Hur vet jag vilken boktitel som passar mitt verk?

Boktiteln på din bok är ett viktigt marknadsföringsverktyg. Vi berättar om de olika stegen för att hitta en bra och passande titel för din bok.

Bokens titel är den första kontakten med läsaren. Det är din chans att väcka uppmärksamhet och intresse för din bok och i bästa fall få den att stanna kvar i minnet hos läsaren. Valet av boktitel är därför grundläggande och ett av de viktigaste marknadsföringsbesluten.

Vad innebär en bra boktitel?

Bra boktitlar har vissa egenskaper som gör att titeln fungerar som reklam för din bok och som ett marknadsföringsverktyg: de är unika, väcker intresse eller nyfikenhet och är lätta att komma ihåg och uttala. De bör inte redan vara i bruk och de får inte heller vara alltför lika andra (välkända) titlar, så att det inte finns någon risk gällande förväxling.

Fiktiva titlar bör vara tydligt klassificerbara när det gäller teman och atmosfär; på så sätt skapar de en stämning som passar genren och stimulerar fantasin. En intetsägande eller krånglig titel kan skapa spänning, men om läsarna inte kan föreställa sig vad den handlar om, kommer de inte att köpa din bok. Läsarna vill veta vad de kan förvänta sig och inte bli överraskade av genre och ämne.

Fackbokstitlar beskriver oftast direkt något specifikt ämne, nämner något om innehållet och vilka fördelar läsmålgruppen får, när de läser boken. Nyckelord och synlighet är avgörande här, så en undertitel rekommenderas för att specificera temat i boken och eventuella lämpliga termer.

Speciella och typiska facktermer bör undvikas i titeln (och dess metadata) eftersom det kan leda till att synligheten bromsas i bokhandeln.

Hur uppnår jag önskad effekt?

Skönlitteratur

Litterära boktitlar är ofta korta och koncisa och följer typiska mönster:

Titlar med ett ord (plus artikel):

  • En misstanke
  • Barnbarnet
  • En spellista
  • Natriumklorid

Huvudpersonens namn:

  • Harry Potter
  • Jane Eyre
  • En man som heter Ove

Huvudpersonens egenskaper:

  • Den gamle mannen och havet
  • mannen i den röda kjolen
  • Boktjuven
  • Flickan med draken

Kontraster och ordlekar:

  • Krig och fred
  • Skönheten och odjuret
  • Försiktigt mord
  • Mellan mord och Östersjön

Poetiska titlar:

  • Flodkräftans sång
  • Häörifrån till början
  • Från slutet av ensamheten
  • Fikusträdens viskningar

Hänvisning till miljön eller omgivningen:

  • Hotel Portofino
  • Caféet vid världens ände
  • Blomsterhandeln vid havet
  • Flickan på perrongen

Facklitteratur

För fackböcker är två egenskaper viktiga för titeln:
Den första beskriver titeln specifikt det problem för vilket en lösning erbjuds, vilken färdighet som lärs ut eller vilken utbildningsupplevelse som beskrivs.
Den andra innehåller titeln centrala nyckelord som ökar synligheten.

Exempel:

  • Vägen till ekonomisk frihet. Din första miljon på sju år.
  • Madame Moneypenny: Hur kvinnor tar kontroll över sin ekonomi.
  • Snabbkurs i projektledning – inklusive arbetshjälpmedel online. Grunderna för alla projektfaser.
  • 365 dagar med odling och plantering. Skördeglädje året runt.
  • Självförsörjaren. Min kunskap om trädgårdsarbete.
  • Europas drömresa: på motorcykel mellan Nordkap och Asien.

Fem steg för att hitta den perfekta boktiteln

Steg 1: Brainstorm. Skriv ner allt du kan komma på såsom till exempel huvudpersonens namn, teman, ledmotiv, konflikter, problem och lösningar, lämpliga citat och ordspråk. Leta efter inspiration i bokhandlar, både online och offline. Detta är den långa listan.

Steg 2: Kontrollera tillgängligheten, sök efter nyckelord och välj de fem bästa titlarna.

Steg 3: Försök att förbättra och komplettera de titlar som finns på listan. Hitta undertitlar.

Steg 4: Få feedback genom att fråga vänner, kontakter i sociala medier, testläsare och professionella supportrar.

Steg 5: Bestäm vilken titel du vill ha och ansök om skydd (copyright) av titeln om det behövs.

Tips! Funderar du sedan på bokens baksidetext kan du läsa vidare här.

Författare

Linda Reumann

Hon har jobbat på BoD sedan hösten 2016. Hon är ansvarig för marknadsföringen, sociala medier och arrangerar bland annat olika evenemang hos BoD. På bloggen delar hon tips och råd kring bokutgivning och marknadsföring.

Fler inlägg

Kommentarer

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält