Sociala medier: Instagram ABC

Vad betyder "flöde", vad är "push-aviseringar" och vad menas med "algoritm"? Vi förklarar de viktigaste facktermerna kring Instagram och sociala medier.

Om du är ny vad gäller sociala medier och du har skapat ett Instagram-konto, har du säkert mött ett eller annat uttryck som du inte riktigt vet vad det betyder. Därför har vi satt upp ett Instagram-ABC, där vi förklarar alla viktiga förkortningar och termer:

Följare

Personer (konton) som följer dig är dina följare (followers). Bara om de följer dig kommer de att se ditt uppladdade innehåll på sina Instagram-startsidor, även kallad ”flödet”.

Algoritmer

Sedan några år tillbaka har innehållet i tidslinjen inte längre sorterats kronologiskt utan har strukturerats enligt ett visst schema. Här kontrollerar systemet, eller algoritmen, olika faktorer såsom t.ex. affinitet (hur mycket och hur ofta interagerar du med andra konton), huvudtema (vilken typ av innehåll laddas upp) och spenderad tid (hur mycket tid du lägger ner på den sociala mediekanalen och vilka inlägg du tittar på). Det kan till exempel hända att du ser ett inlägg från en profil högst upp på ditt flöde (se nedan) som du interagerar mycket med (kommenterar, gillar etc.), även om personen laddat upp inlägget mycket senare än andra.

Annons

Du skapar en annons som kostar pengar. Det kan vara en annons för dina egna produkter eller en som du tjänar pengar på för att du samarbetar med ett företag som betalar dig för att marknadsföra sina produkter. Dessa inlägg måste du märka med ordet ”annons” eller ”reklam”.

Användarnamn

Din profil och därmed innehållet du laddar upp kan hittas via ditt användarnamn. Det är också anledningen till att ett användarnamn inte kan tilldelas två gånger och måste vara unikt. I din profilbeskrivning kan du dock ange ett annat namn som inte behöver vara unikt (om ditt användarnamn är en pseudonym, kan du till exempel ange ditt förnamn i din profil).

Företagskonto

Du kan skapa ett privat konto på Instagram eller konvertera det till ett företagskonto. Fördelen med ett företagskonto är att om du har över 100 följare så får du dagsaktuell statistik. Statistiken visar bland annat när dina följare är online och vilka inlägg som är mest populära. Se även: Insights.

UTGIVARE

Om du använder en företagsprofil på Instagram måste du lägga till utgivare, precis som på en webbsida. Du kan ange länken för detta i fältet ”Webbsida”. Länken visas sedan som en klickbar länk i din profilbeskrivning.

Blockera

Om du har blockerats av ett konto så kan du inte längre hitta det med sökning och kontots innehåll visas inte längre i ditt flöde. Du kan naturligtvis också blockera följare eller konton om du inte vill att vissa personer ska komma åt din profil.

Flöde

Instagram-flödet (eller nyhetsflödet) är platsen där du kan dela inlägg och interagera med personer som du följer. När du öppnar Instagram eller uppdaterar ditt flöde kommer du att se de foton och videor som antagligen är de mest intressanta för dig (se Algoritmer). Förutom innehållet från de personers konton och hashtags som du redan följer, så ser du också förslag på konton som skulle kunna vara intressanta för dig. Allt detta sker baserat på algoritmens beräkningar. Om du till exempel följer hashtaggen #älskarböcker, så kommer det med hög sannolikhet att visas konton eller inlägg som handlar om böcker och är från personer som använder hashtaggen ofta.

Gilla (Likes)

Även på Instagram kan du visa andra användare att du gillar deras inlägg. Antingen klickar du på det lilla hjärtat under inlägget eller så dubbelklickar du på en visad bild.

SPARAT

Om du särskilt gillar ett inlägg och vill hitta det igen senare kan du spara det och lägga det i en mapp som du skapar. Du hittar symbolen för detta till höger under respektive inlägg, i form av ett litet bokmärke.

Hashtags

Du kan lägga till en så kallad hashtag till dina inlägg. En hashtag är ett nyckelord man använder för att matcha ett inlägg med en viss kategori. Det är viktigt att du placerar en hashtag framför själva ordet, till exempel: #författarliv.
Om du alltså använder en specifik hashtag så blir inlägget tillordnat nyckelordet och hamnar i kategorin ”författarliv”. Om andra användare av sociala mediekanaler söker efter exakt det här nyckelordet så hittar de ditt inlägg.
Tips: På Instagram kan du ha max. 30 hashtags per inlägg. Vi rekommenderar dock att hellre kanske välja 10 specifika hashtags för ditt inlägg.

IGTV

Med IGTV, eller ”Instagram-TV” kan du ladda upp, spara och visa långa videor för dina följare. Maximal längd på en video är 60 minuter. Detta formatet är alltså perfekt för en inspelad läsning.

Insights

Insights är Instagrams statistik som ger dig information om till exempel målgrupp, ”optimal” tidpunkt för publicering av dina inlägg och när dina följare är mest aktiva. Du kan också kontrollera hur dina ”stories”tas emot på Instagram, hur följarna hittade ditt konto (via hashtaggen, via startsidan etc.) samt hur många personer du har nått per inlägg. Det är värt att ta en titt på Insights då och då, så att du får en känsla för dina följare.

Story

”Stories” eller ”händelser” är innehåll som försvinner efter bara 24 timmar. På din startsida hittar du ”stories” från personer du följer i en cirkel högst upp. Om du inte vill att de försvinner efter 24 timmar kan du dock spara dessa som ”highlights” (höjdpunkter).

Kommentarer

Kommentarer använder du för att interagera med dina följare och med andra konton. Du kan kommentera både andras och dina egna inlägg samt även där länka till andra konton (med @-tecknet före kontots namn, t.ex. @bod_sverige), så att de via en kommentar informeras om att du har omnämnt dem.

Lägg till konto

Genom att lägga till ytterligare ett konto kan du t.ex. hantera en privat profil och ett företagskonto samtidigt. Om du vill separera din privata profil från din författarprofil är det alltså inget problem.

Live video

Du kan också starta en live-stream eller live video i din ”story” (se STORY) så att dina följare kan se live vad du gör. Du kan dela en live video i upp till en timma. Efter att du är klar med din livesändning kan du även spara videon under 24 timmar, om du vill.

Nämna/Tagga

Du kan själv nämna eller tagga/länka till andra personer i inlägg och vice versa. Sätter du ett @-tecken framför namnet på ett konto så taggas/länkas andra profiler i ditt inlägg eller i dina kommentarer eller händelser. Dessa profiler blir meddelade om detta så att de kan hitta sin ”tag” och ditt inlägg. Om du till exempel laddar upp ett gruppfoto från ett författarmöte så kan du nämna och tagga relevanta personer på bilden (förutsatt att de har ett Instagram-konto). Fördelen är att andra användare kan klicka på bilden och via en länk gå direkt till respektive persons profil.

Post

En post är ett inlägg som du publicerar och synliggör via din Instagram-profil. På Instagram kan du enbart lägga upp en text i kombination med ett foto eller en video. Ren textpostning är inte möjlig på den här plattformen.

Profil

Din profil är din lilla ”webbsida” på Instagram. När andra klickar på ditt profilnamn är detta det första som de ser av dig. Här visas alla dina inlägg inklusive din profilbeskrivning.

Push-Avisering

Via inställningarna kan du välja om du vill få ett meddelande när någon nämner (taggar) dig, gillar eller kommenterar dina inlägg eller när du får ett direkt-meddelande (Instagram Direct), när någon börjar följa din profil eller när en av profilerna du följer startar en livevideo.

Marknadsföra

Om du har ett företagskonto kan du använda knappen ”Marknadsför” för att annonsera och därmed skapa mer räckvidd. Du kan även definiera din målgrupp här för att så exakt som möjligt nå de personer som kan vara intresserade av innehållet i din annons. Du bör avgöra om det lönar sig finansiellt, eftersom det också är möjligt att bli ”framgångsrik” på Instagram utan annonser som kostar pengar.

Sökfunktion

Du kan söka efter personer, konton, hashtags eller platser med den interna sökmotorn.

Tidslinje

Tidslinje är ett annat ord för nyhetsflödet (se FLÖDE).

Länkade konton

Du kan länka din Instagram-profil med dina Facebook-, Twitter-, Tumblr-profiler och andra appar. Detta gör det möjligt att placera annonser och publicera dem på alla länkade plattformar samtidigt.

Tvåfaktorsautentisering

Du kan aktivera autentisering i två steg för att säkra ditt konto. Det betyder att för att logga in på en okänd enhet krävs inte bara lösenordet utan även en säkerhetskod. Den här metoden minimerar risken att obehöriga personer skall kunna logga in på din profil.

Artikel översatt av Anna-Karin Winqvist.

Lämna ett svar

*Pflichtfelder