Egenutgivardagen den 21 april 2018 blev precis så som vi hade önskat oss med många bra tips, information och råd till författare angående skrivprocess, marknadsföring och bokutgivning.
Syftet med Egenutgivardagen var att informera och lära dig om egenutgivningens olika faser, hur du på bästa sätt kan nå ut med din bok genom sociala medier, hur du organiserar olika event kring din bok och vad du bör tänka på när du kontaktar press och media.
Därför fick vi ta del av lärorika föreläsningarna från Jorun Modén, som är författare och skrivarcoach, Carin Balfe-Arbman som är PR- och kommunikationsspecialist, Emma Åhlén som är lektör och Kristina Svensson som är marknadsföringsexpert och författare. Våra BoD-författare Peo Bengtsson och Roger Skagerlund gav många svar, råd och tips i vår diskussionsrunda.1. Skrivandet:
- Författaren bestämmer helt fritt över sitt eget innehåll i boken.
- Gör boken professionell med en felfri, konsekvent och läsarvänlig text.
- Professionell korrekturläsning och språkgranskning är viktigt för bokens framgång.
2. Bearbetning:
- Författaren bestämmer själv över bokens utformning (inbindningstyp, format, pappersort, etc.).
- Design av inlaga och omslag kräver ofta en formgivares kunnighet.
- Skapa en professionellt formulerad författarpresentation och en baksidestext som väcker läsarens intresse.
3. Publicering:
- Registrera dig kostnadsfritt i myBoD och genomför dina egna bokprojekt via ditt konto.
- Din bok får ett eget ISBN och blir tillgänglig i bokhandlar, nätbokhandlar och även internationellt.
- BoD är samarbetspartner med Förlagssystem, Bokinfo, BTJ, ELIB och LSI.
4. Marknadsföring:
- Först och främst måste man identifiera sin målgrupp och bokens unika säljargument.
- Man måste berätta om sin bok för att nå ut till läsarna.
- Effektiv marknadsföring blir möjlig: Aktiviteter och kampanjer kan riktas till rätt kanaler med anpassad, relevant och attraktiv kommunikation.
- Det finns många marknadsföringskanaler och du bör välja de som är lämpliga just för dig (webbsida, blogg, nätannonser, sociala medier, press och media, utställningar och evenemang, läsningar, signeringar etc.).
Vad är egenutgivning?
Att vara egenutgivare innebär att det är författaren som själv tar kontrollen över sin utgivning. Egenutgivaren fattar själv alla beslut angående bokens innehåll, design, bokutformning, omslag, datum för publicering och marknadsföringen. Detta är ett upplägg som tilltalar väldigt många författare eftersom de vill ha kontrollen i egna händer.
Men är egenutgivaren helt ensam och ska fixa allt? Nej, självklart inte. Vill man lyckas bra med sin utgivning så kan man få hjälp inom de områden där de egna kompetenserna inte räcker till. Det kan t.ex. vara att få hjälp av en redaktör, lektör, formgivare, sättare eller illustratör. Att vara egen-utgivare innebär inte att man gör allting själv. Det innebär bara att det är författaren som tar besluten och det är författaren som betalar räkningarna. BoD erbjuder olika slags författartjänster, som kan hjälpa dig på vägen med detta.
Det är viktigt som egenutgivare att investera i ovan nämnda inhyrda kompetenser för att nå framgång med sin bok. Eftersom detta innebär vissa kostnader väljer många författare tyvärr bort dessa tjänster. Detta får ofta till följd att boken inte håller samma kvalitet som andra böcker i samma genre, det vill säga böcker som den ska konkurrera med i handeln. Resultatet blir att boken kanske inte säljs i det antal som man hoppats på.
Varmt tack till alla deltagare och författare!