Din bok är klar – men när är rätt tid att ge ut din bok? Ska din bok ges ut inför en mässa eller ett event, när mediernas uppmärksamhet riktas mot böcker? Eller skulle en annan tidpunkt vara bättre? Att välja det optimala publiceringsdatumet kan ha en betydande inverkan på din boks framgång. Här kan du ta reda på vad som krävs för att hitta den perfekta och optimala tidpunkten för din bokutgivning.
Den bästa tidpunkten att ge ut en bok beror på vilken typ av bok du har skrivit, din målgrupp och dina marknadsföringsplaner.
Inför bokmässor och event: fördelar och nackdelar
Bokmässan i Göteborg i september är den största i Sverige och får varje år stor uppmärksamhet i media. Många författare ser detta som det perfekta utgivningsdatumet för en bok. Men se upp: många nya publikationer kommer ut på marknaden under den här tiden och konkurrensen är enorm. Om du ändå vill ge ut din bok under bokmässan bör du se till att den har ett unikt försäljningsargument och sticker ut från mängden. Om din bok handlar om ett speciellt ämne eller om du redan har byggt upp en stark gemenskap kan bokmässan vara en lämplig tidpunkt. Annars bör du överväga att ge ut din bok vid en lugnare tidpunkt då den lättare väcker uppmärksamhet.
Tips för att välja tidpunkt för din bokutgivning
Planera tidigt för den optimala tidpunkten för din bokutgivning
Processen med att skapa en bok, från manus till marknadsföring, tar tid. För att bestämma det optimala publiceringsdatumet för boken bör du börja planera i god tid. Gör en tidsplan som omfattar alla steg – från omslagsdesign till korrekturläsning och marknadsföring. Planera bakåt från det önskade datumet och ta hänsyn till den tid du behöver för förberedelser. Särskilt viktigt är reklamåtgärder så som skapandet av en webbsida eller pressarbete. Det krävs ledtid för att de ska vara effektiva.
Kvalitet är viktigare än snabbhet: gör din bok redo för marknaden
Även om det är frestande att ge ut din bok direkt efter att du har skrivit den, bör du ta dig tid att göra den perfekt. Ett professionellt omslag, noggrann korrekturläsning och feedback från testläsare kan göra skillnaden mellan en genomsnittlig bok och en enastående bok. Använd de här sista stegen för att se till att din bok uppfyller marknadens krav och får ett framgångsrikt bokutgivningsdatum.
Använd lämpliga tillfällen för publiceringsdatumet
Om du vill undvika mediehypen kring den stora bokmässan bör du leta efter andra tillfällen att ge ut din bok. Högtider, säsonger eller aktuella händelser erbjuder ofta ett bra tillfälle för bokutgivning. Om din roman utspelar sig i juletid är november eller början av december den perfekta tidpunkten. En sommarroman bör däremot ges ut under senvåren eller sommaren. Fundera på vilka händelser som passar din bok för att hitta det perfekta utgivningsdatumet för boken.
Maximera effekten av publiceringsdatumet
En bok är bara ny en gång och det gäller att ta vara på den möjligheten. Planera dina marknadsföringsaktiviteter så att de följer med och stöder publiceringen. Försök att bygga upp intresse och en följeskara i olika kanaler på sociala medier. Du kan skicka pressmeddelanden, boka intervjuer, kontakta bloggare, erbjuda recensionsexemplar, ta emot recensioner och ordna läsarevenemang. Ju bättre du utnyttjar de första veckorna efter utgivningen, desto större är chansen att din bok blir framgångsrik på lång sikt. Kom ihåg: Ett väl valt utgivningsdatum för boken kan vara avgörande för att få uppmärksamhet från media och läsare.
Beroende på bokens genre
Facklitteratur & självhjälp:
– Januari–mars är idealiskt. Många läsare söker förändring, kunskap och utveckling i början av året.
Skönlitteratur (roman, deckare, feelgood):
– Våren (mars–maj) och hösten (september–november) är starka perioder, särskilt för recensioner och bokhandelsplacering.
– Sommaren (maj–juni) passar för lättare läsning som feelgood eller deckare (”strandläsning”).
Barn- och ungdomsböcker:
– Augusti–oktober är bra med tanke på skolstart och julförsäljning.
– Även våren fungerar bra om boken kan kopplas till läslov eller bokreor.
Presentböcker, inspiration, foto- eller kokböcker:
– Oktober–november är perfekt inför julhandeln, då presentböcker säljer som bäst.
Rätt tidpunkt: När ska du ge ut din bok?
Det bästa publiceringsdatumet för en bok beror på många faktorer. Höstens bokmässor och event kan vara attraktiva, men innebär också hård konkurrens. Att välja en tidpunkt som passar bokens ämne kan dock ge dig en avgörande fördel. Om du t.ex. har skrivit om ett säsongsbetonat ämne eller publicerar din bok vid en tidpunkt då det finns färre medieämnen (sommarsvacka), har du större chans att få mer uppmärksamhet. Du kan knyta an till något aktuellt. Du kan till exempel släppa boken i samband med en relevant högtid, kampanj eller temamånad (t.ex. psykisk hälsa i oktober, kvinnodagen i mars).
Facit
Oavsett om det är på bokmässan eller vid ett annat tillfälle – din bok behöver en väl genomtänkt publicering. Planera tidigt, förbered din bok professionellt och fokusera på riktad marknadsföring kring det valda utgivningsdatumet. Om du hittar den optimala tidpunkten för din bokutgivning kan du maximera chanserna för att din bok ska bli en framgång. Det finns ingen ”magisk” tidpunkt som passar alla, men den bästa tidpunkten är när du kan ge boken det utrymme och den lansering den förtjänar. Anpassa efter målgruppen, årstid och marknadsföringsmöjligheter.