Före utgivningen: Professionalitetscheck, omslagsdesign och språkgranskning
Ett tydligt koncept är en viktig bas för bokutgivningen: Innehållet, layouten och priset borde vara noga utvalda komponenter, anpassade till din målgrupp. Använd BoD:s professionalitetscheck och utveckla en egen utgivningsstrategi med din personliga rådgivare. Strategin baseras på dina svar och ditt manuskript.
Design av inlaga
För att skapa en tilltalande och väl läsbar inlaga till boken rekommenderar vi våra designtjänster Basic eller Premium. Med Basic väljer du den sättningstyp som passar din titel bäst bland fem olika designtyper. Premium passar bra för texter med omfattande innehåll, såsom fack- och sakböcker som innehåller hänvisningar och fotnoter, etc. Med Premium genomförs en helt individuell sättning utifrån dina önskemål.
Omslagsdesign
Omslaget är en viktig försäljningsfaktor för din bok. BoD:s omslagsdesigntjänster erbjuder dig en passande lösning för din bok och hjälper dig att skapa ett professionellt omslag. Med tjänsten Basic kan du välja bland 36 omslagsmallar och 26 färger – på så sätt finns det otaliga möjligheter att sätta ihop ett personligt omslag. För att skapa ett helt individuellt omslag rekommenderar vi BoD Premium.
Under utgivningen: Optimal synlighet
Din bok är färdig, har en professionell design gällande både omslag och inlaga, och är nu redo för att säljas. BoD stödjer dig vid utgivningen med vidare tjänster för att din bok ska nå sina läsare. Det första steget är att skapa en egen författarwebbsajt. Med BoD:s designvarianter hos Jimdo skapar du lätt ditt visitkort på nätet. Du väljer en passande designvariant, lägger till innehåll såsom bilder, texter och videos samt drar fördel av olika tilläggstjänster.
Här finner du tips på hur du skapar din egen webbsajt.
För att få direkt kontakt med läsarna är sociala nätverk ett viktigt verktyg för marknadsföringen. Den kostnadsfria Marknadsföringsguiden från BoD bjuder på information och tips på framgångsrikt nätverkande i sociala medier.
Efter utgivningen: Räckvidd för din titel
Uppbyggnaden av en läsarkrets och bokens framgång är beroende av dina marknadsföringsaktiviteter. För att nå dina mål kan du använda dig av följande tjänster:
BoD stödjer ditt pressarbete genom att skicka kostnadsfria recensionsexemplar till medieföreträdare såsom journalister och bloggare. När en recension av din bok blir publicerad, lägger vi till utdrag av den i din författarprofil i BoD:s bokshop.
Din bok katalogiseras automatiskt hos Goodreads – en litterär nätplattform med 25 miljoner medlemmar. På plattformen kan din bok upptäckas, diskuteras och recenseras av läsare och användas i marknadsföringssyfte.
Marknadsföringen av din bok är en väldigt viktig del – hur ska läsarna annars hitta din bok? Vi har samlat tips och råd för att öka dig och din boks synlighet i en guide som ska hjälpa dig på vägen till framgång. Den kostnadsfria guiden kan du ladda ner på din dator.
BoD framställer en nätannons baserad på bokens omslag. Under fyra veckor kommer annonsen synas på webbsajter som är relevanta för din titel. På så sätt ökas räckvidden av din titel och du når många potentiella läsare effektivt.
Vi håller på och skriver en bok efter att ha intervjuat pensionerad vårdpersonal. Utifrån intervjuerna sätter vi ihop olika ämneskapitel med bl.a. citat från intervjuerna och ibland illustrerade med bilder.
Vi har nu behov av professionell hjälp med att läsa manuskriptet och få synpunkter, men vi vet inte riktigt vilken hjälp vi i så fall ska välja.
En annan fråga: Vi skriver i 17 x 24, är det ett bra format eller ska vi ändra till 19 x 27?
Manuset är inte klart ännu.
Hej Ingmarie,
Vi erbjuder olika författartjänster som kan hjälpa och stödja er på vägen.
Hör gärna av er till info@bod.se eller ring oss så kan vi förklara personligen.
Med vänlig hälsning
Linda/BoD