Alltid redo för marknadsföring

Beställa böcker på lager – trots print-on-demand? Det utesluter inte varandra! Vare sig du organiserar ett lotteri eller en läsning behöver du tryckta exemplar av…

Print-on-demand erbjuder många fördelar för egenutgivare: Först och främst mycket flexibilitet och en minimal finansiell risk. Författaren kan dessutom själv bestämma om och när böcker ska tryckas och hur många exemplar en liten upplaga ska innehålla.

Det är viktigt med ständig marknadsföring och nätverkning när man är egenutgivare. Det kan handla om bokmässor, andra event eller helt enkelt spontana tillfällen – det finns många anledningar till att alltid ha några böcker på lager. Ett effektivt sätt att marknadsföra din bok och göra dig bekant med dina läsare är läsningar.

Pressarbete

Alla BoD-författare, som har gett ut en bok, profiterar av möjligheten att erbjuda gratis pressexemplar till medier: När t.ex. journalister, bloggare eller andra medieföreträdare beställer ett pressexemplar från BoD, skickar vi ut boken till beställaren helt gratis. Ändå kan det uppstå situationer vid olika event eller vid pressarbetet där man måste agera spontant och vara beredd på att kunna erbjuda ett exemplar till en intressent. Speciellt i kontakt med den lokala pressen eller bokhandlare kan det lämna ett gott intryck om du kan visa eller ge en bok vid första kontakten.

Personlig rekommendation

Vänskapskretsen och bekanta eller jobbkontakter ska inte underskattas vid marknadsföringen. På familjefester eller företagsevenemang, spontana träffar med bekanta – din bokutgivning är säkert av intresse för många. Om du kan visa din bok för familj, vänner och bekanta och låta dem ta en titt på ett tryckt exemplar ökar det chanserna, att någon av dessa personer rekommenderar boken vidare. Och tänk på att du inte behöver ge bort boken gratis till alla i den närmsta kretsen. Kvalitet har sitt pris och du vill sälja din bok!

Läsningar – en effektiv marknadsföringsaktivitet

Flera fördelar på en gång: Läsningar för med sig räckvidd och författare får personlig kontakt med sina läsare. Dessutom är läsningar ideala för att öka bokförsäljningen – direkt på eventet såväl som efteråt.

Tips på en effektiv läsning:

Bild

Mängdrabatt för bokbeställningar

Med eller utan färgsidor – vid bokbeställningar för eget behov profiterar BoD-författare av attraktiva villkor och förmånliga mängdrabatter. När du t.ex. beställer 50 exemplar eller fler av en bok med 300 svartvita sidor kan du spara upp till 18 % per bok jämfört med en beställning på under 50 böcker. Använd

prisberäknaren

för att se mängdrabatten för din titel.

När?

Välj tidpunkten med omsorg. Under helgerna finns säkert flera konkurrerande event. Ta en titt på eventkalendern i din region: Finns det luckor som du skulle kunna fylla med din läsning? Tänk dock på att, beroende på bokens målgrupp, många kanske arbetar dagstid och att förmiddagen därmed kanske inte är den lämpligaste tidpunkten. Speciellt i bokhandeln lönar det sig att organisera läsningar utanför öppettiderna.

Du kan även orientera dig efter bokens tema. Spelar en särskild tid på dagen eller ett klockslag en roll i din berättelse? Eller är det en deckare? Då skulle det vara perfekt med en senare tidpunkt på kvällen.

Var?

En kooperation med en bokhandel, ett café eller ett galleri är ofta det första valet, eftersom det bjuder på många fördelar. För det första tillkommer inga kostnader för lokalen och det är möjligt att dela på marknadsföringskostnaderna.

Även vid valet av lokalen bör du tänka på bokens innehåll: Finns det ett ställe som ämnar sig speciellt bra för antingen bokens tema eller målgrupp?

Vad?

Att förbereda sig väl är minst lika viktigt som själva läsningen. Gå igenom din text noga och välj de textpassager som du vill läsa. Tänk på att välja sådana kapitel eller textavsnitt som inte faller ur konceptet utan hänger ihop. Det förenklar läsningen och gör det möjligt för lyssnare att hänga med. I bästa fall övar du läsningen med t.ex. din familj eller vänner och förbereder svar till möjliga frågor.

Reklam

För att din läsning ska få besökare, måste du börja med reklamen i god tid. Skapa flyers med korta läsprov, som du placerar i bokhandlar eller caféer. Tryck plakat som du hänger upp på relevanta platser. Tillsammans med en bild på boken och dig själv samt den viktigaste bokinformationen (titel, tryckt bok/e-bok, ISBN osv.) är det vettigt att lägga till en länk eller QR-kod till hemsidan eller nätbokhandeln. Information om läsningen (tid, plats, osv.) får självklart inte fattas. Ju mer individuellt ditt reklammaterial är, desto mer uppmärksamhet får du.

Se till att någon tar bilder under läsningen! Det är guld värt för marknadsföringen på t.ex. din Facebook-profil eller hemsida.

Försäljning

Om läsningen organiseras i en bokhandel, kan bokhandeln säkert ta hand om bokbeställningen i förväg och försäljningen under evenemanget. Det är viktigt att ta reda på detta innan och vara säker på att det finns tillräckligt med böcker för direktförsäljning och signering.

När läsningen befinner sig en annan lokal, måste du förmodligen ta hand om bokbeställningar själv. Se då till att beställa böckerna i god tid. Att beställa en liten upplaga och sälja böckerna själv kan ofta vara mer lukrativt, i och med att du som författare kan beställa en liten upplaga förmånligare och ändå sälja böckerna till det normala försäljningspriset. Tänk på att ta med tillräckligt med växelpengar.

Lycka till!

Kommentarer

  • Tack för spännande info om egenutgivning. Har gett ut tre böcker nu, den senaste som egenutgivning.
    Jihadistjägaren
    Helvetestrappan och
    En chans på miljonen.
    Marknadsföring är en utmaning om man inte har så stor ekonomi.

    Med vänliga hälsningar
    Lennart Frostelid

    • Hej Lennart!

      När det gäller marknadsföringen finns det mycket man kan göra som inte kostar något. Det är bara fantasin som sätter stopp för en. Framför allt så är det viktigt att vara aktiv i alla sociala medier.

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält