Sälj fler böcker med starka metadata

Hur ser jag till att läsarna hittar min bok? Ett svar på frågan är de så kallade metadata.

Men vad gömmer sig egentligen bakom detta abstrakta begrepp? I grunden är det väldigt enkelt: Metadata är data, som innehåller information om andra data. I samband med bokmarknaden betyder det bl.a. information om författaren, baksidestext, bokens titel, ett tilltalande omslag och kataloginformation – det vill säga allt, som utgör din bok. Vid utgivningen i myBoD lägger du till all viktig information och ger informationen således vidare till bokkatalogen och gör den tillgänglig för läsaren.

metadata i mybod

Även om temat metadata kanske låter lite tråkigt, har många undersökningar de senaste åren bevisat följande: ju fullständigare metadata, desto större försäljningsframgång. Exempelvis säljer böcker med information om författaren 65 % bättre än titlar utan denna information. En kort beskrivning av bokens innehåll höjer försäljningen med 92 %. Ytterligare information som är viktig för återförsäljare, nätbokhandlar och vanliga bokhandlar är genre och varugrupp. Alla dessa punkter kan du fylla i under ”kataloginfo” i ditt myBoD-konto. Det lönar sig att spendera lite extra tid på att ge boken en titel som återspeglar innehållet och väcker läsarens intresse – allmänna titlar som ”Lidandet” eller ”Nobody” hittas svårt och sällan.

 

vilken betydelse har metadata i bokhandeln?

Omfattande metadata är grundläggande när bokhandlarna väljer sitt sortiment och rekommenderar böcker vidare till besökarna. Speciellt i samband med e-böcker är all information om boken av stor betydelse, eftersom köparen inte kan hålla boken i handen, som i bokhandeln, utan gör sitt köpbeslut endast med hjälp av metadata.

tänk som dina läsare

För att läsarna ska hitta din bok snabbt och enkelt, kan det hjälpa att sätta sig in i läsaren: vilka kriterier söker läsaren efter och vad värdesätter läsaren? Ta gärna lite extra tid för att planera följande punkter:

  • Tilltalande omslag: På BoD:s webbsajt finner du olika möjligheter till att skapa bokens omslag. Använd antingen easyCover-mallar för att skapa omslaget själv eller anlita vår professionell hjälp i framtagandet av ett passande omslag.
  • Spännande titel: Tillsammans med omslagsdesignen utgör titeln bokens visitkort.
  • Intresseväckande omslagstext: Undvik komplicerade meningar, förtydliga vad som gör innehållet läsvärt och övertyga läsaren på bara några få rader.
  • Författarinformation: Om du ger ut en sakbok kan du använda ditt CV för att bevisa din expertis inom ämnet. Annars kan du exempelvis berätta om din författarkarriär eller beskriva andra intressanta saker om dig själv som författare. Tänk dock på hur mycket och vad du vill berätta om dig själv.
  • Genre: Information om genren hjälper bokhandlarna att katalogisera din bok på rätt sätt så att läsaren kan hitta den i handeln under rätt kategori (t.ex. deckare, skönlitteratur, lyrik).
  • Recensioner: Finns det positiva recensioner om boken i tidningar, bloggar, radio m.m.? Skicka då dessa gärna till oss (press@bod.se) så lägger vi till dem i ditt författarporträtt på BoD:s webbsajt.

Utan tvekan är bokens framgång beroende av många faktorer, allt ifrån en författarwebbsajt till pressarbete, läsningar, marknadsföringsmaterial och recensioner. Men en intresseväckande innehållsbeskrivning, en kort författarpresentation, en genomtänkt titel med omslag samt omfattande kataloginformation är viktiga beståndsdelar när det gäller för läsaren att hitta din bok samt få en bättre ranking i sökmaskiner!