige är 48 % (44 % år 2014). I Europa är siffran 53 % medan det i undersökningen år 2014 var 49 % och 2013 endast 22 %.
Facit:
Den kreativa friheten, kontrollet över den egna boken samt tilltagande professionalisering inom framställning och marknadsföring har de senaste åren skapat en stabil plats för egenutgivna böcker på bokmarknaden. Författare njuter av demokratiseringen av marknaden som möjliggör förverkligandet av den egna bokdrömmen och läsare drar nytta av ett allt mer mångfaldigt erbjudande av litteratur. När författarna och läsarna är nöjda är vi på BoD det också, och vi fortsätter utvecklingsarbetet inom området!
Hej!
Håller med om allt. Hyllar egenutgivning som det rätta vägen att gå när man vill nå läsarna.
Yours
RL
När jag bestämde mig för att skriva en bok, så var det i stort sett bara en som var klar: Ge ut den själv med ”print on demand”. Bara tanken på att kontakta förlag och förödmjukande knacka på deras dörrar för att be om lite uppmärksamhet, kändes pessimistisk. Vem ger sig frivilligt in i striden med en övermäktig motståndare.
Nu är första boken strax klar. Kanske ingen kioskvältare, men bok blir det. Och själv är jag nöjd!
Christian Jutvik