Det är viktigt med ständig marknadsföring och nätverkning när man är egenutgivare. Det kan handla om bokmässor, andra event eller helt enkelt spontana tillfällen – det finns många anledningar till att alltid ha några böcker på lager. Ett effektivt sätt att marknadsföra din bok och göra dig bekant med dina läsare är läsningar.
Pressarbete
Alla BoD-författare, som har gett ut en bok, profiterar av möjligheten att erbjuda gratis pressexemplar till medier: När t.ex. journalister, bloggare eller andra medieföreträdare beställer ett pressexemplar från BoD, skickar vi ut boken till beställaren helt gratis. Ändå kan det uppstå situationer vid olika event eller vid pressarbetet där man måste agera spontant och vara beredd på att kunna erbjuda ett exemplar till en intressent. Speciellt i kontakt med den lokala pressen eller bokhandlare kan det lämna ett gott intryck om du kan visa eller ge en bok vid första kontakten.
Personlig rekommendation
Vänskapskretsen och bekanta eller jobbkontakter ska inte underskattas vid marknadsföringen. På familjefester eller företagsevenemang, spontana träffar med bekanta – din bokutgivning är säkert av intresse för många. Om du kan visa din bok för familj, vänner och bekanta och låta dem ta en titt på ett tryckt exemplar ökar det chanserna, att någon av dessa personer rekommenderar boken vidare. Och tänk på att du inte behöver ge bort boken gratis till alla i den närmsta kretsen. Kvalitet har sitt pris och du vill sälja din bok!
Läsningar – en effektiv marknadsföringsaktivitet
Flera fördelar på en gång: Läsningar för med sig räckvidd och författare får personlig kontakt med sina läsare. Dessutom är läsningar ideala för att öka bokförsäljningen – direkt på eventet såväl som efteråt.
Tips på en effektiv läsning:
Mängdrabatt för bokbeställningar
Med eller utan färgsidor – vid bokbeställningar för eget behov profiterar BoD-författare av attraktiva villkor och förmånliga mängdrabatter. När du t.ex. beställer 50 exemplar eller fler av en bok med 300 svartvita sidor kan du spara upp till 18 % per bok jämfört med en beställning på under 50 böcker. Använd
för att se mängdrabatten för din titel.När?
Du kan även orientera dig efter bokens tema. Spelar en särskild tid på dagen eller ett klockslag en roll i din berättelse? Eller är det en deckare? Då skulle det vara perfekt med en senare tidpunkt på kvällen.
Var?
Även vid valet av lokalen bör du tänka på bokens innehåll: Finns det ett ställe som ämnar sig speciellt bra för antingen bokens tema eller målgrupp?
Vad?
Reklam
Se till att någon tar bilder under läsningen! Det är guld värt för marknadsföringen på t.ex. din Facebook-profil eller hemsida.
Försäljning
När läsningen befinner sig en annan lokal, måste du förmodligen ta hand om bokbeställningar själv. Se då till att beställa böckerna i god tid. Att beställa en liten upplaga och sälja böckerna själv kan ofta vara mer lukrativt, i och med att du som författare kan beställa en liten upplaga förmånligare och ändå sälja böckerna till det normala försäljningspriset. Tänk på att ta med tillräckligt med växelpengar.
Tack för spännande info om egenutgivning. Har gett ut tre böcker nu, den senaste som egenutgivning.
Jihadistjägaren
Helvetestrappan och
En chans på miljonen.
Marknadsföring är en utmaning om man inte har så stor ekonomi.
Med vänliga hälsningar
Lennart Frostelid
Hej Lennart!
När det gäller marknadsföringen finns det mycket man kan göra som inte kostar något. Det är bara fantasin som sätter stopp för en. Framför allt så är det viktigt att vara aktiv i alla sociala medier.
Hur fungerar det med tryckta böcker hos er? Läser ni och godkänner manus eller litar ni på att författaren har gjort ett bra grundjobb?
hälsningar Lennart Frostelid Björneborg Värmland
http://www.zittymedia.nu
Hej!
Vi på BoD gör det möjligt för dig som författare att trycka och/eller ge ut din egen bok. Alla ska ha en möjlighet att förverkliga sin egen bokidé.
För vidare information, kontakta gärna vår kundservice på 08-502 56 600 eller via e-post info@bod.se
Med vänlig hälsning
Linda/BoD