Malin Edgren är utbildad civilekonom, men efter drygt femton år som utredare, analytiker och ekonom, sadlade hon, 2017, om samt startade sitt eget förlag. Hon har gett ut fyra böcker. Hennes resa som författare, egenutgivare och att starta eget förlag har gett henne mycket erfarenhet och lärdom. Hon kommer snart att starta sin lilla turné i 5 olika städer, där hon håller föreläsningar om egenutgivning för andra författare och skrivglada. Hon kommer då att dela med sig av sina egna erfarenheter och egenutgivningens grunder.
I detta inlägg ger hon dig tips och råd angående vad du som egenutgivare kan ha nytta av att tänka på.
Drömmer du om att skriva och ge ut böcker? Varför då?
Det låter krasst att ställa sådana frågor, rentav provocerande. Att vara författare kräver, däremot, mycket hårt arbete (oftast helt oavlönat), så det är bra att ha tänkt igenom din målbild ordentligt.
Därmed menar jag inte att du ska avstå – tvärtom! Ditt skrivande bidrar till din egen utveckling samt vårt kollektiva berättande. Dessutom kan du därigenom få din försörjning.
0 % romantik, 100 % hårt arbete och ett stänk av magi
Kanske är det din högsta dröm att skriva en bok. Den drömmen delar du med många andra. Människor mår bra av att både skriva egna samt läsa andras berättelser. Vi lever i en tid, då egenutgivning, såsom aldrig förr, är tillgänglig för alla. Det är väldigt goda nyheter för oss med författardrömmar.
Utgivning finns i alla former – från traditionell förlagsutgivning samt hybridförlag till renodlade tryckeritjänster, varvid du är din egen förläggare. Att bli antagen till ett förlag är inte omöjligt, men svårt. Många väljer, i stället, att ge ut boken själv, vilket ger dig kontroll över hela processen, och du bestämmer själv hur mycket pengar utgivningen får kosta.
När du har bestämt dig för att pröva egenutgivning, ställs du inför en myriad av beslut att fatta. Det är en spännande resa, som jag varmt rekommenderar. Allra först vill jag, dock, understryka detta: Du kommer inte att vakna en dag, och plötsligen finna att ditt verk saluförs i butikshyllorna. Egenutgivning innebär många steg, vilka du måste ta för att din dröm ska gå i uppfyllelse. De flesta stegen innebär hårt och tidskrävande arbete, men vem presterar, egentligen, storartade saker utan ansträngning? Att nå sina drömmar det kräver, utöver talang, också envishet, tålamod och hårt, hårt arbete.
Få upplevelser är jämförliga med att hålla en egen bok i handen, om du älskar skrivande. Resan med allt som du skapar samt med allt som du lär dig på vägen, fram till utgivning, är svår att beskrivas med ord. Om detta verkligen är din dröm, och om du är beredd att jobba för den, är det värt all möda för att få uppleva den.
Din strategi
Varför skriver du? Är det för att informera andra, eller är du kanske väldigt arg över något? Inte sällan väcks lusten att skriva ur en stark personlig upplevelse såsom en orättvisa, en förlust eller en skada. Vill du med ditt berättande väcka hopp, tro, rädsla eller kanske mana till skratt? Oavsett vad, har den berättelse, vilken du bär inom dig, inte berättats förut. Inte av dig, i alla fall.
Vilket är ditt mål? Är det att ditt verk ska finnas i alla hushåll, eller att bevara något för framtiden? Räcker det att få hålla din egen berättelse fysiskt i handen, eller ska försäljningsintäkterna betala dina räkningar? Oavsett mål, jobba gärna med delmål, och sätt en (realistisk) tidsplan. Många moment är mer tidskrävande än vad du anar.
Hur mycket får drömmen kosta? Komplettera med en budget! Det hänger ihop med tidsplanen. Kan du gå ner i arbetstid, eller måste skrivandet ske på andra premisser? Kostnaderna beror på omfattningen av din egen medverkan. Ju mer du gör själv, desto mindre kostar det att förverkliga din dröm. Hos BoD krävs det ingen minsta upplaga, men du kan alltid beställa exemplar för eget bruk.
Vad kan du göra själv, och vad behöver du hjälp med? Jag rekommenderar att du tar hjälp med det som du behöver (testläsning, lektörstjänst, korrektur osv). Köpta tjänster betyder inte att din delaktighet i resultatet blir mindre värd, utan bara att du har satsat på slipningen av din berättelse, din diamant.
Ta reda på det som du inte vet! Om det är första gången som du ger ut en bok, kan du omöjligen ha koll på allt. Andra har gjort resan före dig, och kan berätta om det. Var nyfiken, och läs på (det finns ett antal bra handböcker)! Gå gärna på kurs, och ställ frågor i sociala medier! Det finns grupper och fora för författare och egenutgivare, vilka kan vara till stor nytta för dig. Bilda nätverk tillsammans med andra skrivande personer! Att skriva det kan ofta kännas ensamt, varför ett nätverkande med andra kan vara väldigt gynnsamt. Dessutom är det roligare att dela upplevelser med andra.
Var målmedveten, och ge inte upp! Att övermannas av självtvivel det är ett tecken på mänsklighet. Det händer alla. Ett skapande sker ofta utanför komfortzonen.
Gå gärna tillbaka till din målbild, så ofta som du behöver för att bevara motivationen!
När jag föreläser om egenutgivning, brukar jag beskriva denna process i tre block: redigering, produktion och distribution.
Redigering
Skrivandet av ett manus brukar på olika sätt handla om att framställa ett råmanus, vilket sedan redigeras, i en eller flera omgångar. Här bidrar testläsare, lektörer, redaktörer och korrekturläsare till att slipa det som blir bokens inlaga, alltså sidorna mellan bokens pärmar.
Produktion
Produktionen handlar om att omvandla din inlaga och ditt omslag, både fysiskt och elektroniskt, till en konkret produkt. Det är nu som du omvandlar all text till en tryckfärdig PDF-fil samt skapar omslaget, vilket också måste omvandlas till en tryckfärdig PDF-fil. Du bestämmer vilket format samt vilken sorts inbindning och papper som boken ska ha. Det är i denna del av utgivningen som du också trycker boken – ifall du vill ha en egen liten upplaga. När den första kartongen med din tryckta bok levereras, är det dags att fira!
Distribution
I det tredje och sista blocket ligger allt fokus på att få ut boken till din målgrupp. Försäljning kan ske på flera sätt, av vilka de vanligaste är nätbokhandel, traditionell bokhandel, direkt av dig, via din hemsida, eller på mässor och evenemang. Glöm inte biblioteken! Såsom egenutgivare har du ett omfattande arbete med att nå dina läsare. Det gäller att vara kreativ, målmedveten och ihärdig. Det hjälper dig, om du skapar en välplanerad marknadsföring samt är aktiv i sociala medier.
Malins föreläsningar
Under mina föreläsningar lägger jag mest fokus på det som handlar om produktion samt lite om distribution. Skälet därtill är att allt som följer efter slutredigering av manus det är vad du såsom egenutgivare (till skillnad från författare med förlagsavtal) behöver göra själv. Lyckligtvis finns det flera olika tjänste- och produktionsföretag, vilka kan hjälpa dig med olika delar av bokframställningen.
Att vara egenutgivare det är både utmanande och spännande, vilket många före dig har upplevt.
Oavsett om du till slut tar dig till bokhandlarnas topplistor, eller till ett trettiotal intresserade närståendes privata bokhyllor, har du lärt dig mycket under projektets gång.
Malins bästa råd till egenutgivare:
1. Klargör dina mål! Varför skriver du?
2. Var uthållig och realistisk!
3. Du klarar att lösa alla problem.
4. Finn ditt nätverk!
Känn dig stolt över ditt mod!Malins föreläsningar om egenutgivning:
26.02: Örebro
04.03: Karlstad
11.03: Karlskoga
02.04: Kristinehamn
16.04: Säffle
Föreläsningen ges i samarbete med @medborgarskolan och anmälan tas emot via deras webbsida. Har du frågor angående föreläsningarna, kan du kontakta Malin på följande e-postadress: malin@malinedgren.se
Malin Edgren
Skrivandet har alltid haft en betydelsefull roll, både privat och professionellt. Malin Edgren är medlem i Sveriges Författarförbund och Författarcentrum Väst samt Värmländska författarsällskapet, VFS. Hon är också viceordförande i Karlstads Humanistiska Förening.
Under 2017 startade Malin förlaget MELitt Kultur AB som bas för sitt kreativa skrivande. Hon har gett ut 4 böcker.
Mer information finner du på Malins webbsida, Instagram och Facebook.