När man har skrivit en bok så är man väldigt överväldigad över det. Ett projekt som har tagit lång tid att driva igenom är äntligen klart! Men nu kommer fas 2 – att marknadsföra boken. Att nå ut till rätt målgrupp med sitt livsverk.
Det finns ju en uppsjö av sätt att marknadsföra sin bok på, så vilket sätt är det rätta för just dig och din bok? Ibland kan det ju till och med vara så att alternativen är så många så att man inte vet vart man ska börja. I det här blogginlägget kommer Ulrika Andersson att hjälpa dig att se över de mest effektiva sätten att marknadsföra din bok på och vad du bör fokusera på i uppstarten.
Följande sju element är viktiga för varje författares marknadsföringsplan – det är de grundläggande stegen som du bygger all din marknadsföring på. De är också steg som du kan komma igång med innan din bok är publicerad och klar.
Identifiera din idealläsare
Om det är t.ex. en barnbok som du har skrivit, riktar du dig till att hitta föräldrar i en viss ålder, morföräldrar, förskolelärare, förskolor mm. Det är ju ingen mening med att rikta in dig till de som t.ex. är intresserade av medicinsk fakta i det läget. Är det ungdomar du riktar dig till, så kommer inte ett nyhetsbrev att fungera på den här målgruppen, utan då får du fokusera på den sociala medieplattform den målgruppen finns på.
Övning:
Sätt dig ner och fundera över din bok. Några frågor du kan ställa dig är:
-Vem vill du ska läsa den?
-Vilka tror du skulle kunna ha nytta av din bok?
-Var tror du att dessa finns?
Sätt upp realistiska mål
Oavsett om det är ett antal böcker som du vill sälja under en viss tid eller att ligga på en lista över bästsäljare – se till att du sätter ett mål. Om du inte har en tydlig destination i åtanke kan du aldrig kartlägga din väg för att komma dit. Det är ok om ditt mål ändras på vägen. Du måste ju få börja någonstans.
Alla måste vi ha ett mål att gå efter för att driva oss själva framåt med våra planer. Du kan fundera på om det är att sälja ett antal böcker som är ditt mål, och i så fall inom vilken tidsram. Är det så att du fokuserar på att hamna på en bästsäljare lista, då måste du ha mål för hur du tar dig dit.
Om du inte riktigt vet ännu vilka dina mål är, så tycker jag att du ändå ska sätta upp ett mål, som t.ex.: jag ska sälja 10 böcker på 3 månader. Svara då också på: Hur ska jag ta mig dit? Vad måste jag göra för att nå det målet? Alla måste vi börja någonstans!
Övning:
Sätt dig och skriv ner vilket/ vilka dina mål är. Skriv även ner hur du ska nå dit, med vilka verktyg (t.ex. sociala medier, nyhetsbrev, pressmeddelande, hemsida, annonsering, etc.).
Sätt upp en marknadsföringsbudget
Självklart finns det kostnader gällande marknadsföring. Tid är också en kostnad. Fundera på hur mycket tid du kan avsätta varje vecka för att marknadsföra din bok. Tänk även ut hur mycket pengar du kan lägga varje månad för annonsering på Facebook/instagram etc. Glöm inte att räkna med själva kostnaden för att göra din hemsida och den hjälpen du skulle behöva. Budgetera även ditt domännamn (vad din hemsida ska heta) och även kostnad för själva plattformen du bygger din hemsida i.
Övning:
Sätt dig ner och skriv ner de saker du måste skaffa och ta reda på vad det kostar.
Skapa dina sociala medier – Hur väljer du rätt plattform för sociala medier?
Det korta svaret är att vara där dina läsare är. Men, tänker du, hur vet jag vart de är? Jo, du får göra lite research. Du hittar exempelvis mycket statistik från Svenskarna och internet som kommer ut varje år. De berättar vilken målgrupp som befinner sig var och ger dig annan bra och matnyttig information om alla plattformarna.
Ulrika har gjort en lista på de plattformar som används mest för att du ska få lite övergripande information om varje plattform.
Facebook
Ulrika börjar med den största och mest kända plattformen – Facebook. Hon både tycker om och inte tycker om Facebook. Tyvärr är det så att för att kunna lyckas på Facebook, måste du betala för trafik, allra helst i början tills du fått ett gäng med följare.
Du kan sätta igång och skapa en sida, göra inlägg varje dag och dela roliga saker med dina följare, för att skapa engagemang. Men, om ditt engagemang är dåligt (att du inte gör så många inlägg) så kommer du inte få någon organisk räckvidd. Publicera därför inlägg som dina följare ser som intressanta och vill kommentera. Gör inlägg där man som följare vill kommentera, då får du bra räckvidd.
Känner du en viss tveksamhet kring Facebook nu? Ingen fara! Facebook är det bästa verktyget som finns för att kunna rikta annonser till exakt rätt målgrupp som du har. När du annonserar på Facebook kan du även koppla ihop det med Instagram, så att du samtidigt annonserar på den plattformen.
Instagram
Den andra plattformen du kan använda är Instagram. Det här är en plattform som Ulrika gillar! Här kan du dela med dig av bilder som du förknippar med dig som författare, din bok och dina planer framöver. Så om du älskar bilder och att dela med dig av din vardag, för att skapa engagemang, så är det här en perfekt plattform för dig! Dock så kan du inte få ut länkar här på Instagram. Det enda stället du kan lägga en länk är i profilen i ditt konto.
Men det som är toppen är att du kan lägga till upp till 30 st hashtags, som är relevanta för ditt inlägg, som gör att ditt inlägg sprids under dessa hashtags.
Pinterest
Det här är Ulrikas absoluta favoritplattform att använda för webbplatslänkar och för att sälja produkter, eftersom den fungerar som en sökmotor. Det här innebär att du skapar en pin, optimera den för sökresultat och får trafik till din webbplats eller boksida varje dag. Men liksom alla sociala plattformar kräver Pinterest också att du är en aktiv användare på plattformen. Vilket innebär att du måste vara online varje dag.
Ulrika kan sitta med det här en hel kväll, eftersom det hjälper till att öka hennes visningar varje månad. Men det är svårt att få tiden att räcka varje dag så hon brukar se till att schemalägga sina pins med en schemaläggare som t.ex. Buffer. Då kan hon planera sina inlägg och se till att de publiceras även om hon inte har tid.
YouTube
Video utpekas som det bästa sättet att få kontakt med människor online, eftersom det skapar en mer personlig kontakt. Folk ser dig faktiskt och lär känna din personlighet genom video. Om du kan skapa ett bra värde kring din bok och dig själv, som är värd att titta på, skulle jag uppmuntra dig att kolla in den här plattformen.
Flera plattformat: Snapchat, LinkedIn, TikTok mfl
Det finns så många fler sociala medieplattformar där ute, och det blir bara fler och fler. Men du behöver inte vara med på alla! Starta med någon/några i taget och utveckla sedan din närvaro successivt utefter tiden du har.
Om du har skrivit en bok som riktar sig till företag är kanske LinkedIn bästa plattformen för dig. Riktar du dig till en yngre marknad kan du skaffa ett Snapchat-konto. Om du skriver bildböcker för skolor och föräldrar kan det vara bättre att fokusera på Facebook. Gör vad som är bäst för dig och din bok.
-Varför du har valt egenutgivning.
-Inlägget som berättar för alla att du har skrivit på bokavtalet.
-Jobbet mot färdigställande av boken. Vart är du i processen?
-Visa omslaget på boken och vem du jobbat med (kanske är det en bekant konstnär, grafiker eller fotograf).
-Roliga GIF, memes eller citat som härleder till din bok eller personlighet.
-Händelser kring boken på olika sätt.
-Inlägg kring vart man kan hitta boken och hur man gör om man vill komma i kontakt med dig.
-Korta videos för att visa när du är ute och promotar din bok på olika sätt.
Kom ihåg att du vill finnas där dina läsare är! Genom att vara där du kan marknadsföra din bok!
Bygga en hemsida
Allt du gör online ska leda till din hemsida. Det är därför du bör bygga upp en hemsida som är optimal mot din målgrupp. Hemsidan kan du börja jobba med redan innan boken kommit ut, för att kunna använda den för att lägga upp vart du kommer ha ditt releaseparty, blogga, berätta var man kan köpa din bok och få ordet om vem du är och vad din bok handlar om.
Ulrika rekommenderar starkt att du har en fullt fungerande, publicerad webbplats minst 6 månader innan din bok kommer ut!
Om du inte har en bok som kommer ut ännu och känner att du vill avvakta med en hemsida så länge, är det i alla fall en bra idé att köpa ditt domännamn för att vara säker på att ingen köper den innan dig. (De flesta författarwebbplatser väljer en URL/en domän som är författarens namn, men för vissa av er är det alternativet kanske inte tillgängligt.)
Det finns flera olika ställen att köpa ett domännamn på. Några förslag är:
Oderland
Loopia
One.com
Ett tips är att läsa Internetstiftelsens tips kring att registrera ett domännamn. Blogginlägget hittar du här!
Lägg till en blogg på din hemsida
Idealiskt, som komplement, till din hemsida är en blogg. Här kan dina läsare få veta mer om dig, dina böcker och kan få en känsla för vad för sorts bok du skriver och uppmana till spänning inför boksläppet.
Det ger dig också innehåll att dela på sociala medier så att du kan få trafik till din hemsida.
Börja skicka ut nyhetsbrev
Samla ihop adresser från din hemsida med intressenter som du kan skicka ut nyhetsbrev till. Perfekt för att berätta om hur det går med boken, olika ställen du kommer finnas på för att promota din bok, releasepartyt, var kan man köpa boken, vad handlar den om, berätta om vem du är etc.
Ja, listan kan göras lång med vad du kan skriva i ditt nyhetsbrev till dina följare.
Det här var några saker du kan tänka på när du nu ska sätta igång med marknadsföringen kring din bok. Jag hoppas att ni alla har något som ni känner fungerar bra för er att starta upp med.
Vill du få hjälp med dina sociala medier och att bygga upp en enkel hemsida för din bok så kontakta gärna Ulrika Andersson. Du kan läsa mer om Ulrika och hennes tjänster på hemsidan www.awesomemedia.se eller så bokar du henne direkt för ett kostnadsfritt telefonmöte, där du berättar vad du önskar få hjälp med.
Awesome media startades 2016 och är ett litet och personligt konsultföretag. Ulrika Andersson vänder sig till entreprenörer, organisationer eller små och medelstora företag som önskar hjälp att nå ut i den digitala världen.
”Jag hjälper er som virtuell assistent eller digital marknadsförare med allt från att skapa en hemsida, uppdateringar på befintlig hemsida, sociala medier, socialamedie strategier, nyhetsbrev, olika aktivitetsplaner och mycket mycket mer.”
Mycket intressant och bra artikel.
Ska absolut kontakta Ulrika när det är dags att ge ut nästa roman!
Tack och roligt att du läste artikeln!
Ulrika är den perfekta samarbetspartnern för att göra bra marknadsföring online. Hon kan absolut hjälpa dig och ge dig fler tips, råd och stöd.
Linda/BoD
Tack för utförlig inf. Linda! Jag funderade på om jag själv skulle kontakta Adlibris tex eller om BoD gör det i samband med utgivningen av ”Om Tarotkorten”. Fann då din artikel om marknadsföring! Skall genast försöka identifiera min idealläsare samt hur jag skall gå ut med tarotboken på nätet! TACK!/Hälsn. Janet Haapar
Jovisst, om vi inte hade sociala medier som censurerar vad som skrivs. Och det gör BoD också som vägrar att trycka min bok så att jag måste göra det utomlands. Börja med att avskaffa censuren. Var och en har rätt att trycka och skriva det den vill. Det är upp till läsaren att bedöma om den vill läsa det skrivna eller inte.
Hej Yrsa!
Vi som företag har vissa riktlinjer som vi måste följa, vilket gör att en del bokprojekt hos BoD med motstridigt innehåll ibland stoppas.
Med vänlig hälsning Linda/BoD