Hon inspirerar och delar med sig av sin kunskap om kreativt skrivande genom kurserna på Kreationslotsen och är diplomerad skrivarcoach och webbredaktör. Hon hjälper författare med att skriva, överkomma sina motstånd, hitta skrivglädje och förverkliga sina böcker. Följ Jeanette i hennes serie på fyra delar där hon berättar om de olika fyra faserna i skrivprocessen; förberedelsefasen, den kreativa fasen, redigeringsfasen och avslutsfasen.
För dig som vill inspireras och lära dig mer om skrivandet och vad det innebär att ha ett skrivande liv så är hennes råd guld värda.
Att publicera din bok
Publiceringsval
Ska du ge ut boken själv eller skicka till förlag? Idag finns det många enkla publiceringsalternativ, det är möjligt för alla att ge ut sin bok. Du behöver inte passera ett förlags godkännande, trycka mer än enstaka exemplar eller investera stora summor. BoD är ett exempel på en partner i detta. Många söker sig till förlagen för att de har mer resurser och för att man inte vill sälja och marknadsföra sin bok själv. Det är inte hela sanningen, du behöver ofta göra det arbetet själv ändå och även investera en del ekonomiskt även i förlagen då det numer finns många mindre aktörer på marknaden som erbjuder dig att ge ut genom att ni samarbetar och delar på kostnaderna. Nu är också en bra tid att förbereda bilder på dig och boken, de behövs för att sprida nyheten om din bok.
Marknadsföring och lansering
Marknadsföringen börjar långt innan din bok är publicerad. Känn efter när det passar dig men som senast när du vet att boken kommer att bli publicerad. Fundera över din målgrupp och var de finns. Att marknadsföra på Facebook för en ung publik är sällan lönt, de finns på andra plattformar. Samla gärna adresser i en nyhetsbrevstjänst t.ex., skapa en författarsida på Facebook och starta en blogg. Kom ihåg att börja med de kanaler som du hinner med. En kanal fylls inte av sig själv och utan innehåll funkar det inte. Lansering och releasefest är förstås en viktig marknadsförings- och försäljningsaktivitet. Planera noga, bjud in relevanta gäster, signera böcker och fira din fantastiska resa!
Försäljning
Böcker har olika livslängd. När boken är ny är den som hetast – spinn på det! Börja sälja redan innan lansering. Låt dina läsare beställa sin böcker på förköp. Var inte rädd för att prata om din bok och ha en bild som berättar om din bok, ett kort för möten IRL och en digital bild för att dela på nätet.
Tomheten
Sist i ett projekt inträder ofta en fas av tomhet. Du har umgåtts mycket med ditt manus, dina karaktärer och nu ska du släppa det ifrån dig. Det kan ge en känsla av tomhet, sorg och rädsla. Rädsla om vad folk ska tycka, för att lämna ut sig själv och att man kommer att stå där med lång näsa och ingen vill köpa. Lugn. Det är helt i sin ordning. Du behöver ta hand om dig, vila och söka dig till sådant som du mår bra av. Du fortsätter att sälja och marknadsföra men släpper greppet om boken till dina läsare. Du kan nu börja se framåt också, dags att skriva nästa bok?Detta är sista artikeln i skrivarskolan ”Skriva en bok” om de fyra faserna i skrivprocessen. Om du vill ha mer av mig bjussar jag på ”Skrivboosten – din fria utbildning” som kommer i din mejlbox var 14:e dag med artiklar, pepp och övning.
Varmt välkommen att anmäla dig!
LYCKA TILL – HÅLL SKRIVGLÄDJEN LEVANDE!
Är du intresserad av att läsa de andra delarna så klicka på länkarna nedanför:
Jeanette Niemi
Jag älskar att möta skrivande människor. Jag möter dig där du befinner dig i skrivandet och jag hjälper dig från den första tanken om att skriva en bok till dess du har ett färdigt bokmanus att lämna till förlag eller tryck. Oavsett var du befinner dig i världen. Hjälper dig till skrivglädje, kunskap och att överkomma dina hinder genom skrivresor, distanskurser och handledning. Driver också podcasten Skrivradion, Skrivboosten – din fria utbildning och en blogg med massor av skrivtips.
Jeanette Niemi är skrivpedagog, professionell coach och författare. Utbildad inom kreativt skrivande, litteraturvetenskap och även utbildad personal- och beteende-vetare. Driver skrivpedagog.se för skrivpedagoger utbildade i Sverige. Böckerna hittar du på hemsidan och mer om det formella kan du läsa på LinkedIn.
Tack! Det har varit lärorikt att följa din serie här på bod.se!
Hej
Mitt namn är Gila och varje dag skriver jag en bok i huvudet, men sen när jag börjar skriva försvinner allt. En fråga till dig är om man skriver en upplevelse i livet som hänt, något känslosamt,
adhd, sepration, samt efterkommande relation tex ska jag skriva i jag form eller kan jag använda då tid som henne. Det finns så mycket jag så gärna vill får ut till världen, men hur gör jag det intresant, är det en novell , ska jag kalla den för en bok. Hade önskat få någon annan diktera få det sammanhängande men vet inte hur man gör
Så roligt att höra Mia!
Ursäkta mycket sent svar, såg det nu först.
Hoppas ditt skrivande löper på bra!
/Jeanette
Hej Gila!
Tack för din fråga, mycket spännande tema.
Ursäkta mycket sent svar, såg det nu först.
Hoppas det har löst sig ändå men jag svarar trots allt eftersom det kan finnas fler som kan ha glädje av svaret naturligtvis.
För mig låter det som att den här händelsen ännu är för intensiv för att det ska vara möjligt att skriva en litterär berättelse som andra kan läsa ännu.
Ditt eget förslag är ypperligt. Skriv gärna i tredejeperson som hon eller han – det distanserar perspektivet från dig själv och det kan underlätta. Likaså att skriva i imperfekt/preterium som också distanserar då att skriva i presens (nutid) är mycket mer starkt närvarande.
Jag rekommenderar också att strunta i att det ska bli en bok och skriva för skrivandets skull. Fokusera på det som är i huvudet och få ner det på papper istället för att fokusera på att det ska bli en läsvärd bok. Ofta behöver den här typen av berättelser först skrivas för egen del, som en del i den egna bearbetningen, för att sedan skrivas som bok om det då fortfarande känns viktigt.
Hoppas ditt skrivande löper på bra,
lycka till!!
/Jeanette