Skip to content

Main Navigation

BoD.de
  • Skriva
  • Skapa bok
  • Publicera bok
  • Marknadsföring
  • till BoD

Sälj fler böcker med starka metadata

Hur ser jag till att läsarna hittar min bok? Ett svar på frågan är de så kallade metadata.

24.06.2015 · Vera Wunderlich Allmänt · Egenutgivning · marknadsföring · metadata · tips

Men vad gömmer sig egentligen bakom detta abstrakta begrepp? I grunden är det väldigt enkelt: Metadata är data, som innehåller information om andra data. I samband med bokmarknaden betyder det bl.a. information om författaren, baksidestext, bokens titel, ett tilltalande omslag och kataloginformation – det vill säga allt, som utgör din bok. Vid utgivningen i myBoD lägger du till all viktig information och ger informationen således vidare till bokkatalogen och gör den tillgänglig för läsaren.

metadata i mybod

Även om temat metadata kanske låter lite tråkigt, har många undersökningar de senaste åren bevisat följande: ju fullständigare metadata, desto större försäljningsframgång. Exempelvis säljer böcker med information om författaren 65 % bättre än titlar utan denna information. En kort beskrivning av bokens innehåll höjer försäljningen med 92 %. Ytterligare information som är viktig för återförsäljare, nätbokhandlar och vanliga bokhandlar är genre och varugrupp. Alla dessa punkter kan du fylla i under ”kataloginfo” i ditt myBoD-konto. Det lönar sig att spendera lite extra tid på att ge boken en titel som återspeglar innehållet och väcker läsarens intresse – allmänna titlar som ”Lidandet” eller ”Nobody” hittas svårt och sällan.

 

vilken betydelse har metadata i bokhandeln?

Omfattande metadata är grundläggande när bokhandlarna väljer sitt sortiment och rekommenderar böcker vidare till besökarna. Speciellt i samband med e-böcker är all information om boken av stor betydelse, eftersom köparen inte kan hålla boken i handen, som i bokhandeln, utan gör sitt köpbeslut endast med hjälp av metadata.

tänk som dina läsare

För att läsarna ska hitta din bok snabbt och enkelt, kan det hjälpa att sätta sig in i läsaren: vilka kriterier söker läsaren efter och vad värdesätter läsaren? Ta gärna lite extra tid för att planera följande punkter:

  • Tilltalande omslag: På BoD:s webbsajt finner du olika möjligheter till att skapa bokens omslag. Använd antingen easyCover-mallar för att skapa omslaget själv eller anlita vår professionell hjälp i framtagandet av ett passande omslag.
  • Spännande titel: Tillsammans med omslagsdesignen utgör titeln bokens visitkort.
  • Intresseväckande omslagstext: Undvik komplicerade meningar, förtydliga vad som gör innehållet läsvärt och övertyga läsaren på bara några få rader.
  • Författarinformation: Om du ger ut en sakbok kan du använda ditt CV för att bevisa din expertis inom ämnet. Annars kan du exempelvis berätta om din författarkarriär eller beskriva andra intressanta saker om dig själv som författare. Tänk dock på hur mycket och vad du vill berätta om dig själv.
  • Genre: Information om genren hjälper bokhandlarna att katalogisera din bok på rätt sätt så att läsaren kan hitta den i handeln under rätt kategori (t.ex. deckare, skönlitteratur, lyrik).
  • Recensioner: Finns det positiva recensioner om boken i tidningar, bloggar, radio m.m.? Skicka då dessa gärna till oss (press@bod.se) så lägger vi till dem i ditt författarporträtt på BoD:s webbsajt.

Utan tvekan är bokens framgång beroende av många faktorer, allt ifrån en författarwebbsajt till pressarbete, läsningar, marknadsföringsmaterial och recensioner. Men en intresseväckande innehållsbeskrivning, en kort författarpresentation, en genomtänkt titel med omslag samt omfattande kataloginformation är viktiga beståndsdelar när det gäller för läsaren att hitta din bok samt få en bättre ranking i sökmaskiner! 

Liknande inlägg

Nå fler läsare med gynnsam metadata

Nå fler läsare med gynnsam metadata

Med bara några få steg ökar du din läsarskara! Väl genomtänkt metadata gör att din bok blir lättare att hitta och kan därmed ge dig…
Linda Reumann 29.10.2019 Allmänt · Egenutgivning
Reklam för din marknadsföringskampanj

Reklam för din marknadsföringskampanj

Reklam bör vara en del av din marknadsföringskampanj. Varför? Det får du ta del av i det här blogginlägget.
Linda Reumann 10.01.2021 Allmänt · Egenutgivning
Skapa och göra din egen bok, steg för steg

Skapa och göra din egen bok, steg för steg

Vill du göra din egen bok och funderar på hur du ska starta ditt bokprojekt och ge ut din bok? Vi hjälper dig.
Linda Reumann 07.06.2021 Allmänt · Egenutgivning
Hur skapar du en bra bild?

Hur skapar du en bra bild?

Funderar du på vad det är som får en bild att bli bra? Då är detta blogginlägg precis det riktiga för dig. Vi ger dig…
Linda Reumann 29.06.2020 Allmänt · Egenutgivning
Marknadsför din bok online

Marknadsför din bok online

För att skapa ditt författarnamn som ett eget varumärke och öka din bokförsäljning, måste du arbeta aktivt med en marknadsföringsplan. Det är viktigt att du…
Linda Reumann 08.05.2020 Allmänt · Egenutgivning
5 tips för framgångsrik e-boksförsäljning

5 tips för framgångsrik e-boksförsäljning

En förutsättning för att en e-bok ska bli framgångsrik är att den är lätt att hitta.
Linda Reumann 10.06.2021 Allmänt · Egenutgivning
Designa ditt helt egna omslag med easyCOVER

Designa ditt helt egna omslag med easyCOVER

Vi berättar hur du kan skapa dina egna omslag med vårt verktyg easyCOVER.
Linda Reumann 11.11.2021 Allmänt · Egenutgivning
Egenutgivning blomstrar på bokmarknaden

Egenutgivning blomstrar på bokmarknaden

I och med att vi spenderar mer tid hemma nu, använder författare tiden för att skriva. Detta innebar att bokutgivning genom BoD – Books on…
Linda Reumann 04.05.2020 Allmänt · Egenutgivning
Genre: deckare och thriller

Genre: deckare och thriller

Actionthriller, historisk deckare eller detektivroman – som i alla andra genrer hittar man även bland deckare och thriller många underkategorier. Med hjälp av BoD:s böcker…
Linda Reumann 26.10.2020 Allmänt · Egenutgivning
Logo
© Books on Demand GmbH, 2022
  • till BoD
  • Utgivare
  • Dataskydds- och Integritetspolicy
  • Användarvillkor