Din väg till boksuccé, del 2: Ditt författarnamn som varumärke

Hur kan jag öka mina möjligheter till framgång med min bok och e-bok? Denna frågan ställer sig många egenutgivare när titeln skall publiceras i nätbokhandeln…

I den första delen av denna serie presenterade vi vikten av strategi och produktkvalitet. Denna andra del handlar mer om att bygga upp ditt författarnamn som ett varumärke och marknadsföringen av dina bokprojekt.

I dagens bokbransch är det enklare att synas om man har många titlar. En del författare, som växlar mellan flera olika genrer, använder olika författarnamn till olika böcker, speciellt om det är ett väldigt vanligt namn som inte sticker ut. Man bör då försöka skapa ett tydligt varumärke för varje författarnamn. På så vis kan man nå olika målgrupper och marknadsföra sig och böckerna på olika sätt och genom olika kanaler. Dessa författarnamn kan vara anonyma, och då kallas de för pseudonym. Ett skäl till att skapa en pseudonym kan vara att det man skriver inte passar ihop med ens vanliga yrkesroll. Kanske vill en advokat inte sätta sitt namn på erotiska noveller eller barnböcker. Om däremot en brottmålsadvokat skriver en deckare där en jurist är huvudpersonen är det ett försäljningsargument att författaren har samma yrke som sin huvudkaraktär och därmed besitter kunskaper i ämnet. Vissa författare försvinner nästan bakom sina verk och gör sig mystiska.

Försök att etablera dig själv och din bok eller böcker som ett varumärke för att binda dina läsare och även för att vinna nya. Försök även att föreställa dig hur dina läsare uppfattar dig och dina titlar. Det kan även hjälpa dig att fråga vänner och bekanta i din umgängeskrets för att samla feedback. Jämför sedan svaren och resultaten med de mål du vill uppnå. Författare använder en mängd olika metoder för att marknadsföra sig själva och ofta med olika syften, som till exempel att vara underhållande, annorlunda eller intressanta. Här kan utseendet gällande kläder, tillbehör och allmän närvaro spela en nyckelroll, för att skapa en professionell ”image” utåt. Det är bara viktigt att vara konsekvent, att känna sig bekväm i sin roll och att alltid lysa igenom med sin egen personlighet i all kommunikation.

En stor men ytterst givande utmaning är att hitta kärnpunkten i ditt eget varumärke.

Aspekter för att skapa ett varumärke

Självuppskattning: Skall ditt rätta jag komma fram eller vill du ge en annan bild av dig själv, alltså skall det vara äkta eller påhittat? Tänk efter vem du är och vem du gärna skulle vilja vara för att hitta, utveckla eller forma ditt författarnamn som ett varumärke.

Författarfoto: Ditt foto eller bilder som du använder bör stämma överens med det varumärke som du har tänkt dig och med den bild du vill ge din läsarkrets. Om du till exempel fokuserar på att skapa din ”image” som en glad och rolig barnboksförfattare så passar inte bilder eller foton som ger ett mörkt, deprimerande och dystert intryck. Använd dig av en professionell fotograf som kan sätta sig in i dina idéer och förstå vilken ”image” du vill ge. En professionell fotograf kan återspegla detta med hjälp av utvalda platser, ljus, detaljer och eventuellt med hjälp av bearbetning i Photoshop.

Egen webbsida: Det är viktigt för dina läsare att de kan hitta dig på nätet. Att ha en egen webbsida som du uppdaterar regelbundet, bör ge dig ett mervärde när du utvecklar ditt varumärke som författare. Här presenterar du dig själv och dina böcker och all annan viktig information som du vill förmedla till dina läsare.

Aktiv på sociala medier: Hitta dina passande kanaler för att komma i kontakt med just din målgrupp. Även om man kanske har en känsla av att man ”blottar sig själv” genom att använda sociala medier, så behöver man absolut inte skriva om personliga saker eller prata öppet om sina åsikter om man inte vill. Dra i stället nytta av den breda läsarskara som du kan nå genom sociala medier och skriv kanske om varför du började skriva, om vilka tankar som fick dig att skriva den ena eller den andra boken. Du kan skriva om nya bokprojekt som du har påbörjat och varför. Gör dina läsare nyfikna!

Press och media: Redaktörer är särskilt intresserade av olika historier som de kan återberätta. Kontakta olika tidningar och media som eventuellt kan vara intresserade av dina böcker och av dig som författare. Med hjälp av ett färdigskrivet pressmeddelande och foton kan du få tidningar att nappa på just din historia. Börja gärna regionalt eftersom det blir en mer känslomässig förbindelse att skriva om en författare och dess verk som kommer från orten.

Vara aktiv på events: Att vara med på olika passande tillställningar är ett ypperligt tillfälle att komma i kontakt med din befintliga målgrupp och även hitta nya målgrupper. Där kan man även nätverka och samla inspiration från andra författare och branschfolk, vilket är viktigt för att nå framgång med din bok. Det finns många event överallt i vårt avlånga land där man kan dra nytta av denna möjlighet.

SELF-MANAGEMENT
Att profilera sig som författare idag har en betydligt större betydelse än förut eftersom konkurrensen är stor. För att nå framgång är det viktigt att du behåller en överblick på alla olika handlingar och marknadsföringsaktiviteter som du genomför och följa en röd tråd. Behåll kontrollen själv, förlita dig på dig själv och håll i trådarna! Nästan ingen blir rik av att släppa en bok och det är svårt att leva på sitt skrivande. Men om man vill försöka leva på sitt skrivande bör man se sig själv som ett varumärke och bygga upp aktiviteter kring det. Låt dig naturligtvis även inspireras av andra och ta in nya idéer som du kan använda när du marknadsför ditt varumärke.

Debutboken öppnar dörrar, men det är upp till var och en att ta vara på dessa dörrar. Det största verktyget är att tro på sig själv och våga göra nytt, att verkligen tro på att saker går och våga gå igenom dörrarna. Bakom varje dörr öppnas ytterligare dörrar som i sin tur leder till något nytt och spännande.

Med hjälp av våra två blogginlägg hoppas vi ha kunnat inspirera dig i din planering av en personlig strategi och skapandet av ditt varumärke som författare.

Kommentarer

  • Hej, angående det där med pseudonym:
    Min första polisroman heter ANAGRAM – och det vet de flesta vad det är – och jag funderade länge på att heta Justin C. Herlin = Cherstin Julin.

    Vad säger ni om det?

    Med vänlig hälsning
    Cherstin Juhlin

    • Hej Cherstin!

      Jag tycker att Justin C. Herlin verkar finurligt och intressant som pseudonym.

      Hälsningar
      Maria/BoD

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält