Mina intressen blev till böcker

Roger Skagerlund har hittills gett ut ett flertal tryckta böcker och e-böcker genom BoD. Han sprudlar av idéer och skapar historier utifrån sina egna intressen…

Roger Skagerlund har skrivit sedan tonåren eftersom det alltid har funnits ett behov att få ut alla tankar och idéer på papper. Nu jobbar han heltid men tar sig tid att skriva på kvällarna. För att uppnå en bra och trovärdig historia, så informerar han sig väl genom att läsa mycket och besöka platser eller samla information på annat sätt. Under hela skrivprocessens gång vill han ofta göra undersökningar av olika slag för att göra hans berättelser så verkliga och professionella som möjligt.

Han skriver inom flera olika genrer men oftast är det krigsromaner och skräckhistorier som gäller. Att skriva skräck är en konst för sig, men det är ett sätt för honom att bearbeta sina egna rädslor. För att skriva hårresande skräck och thriller måste man beröra sig själv, våga tänka igenom sina egna skräckscenarion och mardrömmar. Det blir som en slags terapi när man tänker efter på vad som är läskigt, hemskt och vad man själv är rädd för.

Roger har en bred kunskap inom civilförsvaret och krigsstrategier, mycket tack vare hans efterforskningar. Hans krigsromaner har trovärdiga historier med mycket spänning. Han är själv väldigt intresserad av ämnet och känner att krigsromaner är något som ligger i tiden med tanke på allt som händer i världen runtomkring oss.

Du har tidigare gett ut noveller på bokförlag. Vad är de stora skillnaderna med egenutgivning och att ge ut genom ett bokförlag?
Man äger hela skrivprocessen och genom att själv ladda upp sitt verk på BoD får man snabbare ut den på marknaden. Ledtiden från färdigt manus till att läsaren kan köpa boken kortas därmed ner avsevärt.

Vilka fördelar ser du med att ge ut din bok själv?
– Jag kan testa mina idéer och ser ganska omgående om de funkar eller inte.
– Man behöver inte göra en ekonomisk bedömning om en bok kommer sälja eller inte, eftersom att kostnaden är försumbar.
– Man lär sig väldigt mycket om allt runt omkring skrivandet, som att exempelvis konstruera ett omslag, skapa inlagan etc.
– Stor del av vinsten hamnar hos författaren. Författar-honoraret på e-böcker är 70 % av nettoersättningen

Har du nu planerat din bokutgivning annorlunda och i så fall på vilket sätt?
Inte så väsentligt annorlunda. Testar idéer och om dessa tas emot väl följs de upp. Genom att ge ut själv får jag snabbare ett kvitto på hur läsarna tar emot det hela. Exempelvis skapades serien Särskilda Operationsgruppen, som är en fristående fortsättning på min debut Mare Balticum, genom att jag testade en idé som omedelbart visade sig fungera. Just nu planerar jag för den tredje delen som – till skillnad mot de två första – kommer bli en fullängdsroman som ska ges ut både i tryckt form och som e-bok. De två första delarna – som är väsentligt kortare – finns numera även hopslagna till en tryckt roman kallad Särskilda Operationsgruppen. Har även testat att ge ut SF-romanen Återkomsten i tryck. Den skrev jag redan 2010 och testade på nätet i en numera insomnad författargrupp. Den input jag fick då använde jag till att skriva om delar av boken innan jag gav ut den. Återkomsten skiljer sig från det jag brukar skriva eftersom den inriktar sig mer på filosofiska resonemang kring människans ansvar när en avancerad kultur stöter på en stenålderskultur.

En del böcker ger du ut som e-böcker och en del som tryckta böcker eller båda delarna. Varför väljer du att ge ut en del böcker bara som e-böcker?
Noveller och kortromaner lämpar sig bäst som e-böcker genom att de får ett bättre pris mot slutkonsumenten. Jag kan sälja en 60 A4-sidor novell i e-boksform för 36 kr till läsaren vilket är överkomligt. Skulle den ges ut i tryck skulle priset bli väsentligt mycket högre vilket kanske inte skulle tilltala läsarna. Däremot har Särskilda Operationsgruppens två första delar – Döden i Siktet och Krypskytten – blivit så populära att jag slog ihop dem till en antologi och gav ut som tryckt bok. Den sålde med vinst redan första kvartalet.

Planerar du dina böcker innan du börjar skriva och delar upp händelserna i olika kapitel eller skriver du direkt från hjärtat?
Jag har en övergripande idé med boken, men ofta börjar karaktärerna att leva sina egna liv och ta beslut som jag inte hade tänkt mig från början. I Mare Balticum gjorde detta att jag skrev om det första utkastet och strök kanske 2030 sidor eftersom karaktärerna gick åt ett helt annat håll än jag först tänkt mig. Slutresultatet blev bättre än min inledande idé och öppnade även upp för Krypskytten som är en parallell handling till händelserna i Mare Balticum II – Blodröd Gryning.

Händer det ofta att du skriver om delar av manuset eller hur bearbetar du dina manus för att få dem färdiga?
Mare Balticum, del 1 skrevs om kraftigt liksom SF-romanen Återkomsten. Samtidigt är storyn i Blodröd Gryning nästan oförändrad jämfört med första utkastet, så det varierar. I Döden i Siktet har jag genomfört kanske tre olika omarbetningar sedan jag gav ut första versionen som e-bok och nyligen gav jag ut Mare Balticum på nytt med omarbetat innehåll och nytt omslag.

Planerar du på att ge ut någon mer bok?
Ja, närmast ligger nästa novell i serien Mare Balticum Novell. Del 2 och 3 handlar om kriget i Gävle eftersom detta inte berörs alls i romanerna då det inte fanns plats. Totalt ska kriget i Gävle skildras i tre lite längre noveller. Den första heter Pansarnäve. Den jag jobbar med nu heter Dödläge och så har jag just skapat omslaget till den avslutande delen som kommer heta Seger. Efter Dödläge väntar romanen Särskilda Operationsgruppen 3: Shaitans Eld. Har ägnat hösten och vintern åt research och det jag kommit fram till där har varit ganska skrämmande. Kort kommer boken handla om åren efter kriget. En fiende som presenteras i Döden i Siktet kommer att slå till mot Sverige i en terrorattack som kommer få långtgående konsekvenser.

Om du får välja 4 utav dina titlar som ligger dig varmast om hjärtat, vilka väljer du då och varför?
Mare Balticum – En Svensk Krigsthriller, Mare Balticum II – Blodröd Gryning, Särskilda Operationsgruppen – Döden i Siktet och Krypskytten.

Dessa handlar om ett ämne som jag själv tycker är intressant, men också skrämmande aktuellt. Risken för konflikt i Sveriges närområde bedömer Försvarsutredningen som reellt. Avspänningen i Europa dog redan 2008 i och med konflikten i Georgien, även om det inte stod klart för den breda allmänheten förrän 2014 när annekteringen av Krim var ett faktum. Att det skulle ske ett anfall endast mot Sverige är inte troligt, men som del i ett större sammanhang är handlingen i Mare Balticum inte alls otrolig. Putin är inte nöjd med hur Ryssland tvingats tillbaka och hur NATO växt in på Warszawapaktens gamla områden. Han har genomfört flera krig under 2000-talet för att stärka Rysslands ställning. Om han riktar blickarna mot Vitryssland – vilket är en stor risk – så kan konflikten växa in i Baltikum. Gör den det dras NATO in genom artikel 5 i NATO-fördraget. För att hindra en styrketillväxt i Östersjöområdet behöver Ryssland behärska Östersjön. Genom att placera sina luftvärnssystem S400/500 på Gotland och i södra Sverige kan man skapa en A2/AT-bubbla över Nordeuropa som gör att NATO inte kan uppträda i luftrummet utan stor risk för att bli nedskjutna. Sveriges läge har med andra ord gått från att ligga i utkanten av ett konfliktområde – vilket var fallet under kalla kriget – till att hamna i händelsernas centrum. Att i ett sånt läge stå med ett anorektiskt försvar som bättre passar för fredsbevarande uppgifter i tredje världen istället för försvar av det egna landets territorium är kriminellt ansvarslöst av våra politiker. Kan Mare Balticum/Särskilda Operationsgruppen hjälpa till att – som en liten del i en större påverkan – skapa en opinion för ökade försvarsanslag och ett stärkt civilförsvar så har böckerna gjort dubbel nytta.

Finns det något speciellt moment i något av dina bokprojekt som du inte kommer att glömma?
Ja, när det visade sig att debutromanen faktiskt sålde till andra än den närmaste vänkretsen. Mare Balticum har idag sålt över 1 000 exemplar och Mare Balticum II ligger inte långt efter. När jag gav ut den var det med intentionen att jag skulle vara glad om jag fick tillbaka insatsen. Det har gått lite bättre än så, vilket har gjort att inspirationen flödat in i de efterkommande projekten.

Vad är det viktigaste som en egenutgivare borde göra eller planera i marknadsföringsväg?
Skaffa en hemsida, skapa en författarsida på Facebook och var aktiv i sociala medier, där det finns grupper med olika teman. Är själv aktiv i flera sådana som har försvar (och skräck) som teman. Skriv inlägg, besvara kommentarer och ge gärna beröm till andra författare med snarlika böcker. Sedan kan man för ganska blygsamma summor annonsera på FB och Twitter och därmed bygga upp en skara följare.

Du driver en egen blogg och är aktiv på sociala medier, men vilka kanaler är de viktigaste för dig?
Facebook och Twitter är de absolut viktigaste kanalerna för mig. Med hjälp av Facebook-annonser kan man nå likasinnande, genom att rikta sig till vissa målgrupper. Om folk gillar det du skriver så kommer de att prata om det med andra. Har fått flera kvitton på att mina böcker sålt genom mun-till-mun-metoden.

Vilka marknadsaktiviteter anser du är nödvändiga för att nå ut till läsarna?
Att synliggöra sig själv. Vet ingen att du finns så kommer ingen att hitta dina böcker! Våga ta plats är det viktigaste. Visa din bok, tala om din bok.

Bokens omslag spelar en viktig roll i läsarens köpbeslut och är ansiktet utåt i marknadsföringen av boken. Designar du dina omslag själv?
Ja, jag har hittills gjort alla mina omslag till böckerna utgivna av BoD själv. Det började med mindre lyckade resultat, men man lär sig med tiden. På Pixabay hittar man gratisbilder som man kan ladda ner och vill man ha mer professionella bilder kan man köpa bilder på Adobe och Shutterstock. Utmaningen är väl att hitta en bild som återger något av bokens innehåll. Till min serie Mare Balticum Novell gick jag motsatt väg. Där har jag gjort omslagen först och anpassat storyn till omslaget.

Hur tycker du att man fångar läsarnas uppmärksamhet på ett effektivt sätt? Vad har du gjort för att nå din målgrupp? Finns det något som har fungerat speciellt bra?
Baksidestexten – som också visas i internetbokhandelns presentation – är kanonviktig. Det förstod jag när jag gav ut Krypskytten och skrev om min författarpresentation till följande:

Roger Skagerlund debuterade som författare med romansviten Mare Balticum 2016. De två böckerna handlar om ett ryskt anfallskrig på Sverige och Finland. Den parallella serien Särskilda Operationsgruppen tar vid där Mare Balticum slutar.

Plötsligt gick försäljningen av Mare Balticum upp, efter att sakta ha dalat så presentationen för Krypskytten tjänade som draghjälp åt den gamla serien. Sedan är som sagt omslaget viktigt. Det måste tilltala målgruppen och snabbt förmedla vad boken handlar om. SOG-serien har varsin beväpnad soldat som siktar mot läsaren, något som snabbt talar om vilken genre boken tillhör. Det var troligen just omslaget som sålde Döden i Siktet eftersom min marknadsföring för den var ytterst sparsam. Detta till trots sålde boken över 60 ex första månaden och har sedan den släpptes i juli 2016 sålt över 900 ex, inräknat den tryckta versionen.

Vilka tips vill du ge andra författare som bestämmer sig för egenutgivning? Vad är viktigt att tänka på?
Tro på dig själv och våga! Oavsett om boken säljer tio eller tio tusen exemplar så är det din skapelse och något att vara stolt över. Skriv först boken, gör sedan dina ändringar. Beroende av din budget kan man antingen be vänner läsa den (med risken för att inte få helt objektiva bedömningar) eller kontakta en professionell korrekturläsare. På Facebook finns en grupp som heter Författare söker testläsare. Där kan man också be folk läsa och komma med förslag på vad som kan förbättras. Använd dig av Words stavningskontroll, men låt den inte styra dig. Gjorde misstaget själv att gå blint på stavnings- och grammatikkontrollen, med resultatet att det blev en massa särskrivningar. Word har svårt för sammansatta ord och vill gärna signalera att dessa är felstavade.

Bild

Författaren

Han är född 1968 och bosatt i Kolbäck, Västmanland. Han är utbildad ekonom och jobbade i mer än två decennier med butiksförsäljning, men jobbar numera som innesäljare. Debuterade som författare gjorde han 2016 med romansviten Mare Balticum, som handlar om ett ryskt anfallskrig mot Sverige.

Mer information om Roger och hans titlar hittar du på hans blogg där du även kan klicka på länkarna till hans olika konton på Facebook, Twitter och YouTube. Vill du se hans olika reklamvideos på YouTube direkt så kan du klicka här.

Köp böckerna i BoD:s bokshop

Kommentarer

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält