Framgångsrikt pressarbete

Ett viktigt sätt för att öka bokförsäljningen är fortfarande klassiskt mediearbete. Tidningar, bloggar, radio och tv – en bra recension i pressen väcker läsarens intresse…


1

Känner du din målgrupp?

Fråga dig själv vilka läsargrupper du vill nå med din bok? Om du har skrivit en bok om hundar, lönar det sig säkert att informera djur- och hundvänner om din bok. Barn blir självklart glada av en ny barnbok – men det är föräldrarna du ska nå med din reklam.


2

De rätta medierna

Vilka medier ska du använda för att nå läsarna? Har dagstidningen kanske en del med temat husdjur eller t.ex. en passande bilaga i helgutgåvan? Gör research på Internet eller ta en titt i en kiosk med mångfaldigt tidningssortiment. Leta även efter passande bloggar – de är ofta väldigt populära och finns för alla möjliga teman.


3

Lokala medier

Ett viktigt kriterium för journalister är att något sker i närheten. Din lokala tidning, en gratis veckotidning eller en regional radiostation intresserar sig särskilt för saker som händer i området. Tänk inte först på Aftonbladet eller annan stor nationell tidning, utan gör en lista på medier i din närhet.


4

Aktuellt sammanhang

Har din bok ett sammanhang till aktuella teman i medier eller till en viss årstid? En kokbok för grillat eller lätta rätter väcker säkert mer uppmärksamhet under sommaren än på vintern. Böcker med jultema väcker uppmärksamhet under hösten. Ta reda på om du kan använda särskilda teman och trender som utgångspunkt för pressarbetet.


5

Rätt kontaktperson

Ta reda på vem som är rätt kontaktperson för boksamtal eller temat på din bok. Du kan ta första kontakten per telefon innan du skickar ytterligare information per e-post. På så sätt ökar du chanserna att ditt mejl blir läst.


6

Sammanfatta den viktigaste informationen

Skicka en kort text till journalisterna med en sammanfattning av den viktigaste informationen om din bok samt ett författarporträtt för att underlätta deras arbete och hjälpa dem i förväg.


7

Bra bildmaterial

Bjud på bildmaterial som t.ex. bokomslag och författarfoto. Det är mer praktiskt att lägga till sådana bilder på den egna författarwebbsajten, som man kan ladda ner, och sedan skicka en länk till journalisten än att skicka stora bildfiler per e-post.


8

Recensionsexemplar

Skicka recensionsexemplar endast om journalisten ber om det. När du kontaktar medier kan du gärna berätta att det går bra att beställa kostnadsfria recensionsexemplar per mejl: press@bod.se.


9

Använd recensioner för marknadsföring

Din bok har fått recensioner? Perfekt! Nu har du en bra bas för fortsatt marknadsföring. Lägg till de bästa på din hemsida. Vid en nyupplaga kan du även välja några recensioner som du integrerar på omslaget eller i inlagan.

Lycka till med pressarbetet!

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält