För att katalogiseringen och distributionen av böcker ska ske så smidigt som möjligt behövs ett flertal medarbetare som tar hand om varje steg i utgivningsprocessen – från framställning av digital tryckförlaga till utskicket av den beställda boken. Författaren kan alltså koncentrera sig helt och hållet på marknadsföringen av boken, medan BoD tar hand det operativa som sker i bakgrunden.
Så landar din bok i bokhandeln
Vägen till bokhandeln börjar med listningen av din titel i digitala bokkataloger hos Bokrondellen, Förlagssystem och BTJ. Här sparas all information om boken, som bokhandlare och bibliotek använder sig av, och på så vis blir din bok tillgänglig för dina läsare.
För att alla egenutgivna titlar ska registreras i dessa digitala bokkataloger, skickar BoD all relevant bokinformation inklusive försäljningspris, som författaren har själv bestämt, till återförsäljarnas databaser. Direkt efter katalogiseringen kan titeln hittas och köpas med hjälp av sökkriterier – såsom ISBN, författarens namn eller boktitel – i bokhandeln runt hörnet eller i alla stora nätbokhandlar såsom Akademibokhandeln, Adlibris, Bokus, CDON och även internationellt hos t.ex. Amazon. BoD har slutit avtal med alla återförsäljare för att säkerställa tillgängligheten av BoD-titlar.
Inkomst av bokförsäljning
Försäljning av boken i bokhandeln är möjlig tack vare samarbetet mellan de aktörer som nämns ovan. Därav delas även intäkterna upp mellan aktörerna. Bokhandelns inkomst motsvarar skillnaden mellan försäljningspriset, som författaren bestämt, och priset som bokhandeln betalar. Grossisten köper boken hos BoD med en viss rabatt och tjänar på försäljningen till bokhandeln. Sist men inte minst tjänar självklart författaren ett honorar för varje såld bok.
BoD-författare bestämmer själva sitt föfattarhonorar innan boken publiceras. Honoraret betalas ut direkt till författarens bankkonto och försäljningssiffrorna kan iaktas när som helst i det personliga myBoD-användarkontot. Utbetalningen av honoraret sker var tredje månad.
BoD anger det lägsta möjliga försäljningspriset, som täcker både tryckkostnaderna och återförsäljarens rabatt, till författaren. Summan som författaren sedan lägger till detta pris blir författarhonoraret. Det slutgiltiga försäljningspris, som läsaren betalar för boken i bokhandeln, är alltså en summa av tryckkostnader, återförsäljarens andel och författarhonoraret.