PhotoFunia – ett verktyg för kreativ bokmarknadsföring

Vill du marknadsföra din bok men saknar bra bilder? Då kan detta kreativa och roliga verktyget vara något för dig.

Vilken roll spelar bilder för marknadsföringen av din bok? Oavsett om det är en bild på dig som författare eller din bok – med kreativitet, rätt verktyg och lite humor kan du skapa bra och originella bilder för din marknadsföringskampanj.

Facebook, Pinterest eller Instagram –  bilder förmedlar känslor och är absolut oumbärliga inom marknadsföring och sociala medier. Att lägga upp bilder på dessa plattformar är det bästa och mest effektiva sättet att visa upp en personlig sida av dig själv som författare samt att engagera och binda läsare. Det är också ett effektiv sätt att sprida uppmärksamhet kring din bok, eftersom bra bilder ofta delas av andra användare. Ju mer originella och ju roligare motiven är, desto bättre.

Det är inte alla som har kunskaper inom bildredigering eller är bra på att skapa proffsiga bilder. I så fall är ett bildverktyg som PhotoFunia idealt. Med PhotoFunia kan du enkelt och gratis producera individualiserade fotomontage. Vare sig det gäller en hälsning för en viss helgdag (jul, påsk etc.) eller ett tilltalande motiv som passar din genre – kan du med hjälp av ett författarfoto eller omslagsbild, med bara några få klicks skapa attraktiva bilder. Dessa kan lämpa sig utmärkt bra för göra marknadsföring av din bok på sociala medier. Låt dig inspireras av våra bildidéer och låt kreativiten flöda när du provar dem!

Din bok i rampljuset

Dela med dig av ditt bokprojekt–steg för steg.

För att bygga upp spänning hos läsarna inför lanseringen av den nya boken använder sig många författare av olika ledtrådar. Vissa lägger t.ex. ut information eller ger hänvisningar om sin bok i etapper före bokens publiceringsdatum, som t.ex. i form av ”pusselbitar” av bokomslaget. Det är spännande ögonblick för alla potentiella läsare när den länge bevarade hemligheten, om hur omslaget ska se ut, avslöjas för första gången. Var inte nöjd med bara en genomsnittlig bild, utan se till att den blir förstklassig!

Perfekt för din nya bokutgivning

Alla författare känner otrolig stolthet och lycka när de äntligen får presentera sin nya bok för omvärlden. Oavsett om det är kort före eller precis i tid för publicering – ditt nya verk är absolut värt ett exklusivt nyhetsinslag. Skapa så mycket PR och kommunikation på radio, TV eller online som möjligt kring din bok. Vad sägs om stor utomhusreklam för att få uppmärksamhet kring dig som författare och din bok?

Personliga och kreativa inlägg oline

PhotoFunia har ett stort urval av motiv och miljöer. För BoD-titeln ”A foodie’s way of life” är t.ex. kaffemotivet som predestinerat för en individualiserad Facebook-morgonhälsning. Här försöker man att stimulera läsarnas aptit och på så sätt öka intresset för receptboken. Fundera på vad som passar din titel!

Stå i fokus som författare

PhotoFunia hittar du även motiv som passar till olika genrer. Skriver du romaner eller skräckhistorier? Varför inte hoppa in i din huvudpersons roll och visa det med en bild? Det kräver kanske lite självdistans men det kommer att löna sig och du kommer att få många ”likes” på en sådan bild.

Författarhälsningar till en helgdag eller högtid

Ta tillfället i akt och skicka digitala kort för ett visst tillfälle. Det är kanske inte långt kvar till en helgdag såsom jul eller påsk! Använd inspirationen du får av de olika motiven till att skapa originella och personliga bilder för en sådan hälsning.


Så enkelt fungerar det:

1. Gå till www.photofunia.com och skapa en egen profil. Välj önskat motiv från olika ämnesområden och kategorier. Du kan också söka via nyckelord.

2. Ladda upp ditt foto eller bokomslaget. Rama in önskad del av bilden med det rektangulära verktyget.

3. Hos vissa motiv kan man tillföra en individuell text. Klicka på ”Go” för att skapa din färdiga bild. En jpg-fil genereras och kan laddas ner gratis i olika upplösningar.

Vi hoppas att du gillar att testa detta verktyg och att det hjälper dig att skapa dina personliga reklambilder för din marknadsföring av din bok. Obs! PhotoFunias användarvillkor finner du här.

Författare

Anna-Karin Winqvist

Anna-Karin Winqvist frilansar som översättare sedan våren 2020. Hon ger författare tips, råd och information angående olika teman inom bokutgivning på bloggen. När hon inte skriver så slappnar hon gärna av med en bra bok i soffan!

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält