100 kärleksdikter i en bok!

I våras skrev Annika Koldenius 100 kärleksdikter under hundra dagar på hennes blogg. Nu finns de alla samlade i en bok: en dikt om dan…

Innan Annika Koldenius skrev dikterna till boken en dikt om dan – 100 dikter om kärlek så hade hon aldrig skrivit poesi förut. Hon började att skriva några kärleksdikter i ett litet akvarellblock för att ge dem som en kärleksgåva till Dan på ettårsdagen av deras första möte. Efter det skrev hon några till. Till slut blev det 100 dikter, som alla publicerades på hennes blogg mellan den 1 mars – 8 juni 2017. Det är fantastiska dikter om att möta kärlek i mogen ålder.

Eftersom många av hennes läsare har hört av sig och tyckte så mycket om hennes dikter ville hon ge dem möjligheten att även kunna köpa dem i en bok. Hon bestämde sig för att ge ut dem på egen hand för att kunna ha mer kontroll på själva processen. Hon beslöt sig för att inte skicka dem till något etablerat förlag för det var något med just de här dikterna som gjorde att hon ville ge ut dem själv.

 

Så här säger hon själv om sina dikter: ”Det var fåniga, ljuvliga, tramsiga, förtjusande, intima, banala, skitromantiska, innerliga, störtlöjliga, söta, uppriktiga, fantastiskt fjantiga och underbart högtidliga kärleksdikter, och alltid skrivna på fullaste allvar.

Du har tidigare gett ut på bokförlag men har bestämt dig för att ge ut din diktsamling själv. Vad är de stora skillnaderna med egenutgivning och att ge ut genom ett bokförlag?
De stora skillnaderna är ju att det går mycket fortare och att du ansvarar för hela processen själv. Min bok blev klar på mindre än en vecka inklusive uppladdning på BoD:s nätportal myBoD, eftersom dikterna redan fanns färdigskrivna. Men samtidigt har du inga erfarna redaktörer som du kan bolla din text med, eller som tar hand om din marknadsföring, så det gäller att vara mycket noggrann och fatta rätt beslut i varje steg – allt hänger ju på dig! Ha gärna någon att bolla med.

Vilka fördelar ser du med att ge ut din bok själv?
Snabbheten och att du har kontroll över din bok. Har du en tydlig vision om vad du vill göra för slags bok och inte gärna vill kompromissa med den visionen, så är egenutgivning fantastiskt bra.

Har du nu planerat din bokutgivning annorlunda och i så fall på vilket sätt?
Jag vet nu att det finns fler alternativ. Tidigare var egenutgivning inte ett alternativ för mig. Men nu skulle jag kunna göra det igen.

Bild

Författaren

Annika Koldenius är författare, översättare, litteraturkritiker för bland annat Borås Tidning samt kommunikatör på Göteborgs universitet. Hon har tidigare gett ut boken Vi var alltid beredda, som är en djupt personlig berättelse om sorg.

Hon är sedan 2013 dessutom en av två jurymedlemmar i Lilla Debutant-priset. Det är en novelltävling för ungdomar vars pris delas ut i samband med utdelningen av Borås Tidnings debutantpris. Hon har också varit med och tagit initiativ till skrivarverkstaden Ordpalatset för elever på Hässleholmen i Borås, ett bostadsområde som polisen klassar som riskområde. Hon är även ordförare i dess ideella förening sedan 2015.

Mer information om Annika hittar du på hennes blogg och på Instagram.

Köp boken i BoD:s bokshop

Bokens omslag spelar en viktig roll i läsarens köpbeslut och är ansiktet utåt i marknadsföringen av boken. Var omslagsdesignen viktig för dig?
Omslaget är jätteviktigt och jag råder definitivt att ta professionell hjälp om man har den möjligheten. Det är en extra kostnad, men jag ser det som att jag köper ett konstverk av en konstnär. Jag har ju sådan tur att jag har flera duktiga formgivare i mitt nätverk, och en av dem – Markus Moström på Brand Essence – hade möjlighet att göra omslaget inom den korta tidsram jag hade. Han fick faktiskt helt fria händer att tolka dikterna i sin ”konstform”: grafisk design. Jag hade en egen idé innan Markus tog uppdraget, men – jag kan skriva, inte designa omslag, så min idé var inte så bra. Jag blev så nöjd med Markus omslagsdesign att han fick göra en affisch av omslaget till mig också.

Vad är det viktigaste som en egenutgivare borde göra eller planera i marknadsföringsväg?
Du måste veta vilka dina tänkbara läsare är och ha en plan för hur du ska nå dem. Min bok bygger ju på en redan färdig blogg, så jag hade ju redan läsare. Dessutom bestämde jag mig rätt sent att det skulle bli en bok av bloggen och boken gjordes på mindre än en vecka, så jag hann aldrig göra en marknadsföringsplan innan boken kom ut. Det håller jag på med nu.

Vilka marknadsaktiviteter anser du är nödvändiga för att nå ut till läsarna?
Det beror ju på vilka dina läsare är och vilken typ av bok du har skrivit. Är det en bok som vänder sig till hästägare, lärare eller deckarläsare så ser aktiviteterna väldigt annorlunda ut. Så jag kan inte ge något generellt råd där.

Vilka sociala medier eller kanaler är de viktigaste för dig?
Min Instagram och min Twitter är offentliga. Så det är mina primära kanaler för att prata med nya och gamla läsare. Men jag borde twittra lite mer faktiskt, jag har varit dålig på det de senaste åren. På Facebook är jag privat, så det är inte en kanal där jag kommunicerar med människor jag inte känner. Däremot är Facebook viktig för att hålla kontakt med nära vänner och bekanta i bokbranschen. Sen är jag bra på att höra av mig till lokala medier, både lokalradion och lokaltidningen. Särskilt lokalradion har många timmar att fylla med innehåll, och tar tacksamt emot intressanta människor att intervjua. Så det är ett tips.

Hur tycker du att man fångar läsarnas uppmärksamhet på ett effektivt sätt?
När det gäller en dikt om dan, så var det först och främst ett skrivprojekt för min egen skull. Så jag har egentligen inte tänkt på marknadsföring på det viset. Sedan blev dikterna lästa av fler än jag trodde och jag fick otroligt fina reaktioner. Då bestämde jag mig för att ge ut dem samlade i en bok. Så först nu ska jag göra en plan för marknadsföring. Vi får se hur det går.

Planerar du på att ge ut någon mer bok?
Ja, men jag måste skriva den först. Om det blir en deckare på ett etablerat förlag eller fler egenutgivna dikter, det vet jag inte idag. Skrivprocessen är en märklig sak och det blir inte alltid som man tror.

Vad har du lärt dig av att ge ut din bok själv som du kan använda dig av senare?
Vikten av samarbete! Även om du ger ut din bok själv, så är det oerhört viktigt att ha några bollplank att prata med. Jag hade några som jag bollade idéer med, både vad gäller egenutgivningsprocessen, formgivning av inlaga, omslag och presentation – alla finns nämnda i tackordet. Men jag har också lärt mig otroligt mycket om själva bokprocessen och alla steg som finns, från formgivning av inlaga, val av typsnitt, korrekturläsningen, val av papper osv. Det kommer jag ha nytta av i framtiden.

Vilka tips vill du ge andra författare som bestämmer sig för egenutgivning? Vad är viktigt att tänka på?
Att du ska våga sälja din bok och dig själv, för det är ingen som gör det åt dig som på ett vanligt förlag. Det är verkligen svårt att skriva sälj- och informationstexter om sin egen bok, men det måste göras. Ta hjälp om du känner dig osäker.


Tips:

Med BoD:s författartjänster kombinerar du tjänster som gör att din bok blir en framgång. Även en professionell språkgranskning

är en viktig beståndsdel för framgångsrika utgivningar.

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält