Nå fler läsare med gynnsam metadata

Med bara några få steg ökar du din läsarskara! Väl genomtänkt metadata gör att din bok blir lättare att hitta och kan därmed ge dig…

Metadata betyder bokstavligt data om data. Det kanske inte hjälper dig så mycket som förklaring, men det handlar helt enkelt om egenskaper för ett objekt. Det är viktigt att ange korrekta egenskaper som sedan förmedlas av distributörer, återförsäljare och bibliotekarier vidare till läsaren. Metadata inom bokbranschen är data som informerar om bl.a. bokens titel, undertitel, författaren, baksidestexten, omslaget, formatet, priset, ISBN, nyckelord och kataloginformation. Detta är grundläggande information som behövs om boken för att kunna lista eller katalogisera den hos till exempel Bokinfo, Elib, Förlagssystem, bokhandlar och nätbokhandlar. Man behöver ge en fullständig bild av bokens innehåll och utformning. Ju mer utförlig och fullständig den är, desto bättre försäljningsframgång har man.

När du skapar ditt bokprojekt i myBoD anger du all denna information. När vi sedan publicerar boken ger vi viss information vidare till våra samarbetspartner och gör den tillgänglig för läsaren. Hur ska läsaren annars finna just din bok?

Vi förklarar i detalj vad metadata innebär och ger dig några tips på hur du kan förbättra den, så att fler läsare köper din bok!


Metadata

Det är viktigt att sätta sig in i hur läsaren tänker. Vilka kriterier söker läsaren efter och hur kan du välja din metadata så att den passar för din bok och samtidigt tilltalar läsaren?

För att undvika problem med de olika nätbokhandlarna och fysiska bokhandlarna måste metadatan följa vissa regler och riktlinjer:

1. Böcker har EN titel

Tänk väl igenom din boktitel. Försök att göra den tilltalande och unik! Vi rekommenderar att du söker på titeln i olika nätbokhandlar, för att säkerställa att den inte redan är upptagen. Din titel bör återspegla bokens handling och genre. Om en bok har titeln ”Sagan om den underbara kaninen” så förstår man fort att det är en barnbok. Titeln tillsammans med annan metadata och omslaget utgör bokens visitkort. Det är därför viktigt att titeln tilltalar din målgrupp som du riktar din bok till. Mer information om titelskydd kan Sveriges Författarförbund bistå med.

2. Böcker kan även ha EN undertitel

Det kan göra skillnad om du även har med en passande undertitel på din bok. Den kan i vissa fall förtydliga bokens innehåll, komplettera titeln eller förklara bokens genre. Titeln kan vara ”Ett oväntat möte” och undertiteln ”En sann kärleksroman”. I detta fallet förklarar titeln på boken inte så mycket om bokens genre, men däremot gör undertiteln det. På så vis hittar läsaren lättare den typ av genre eller bok som hen söker. Försök även att söka på undertiteln till din bok och se vilka böcker som syns hos nätbokhandlarna. Vilken plats i listan av böcker har undertiteln? Du skulle också kunna orientera dig lite efter de böcker som är bästsäljare eller högts upp på dina söklistor.

3. Böcker har alltid minst en författare eller utgivare

Du kan ha en eller flera författare eller utgivare, eller ha med båda. Denna information bör aldrig utelämnas. Det är viktigt att man anger ett för- och efternamn. Om du inte gör det kanske din bok inte hittas överallt, eftersom det har en inverkan på nätbokhandels algoritmer. Algoritmer ingår i regel i programvaror och består av instruktioner om vad som ska utföras, med vad och i vilken ordning.
Många läsare söker endast på författarens- eller utgivarens namn. Du kan självklart även ge ut din bok under pseudonym istället för ditt eget namn. Avtalen som du ingår med BoD måste dock ingås under ditt riktiga namn, men denna information används bara internt. I bokhandeln och på nätet används uteslutande din pseudonym i och med att endast bokuppgifterna anges vid katalogiseringen, inte kunduppgifterna.

4. Ingår din bok i en serie?

Om din bok ingår i en serie bör du ange seriens namn. I en serie kan huvudpersonerna, miljön, temat etc. vara samma från bok till bok men handlingen varierar eller är mindre sammanhängande. Tänk på att man bör numrera böckerna och att varje bok bör ha en egen titel. Serienamnet kan vara en del av bokens titel. Omslagsdesignen på böckerna bör ha en samhörighet, så att man känner igen att böckerna ingår i samma serie. När man anger bokens varugrupp, vilket är en del av bokens metadata, bör man alltid ange samma varugrupp för alla böcker.

5. Bokens beskrivning och baksidetext

Du som författare vill att läsaren ska fastna för just för din bok, och hur lyckas man med det? Om omslaget har övertygat köparen, så är det bokens beskrivning eller baksidestext som bör leda till köp. Därför är det otroligt viktigt att ha en bra och attraktiv text som gör boken intressant utan att avslöja för mycket. Varje bok behöver en beskrivning som informerar läsaren om handlingen. Texten måste vara felfri, passa ihop med din titel och väcka lusten att läsa boken. Beskrivningen av boken kan även innehålla en del av dina nyckelord som du har valt för din metadata. Låt en professionell lektör korrekturläsa och språkgranska texten. Ta del av våra 8 tips för din baksidestext här.

6. Författarpresentation

Det första många av oss gör när vi håller en bok i handen är att vända på den och läsa på bokens baksida. Vi läser om vad boken handlar om och vi är även nyfikna på vem författaren är. Om vi söker efter en bok i en nätbokhandel, så vill vi även där kunna läsa om författaren. Därför är även en professionell författarpresentation en viktig del av din metadata. Om det är t.ex. en fackbok så vill vi omedelbart veta vad författaren har för erfarenhet och kunskap i ämnet. Skicka oss gärna ditt författarfoto, så lägger vi till det i vår BoD Bokshop. Vi har vid ett tidigare tillfälle skapat ett blogginlägg som bara handlar om vad du bör tänka på när du skapar en professionell författarpresentation. Det inlägget hittar du här.

7. Varugrupp & Thema

En varugrupp består av en ämneskategori (t.ex. ”konst: allmänt” som tillhör ämnesområdet ”fackbok”) och upp till tre tilläggskategorier som ger ytterligare information (t.ex. ”Art deco” som stil). I vissa fall behöver specifika kombinationer av ämneskategorier och/eller tilläggskategorier väljas (t.ex. en åldersgrupp för barn- och ungdomsböcker). Ämneskategorierna kallas även för Thema, vilket är den internationella ämnesklassifikationen för bokbranschen. Alla böcker som registreras hos Bokinfo blir ämnesklassificerade med Themakoder och varugrupp. Themakoderna används bland annat för att sortera böckerna ämnesvis hos nätbokhandeln. Man kan säga att de motsvarar bokhandlarnas hyllplacering.

Använd möjligheten att välja flera varugrupper om din bok passar in i mer än en varugrupp. I sådana fall gäller dock: Varugruppen ska vara så tydligt definierad som möjligt men samtidigt så allmän som det är nödvändigt. I många fall kan det löna sig att endast välja en varugrupp, för att optimera synligheten. Ju tydligare bokens varugrupp definieras desto lättare kan läsare hitta din bok.

Här kan du läsa vidare om hur du väljer en passande varugrupp för din bok.

8. Nyckelord eller sökord

En förändring av perspektiv kan göra underverk. Sätt dig in i situationen för en läsare som vill köpa en ny bok. I vilka nätbokhandlar och inom vilken kategori skulle du söka efter boken? Vilka nyckelord skulle du ange och hur många böcker ser du? Tror du att även många andra läsare söker på samma nyckelord?

Vi rekomenderar dig att göra din egen sökordsundersökning. Välj några nätbokhandlar som till exempel Bokus, Adlibris, Cdon, Amazon etc. (Tänk på att använda din webbläsares inkognitoläge när du gör en sökordssökning och loggar ut från dina konton! Annars visas ofta automatiskt dina tidigare sökord!)
Ange nu nyckelord i sökfältet som om du letade efter en bok som din. Vilka sökord föreslår nätbokhandeln? Är din första tanke korrekt? I så fall söker antagligen även många andra en liknande bok som din, med hjälp av detta nyckelord.  Då genererar detta nyckelordet en hög synlighet för din titel. Därefter bör du vara uppmärksam på hur många böcker du ser i denna sökning. Är det flera tusen? Då kommer boken antagligen att hamna långt ner på listan. Är det bara några dussin? Perfekt! Då används detta nyckelord ofta, men din bok kommer fortfarande att finnas synlig. Exakt det här sökordet borde då även finnas med i din metadata!  Syftet med nyckelorden är att komplettera Themakoderna, som vi berättar om längre ner. Du bör fortsätta din undersökning så länge tills du har identifierat minst 5 bra och passande nyckelord att använda till din metadata för boken.
Syftet med nyckelorden, som du nu redan har bestämt, är att komplettera Themakoderna.

Vill du veta mer angående nyckelord, så läs gärna vidare i vårt tidigare blogginlägg här.

9. Bokens omslag

Omslagets påverkan på potentiella läsare är enormt. Om bokens omslag övertygar läsaren både estetiskt och tematiskt, så väcker det intresset för att hen vill läsa vidare på bokens baksida, antingen i bokhandeln eller med hjälp av ett klick i nätbokhandeln. Omslaget bör representera bokens innehåll, visa bokens genre och snabbt fånga köparens uppmärksamhet. Ett bokomslag kan mycket väl vara hemmagjort, så länge det ser proffsigt ut. Vill du vara på den säkra sidan, anlita en grafiker som designar ditt individuella och personliga omslag. Det kan du göra med hjälp av BoD:s författartjänster.

I följande blogginlägg hittar du mer information angående lyckat omslag: Bokomslaget – ett viktigt första intryck.

10. ISBN

Alla böcker måste ha ett unikt ISBN oavsett format och bokutformning, för att det ska vara möjligt att skilja dem åt. ISBN måste finnas med i bokens impressum och ISB-numret och streckkoden måste även finnas med på omslagets baksida. Utan dessa angivelser kan boken inte publiceras. Observera att böcker som vi inte publicerar ej bör ha ISBN. Detta gäller böcker som är skapade med BoD Fun. Om du använder easyCover placeras streckkoden automatiskt på omslaget.

Om en ny utgivning av en publikation innebär förändringar som t.ex. ny sättning, ny inbindning, ändrat format, nytt författar- eller utgivarnamn, kräver detta ett nytt ISBN.

Detaljerad information om bokens impressum finner du under rubriken ”Impressum” under Bokutformning och i myBoD:s Hjälpguide.

11. Priset

Naturligtvis spelar även priset en roll. Försök sätta dig in i vad din målgrupp kan vara villig att betala för din bok. För en roman med mjukband på ca. 300 sidor skulle ett pris på 95 kronor kunna vara lämpligt och eventuellt 49 kr för e-boken. Varje bok har ett pris, men vilket är det rätta? Du kan orientera dig genom att jämföra priser på liknande böcker inom din genre i bokhandeln. Använd även vår prisberäknare för att bestämma bokens och e-bokens försäljningspris och därmed också författarhonoraret.



Vi håller tummarna!

Efter att ha arbetat dig igenom alla steg och granskat dina uppgifter är du på god väg att nå en bredare läsarskara. Utan tvekan är bokens framgång beroende av många faktorer, allt ifrån en författarwebbsida till pressarbete, läsningar, marknadsföringsmaterial och recensioner. Men en intresseväckande innehållsbeskrivning, en kort författarpresentation, en genomtänkt titel med omslag samt omfattande kataloginformation är viktiga beståndsdelar när det gäller för läsaren att hitta din bok samt få en bättre ranking i sökmaskiner!

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält