VAD UTGÖR EN BRA BILD?
Kanske har du ofta undrat vad det är som gör att en viss bild bra? Räcker det att fotografera med din mobiltelefon eller behöver du en professionell spegelreflexkamera?
Svaret på denna fråga är faktiskt rätt enkelt: först och främst handlar det om motivet. Kvaliteten är inte oväsentlig, men är ändå inte den allra viktigaste egenskapen, för att en bild ska bli bra.
Men vad är viktigt? Vad är det som gör att en bild blir bra?
Så länge det är en bild som förmedlar en historia, som på något sätt berör åskådaren, så räcker det helt fullkomligt om du tar en bild med din egen mobiltelefonkamera. Tekniken i dagens mobiltelefoner är så väl utvecklad att bilderna blir högkvalitativa.
Självklart kan den inte ersätta en professionell kamera, som fotografer använder vid vissa tillfällen som tex. på ett bröllop eller inför ett speciellt event, men för dina marknadsföringsaktiviteter som författare räcker ofta en bild från mobilen.
ANVÄNDNING AV BILDMATERIAL
Om det är för ditt nyhetsbrev, din blogg, dina sociala nätverk eller din författarwebbsida: förr eller senare kommer du alltid att behöva en eller annan bild som marknadsföringsinstrument. Naturligtvis kan du använda dig av databanker där du kan skaffa bilder, antingen gratis eller avgiftsbelagda – men det är bättre om du använder dina egna bilder. Inte bara verkar det mer autentiskt, utan du kan även fotografera bilder exakt så som du vill ha dem, för att de ska passa till dig och ditt författarvarumärke.
1. KOMPOSITION
När jag gick in i bokhandeln slogs jag av de många vita ytorna, hyllorna, väggarna och golvet – endast i mitten, där föreläsningen ägde rum, fanns det en brytning via de mörka träväggarna. Precis här satt vår författare, alldeles naturligt inramad av de ljusa ytorna.
2. PERSPEKTIV
Förklaringen är enkel. Vi ser världen oftast ur ett och samma perspektiv, antingen sittande eller stående. När vi alltså bryter ut ur vår bekvämlighetszon och börjar fundera över hur man kan fotografera ett visst objekt – i ditt fall alltså din bok eller dina böcker – på andra sätt, så är detta ett första steg i rätt riktning.
Försök helt enkelt att fotografera ett motiv ur olika perspektiv.
3. LJUS OCH SKUGGOR
När det gäller det här motivet så fanns det dessa tre stora ljusa lampskärmar i restaurangen, som jag fastnade för. När jag gick in i restaurangen visste jag att jag var tvungen att fotografera dem. Jag försökte att ”rama in” vår författare Axel Schwab i dessa lampor och i ljuset, för att på så sätt styra blicken helt naturligt till bildens viktigaste element i mitten, författaren.
4. KÄNSLOR
Känslor utlöses först och främst av människor. Därför är platser där många författare och läsare träffas som t.ex. på bokmässor eller litteraturfestivaler, ett utmärkt tillfälle för att fotografera emotionella bilder.
Bilden ovan togs på bokmässan i Leipzig, vid Alicia Zetts signering. Sådana moment är perfekta för att fånga upp känslor. Kanske kan du fråga en familjemedlem eller vän om de kan fotografera dig vid ett sådant event – naturligtvis helst när du interagerar med dina läsare.
5. HISTORIEN BAKOM BILDEN
När det gäller bilden vi tog på Laura Newman ute i naturen, så uppstod ett sådant speciellt moment som vi absolut ville fånga. När du tittar på fotot, känner du lugnet som hon upplever i denna omgivningen? Eller ser du kanske något annat?
6. FÄRGER OCH KONTRASTER
Alexander Lundbergs bokomslag har starka kontraster i och med att han har valt ut många härliga färger, som skapar uppmärksamhet hos läsaren. Vi skapade ännu mer kontraster genom att välja passande tjockare papper i olika färger som bakgrund, för vårt foto på Instagram.
7. DET SPECIELLA ÖGONBLICKET
I vårt fotografi är det en katt som gör en ”High Five”-rörelse, och ögonblicket är snabbt förbi. Liknande saker kan hända dig vid olika event som du besöker, som t.ex. kanske en stor kram från en läsare eller ett gapskratt under en läsning. Det finns många sammanhang och moment, stora och små, där det lönar sig att ha med kameran.
Artikel översatt av Anna-Karin Winqvist.