Nyckelorden har förutom sökbarheten en direkt effekt på bokens placering på nätbokhandelns topplistor. Ju mindre träffar dina sökord ger i nätbokhandeln, alltså ju mer individuella och specifika de är, ju högre är chansen att få din titel placerad på någon av de första sidorna i nätbokhhandeln.
När du bearbetar ditt bokprojekt i vår nätportal myBoD, för både tryckt bok och e-bok, anger du dina nyckelord i kataloginformationen. Dessa skickas över av BoD, tillsammans med titelns metadata, till bokhandeln och nätbokhandeln.
Ange nyckelorden i myBoD:
Du kan ange upp till 5 nyckelord. De viktigaste orden borde komma först eftersom de prioriteras i rangordning. Tänk även på att välja nyckelord som inte redan finns i titeln eller i undertiteln. Antal nyckelord är begränsade, så försök att uppnå variation genom att välja synonymer eller andra slående ord.
Försök att sätta dig in i en potentiell läsares situation, som inte känner till din bok ännu. Vad kan dina potentiella läsare tänkas söka på? Vilka teman eller begrepp är det som gäller inom din boks genre och skulle man kunna sammanbinda dessa med din titel?
Personen i fråga kommer antagligen inte att leta efter karaktärernas namn, orter eller årtal i boken (om det finns några nämnda) eftersom hen inte känner till dem. Skulle det vara så att din titel tillhör en serie som alltid handlar om samma karaktärer så är det mer troligt att läsaren söker just efter karaktärens namn. Annars rekommenderar vi inte att du använder det som sökord.
En stor fördel med att satsa på mer specifika sökord är att du fångar dina potentiella läsare senare i köpeprocessen. De har redan bestämt sig för att de vill läsa. Sökorden bör samtidigt inte vara för specifika, för då är det ingen som söker på dem, så det gäller att hitta en balans.
Exempel på nyckelord:
Du har skrivit en romantisk kärleksroman som utspelar sig i Paris. Exempel på passande nyckelord kan till exempel vara ”kärleksroman”, ”kärlek”, ”romantik”, ”passion”, ”lycka” eller kanske ”drömfru”.
Eftersom många förknippar Paris med en romantisk stad så skulle man kanske våga sig på att använda ”Paris” som nyckelord.
Du kanske har skrivit en reseguide om Japan med fokus på många ”insider-tips” gällande huvudstaden Tokyo och dess restauranger och hotell. Sannolikheten att namnet Tokyo redan finns med i bokens titel är ganska stor så då är det bättre att välja ”Japan” som sökord. Förslag på andra sökord skulle kunna vara ”sevärdigheter”, ”hotell”, ”restaurang” eller mer specifika ord som ”Sushi”.
Du har skrivit en bok som handlar om en spännande detektivhistoria som utspelar sig i Stockholm.
Följande ord skulle kanske kunna passa: ”spänning”, ”mord”, ”detektivroman”, ”kriminalroman”, ”brott”, ”privatdetektiv”.