BoD E-bok: maximera räckvidden för din historia

Vill du att nya målgrupper tar del av din historia? Dra nytta av BoD:s breda distributionsnät och sälj dina böcker digitalt!

Digitalisering är inget nytt på bokmarknaden. Speciellt egenutgivare drar nytta av digitaliseringens framskridande, då affärsmodellerna inom digital bokpublicering är mer demokratiska och leder till att du når nya läsgrupper. Den hjälper därmed många författare att förverkliga sin dröm; att publicera sin egen bok.

E-boken komplementerar på ett idealt sätt den traditionella boken med de möjligheter som finns inom digital publicering. Många egenutgivare uppnår väldigt höga försäljningssiffror med sina digitala titlar och en stor andel av de 100 största Kindle-bästsäljarna tillhör framgångsrika egenutgivare.

För utformningen av en e-bok krävs teknisk expertis och kännedom om handelns interna riktlinjer och format. Med e-bokstjänsten hjälper BoD egenutgivare att även med digitala publikationer framstå på ett professionellt sätt, och du når därmed en större publik med din bok.

Effektivt tillsammans: tryckt bok och e-bok

Om BoD konverterar din e-bok, blir det den digitala versionen av din tryckta bok. E-boken har samma innehåll (text och bild) som den tryckta boken, men tillhandahålls enbart digitalt. Läsare köper din bok som e-bok (alltså laddar ner den) till ett bestämt pris i nätbokhandeln såsom t.ex. Bokus, Adlibris, Amazon och Apple iBooks.

E-böckerna läses naturligtvis digitalt – mestadels på en e-bokläsare, även kallad läsplatta (t.ex. Apple iPad, Kobo Clara HD, Kobo Libra H2O, Pocketbook Touch Lux 4 eller Amazon Kindle), på mobilen eller på datorn hemma eller på kontoret.

Särskilt i nätbokhandeln har det visat sig att e-boken inte konkurrerar med den tryckta upplagan. Tvärtom! Titlar säljer faktiskt mer online när båda utgåvorna är tillgängliga, vilket är naturligtvis är ett starkt argument för utgivning av både e-bok och tryckt bok; försäljningssiffrorna för båda ökar.

Nå fler läsare: din målgrupp i e-bokhandeln

Tryckta böcker och e-böcker är två helt olika medier med olika fördelar och olika läsargrupper. Även om det finns en viss överlappning så är det viktigt att förstå skillnaderna.

E-böcker tilltalar främst läsare som generellt gillar att handla online och som använder smartphones, Ipads och läsplattor. Dessa målgrupper uppskattar fördelarna med digitala produkter, är aktiva i sociala medier och skriver och läser recensioner online i nätbokhandeln. De delar digitala bokrekommendationer på Facebook, Twitter etc. Läsare som föredrar e-böcker tilltalas av den snabba tillgängligheten och det låga priset i jämförselse med de tryckta böcker.

Läsare av den tryckta boken uppskattar den gripbara, handfasta produkten som de kan hålla i. De ger gärna bort böcker i present och köper dem både i nätbokhandeln och i den traditionella bokhandeln. Speciellt böcker som de köper för att ge bort i present får gärna vara snyggt inbundna med ett påkostat bokomslag, med färgsidor och till ett lite högre försäljningspris.

Båda läsgrupperna värdesätter professionalitet både när det gäller layout och formgivning av boken och e-boken samt lägger stor vikt på att böckerna de läser skall återspegla målgruppens respektive läs- och köpvanor.

Med BoD riktar du dig till alla potentiella läsare, då vi erbjuder ett väldigt brett försäljningskoncept både för e-boken och den tryckta boken. E-boken är det absolut tidsenliga och marknadsorienterade komplementet till den traditionella tryckta boken, för att nå läsare med stark digital affinitet.

Från tryckfil till raffinerad e-bok

Om du valt BoD Classic eller BoD Comfort konverterar vi gärna din titel till olika e-bokformat utan kostnad. Vår e-bokskonvertering är optimerad för ett så brett distributionsnätverk som möjligt på alla relevanta plattformar och anpassad för alla vanliga läsplattor. Dessutom kan du godkänna din e-bok för utlåning, starta en priskampanj vid publiceringen och du kan ta emot förbeställningar av din e-bok.

Fördelarna med e-bok

  • Maximal räckvidd för din historia
  • Gratis konvertering till e-bok vid publicering av tryckt bok
  • Optimering utefter e-bokhandelns riktlinjer
  • Kampanjpris på din e-bok, för att få mer uppmärksamhet av din bok
  • Förbeställningar av e-boken

Fortsättning

I vår andra del kan du läsa om e-bokskonvertering och lära dig mer om hur man anpassar innehållet i boken för att nå olika målgrupper på digitala plattformar.

Författare

Anna-Karin Winqvist

Anna-Karin Winqvist frilansar som översättare sedan våren 2020. Hon ger författare tips, råd och information angående olika teman inom bokutgivning på bloggen. När hon inte skriver så slappnar hon gärna av med en bra bok i soffan!

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält