Kroppar täckta av blod, en kamera som dokumenterar nattens grymheter. Vassa pennor som snabbt rafsar ner anteckningar och en upphetsad röst som informerar kollegor via radio.
Deckare och thrillers är böcker som inte låter dig sova eftersom du absolut bara måste läsa ett kapitel till. Du absorberar snabbt varenda ord, dina ögon hastar från en rad till nästa och du undrar hela tiden hur det kommer att fortsätta.
Men hur skiljer sig dessa två genrer och vilka undergenrer finns det? Gränserna mellan olika genrer är ofta diffusa, men ju mer specifikt du som författare väljer din genre, desto mer exakt kan du naturligtvis definiera din målgrupp. Och ju mer exakt du beskriver varugrupp och sökord för din bok, desto lättare kommer man sedan som läsare att kunna hitta boken i bokhandeln och nätbokhandeln.
De viktigaste faktorerna för kategoriseringen av genrer är dina huvudpersoner och handlingen. Men även miljön kan spela en viktig roll. Naturligtvis finns det också många fall där två genrer ansluter till varandra. Till exempel kan bihandlingen i din detektivroman också innehålla en kärlekshistoria. Om detta är fallet måste du alltid ställa frågan; vilken av de två handlingarna är viktigast och i vilken huvudgenre passar därmed din bok bäst?
Skillnader deckare och thriller
En deckare handlar främst om ett brott som ska lösas under läsandets gång. Vanligtvis finns det en eller flera utredare som hanterar fallet. Fokus är framför allt att lösa fallet och identifiera gärningsmannen.
I thrillers däremot förekommer ofta händelser som är livshotande för huvudpersonen i boken. Det handlar mer om själva faran än om att reda ut händelseförloppet. Målet är att undkomma faran eller att själv eliminera den.
Det finns ett stort antal undergenrer som du kan tillordna din bok. Här är några exempel:
I en pusseldeckare ses brottet, vilket oftast är ett mord, som en gåta eller ett pussel som läsaren utmanas till att lösa innan författarens huvudperson avslöjar lösningen. Under berättelsens gång presenteras åtskilliga ledtrådar, till exempel teknisk bevisning, alibin, motiv etc.
Medan det i en landsbyggsdeckare (även känd som Cozy Crime eller Cozy Mystery) vanligtvis inte finns några brutala scener, utan spänningen består mer av frågan vem som har gjort vad när, hur och varför, så är våld den klart viktigaste beståndsdelen i en splatterthriller, vilket skildras ingående. Här krävs starka nerver!
Psykologiska thrillers är en undergenre som använder stämningar, ondska, tragisk ironi och hämndkänslor. Den skildrar också de psykologiska och sociala faktorerna bakom brotten.
Historiska deckare utspelas i det förflutna (tex. i viktoriansk tid, i antikens Rom eller i medelåldern) och skildrar både reala och fiktiva kriminalfall.
Roman Noir eller hårdkokt deckare är en undergenre där det ofta handlar om människans psykiska avgrunder. Stilen präglas av sakligt/kallt framställande av våld och sexualitet eller realistisk brottslighet som mutor och lögner till polisen.
Vad polisdeckare är, är uppenbart: Huvudpersonerna är poliser och det är främst de som står i fokus i boken.
I en spion- eller agentroman utspelar sig romanen i exakt denna miljön. Handlingen kretsar ofta kring stöld av viktig information eller om kontraktsmord. Till exempel måste huvudpersonen samla uppgifter eller data som är särskilt viktig för det egna landet eller för en speciell uppdragsgivare.
I en klassisk detektivroman är huvudpersonen en detektiv eller så äger många scener rum i en detektivbyrå. Brottet som en detektivroman handlar om har vid romanens början ofta redan skett, och fokus ligger på att identifiera gärningsmannen. Det är också ofta så att förövarens bakgrund gradvis förklaras under loppets gång- samt vad som ledde till brottet.
Om huvudkaraktären har en speciell etnisk bakgrund och denna kultur är i förgrunden samt boken har en kriminell huvudintrig så talar man om en så kallad etnisk deckare. Förutom att beskriva brottet så fokuserar denna undergenre alltså på kulturen med sina egna seder och traditioner, vilket bör berättas så autentiskt som möjligt.
En gangsterdeckare är en roman som utspelas i en gangstermiljö. Handlingen kretsar ofta kring en sammandrabbning mellan polisen och ”gangstergänget”. Ett slags katt- och råttaspel som ofta slutar med att brottslingarna ifångatas eller till och med dör.
True crime är verklighetsbaserade brottshistorier, oftast mord. True crime-genren har varit populär länge och ger oss en förståelse utöver det som förmedlas i media. Och det är väl här true crime-genrens storhet ligger grundad. Den kan öka förståelsen för människor som vi annars skulle vara för snabba att fördöma. Vi vill titta in i en värld vi själva inte beträder, och försöka förstå varför det blev som det blev.
Deckare och thrillers från BOD:s bokshop
En psykologisk thriller som handlar om en kvinnas kärleksobsession, en gripande historia om hur långt en kvinna kan gå för att få sina drömmars man.
Agnes Andersson är en medelålders kvinna som är desperat i jakten på en man. Och hon tror att hon hittar honom under en kryssning längs Norges kust. Han är en norsk änkeman som heter Einar. Kruxet är att Einar föredrar Pamela, Agnes bästa väninna.
När Pamelas kropp flyter iland nästan ett år senare kommer Agnes dotter på besök hos Agnes för att ställa frågor om kryssningen. Deras konversation blir till ett katt-och mus-spel där Agnes vrider på fakta för att undvika sanningen om Pamelas försvinnande och död.
Deadline är efterföljare till Anagram, Bryggan och Collage, och den avslutande boken om Annika Vestander.
1967: Ett nyfött barn försvinner spårlöst. Modern ger aldrig upp hoppet om att hitta den lilla.
2017: Polisinspektör Annika Vestander ser fram emot pensioneringen med blandade känslor. Hon börjar varva ner, men så hittas en kvinna död i polishuset. Annika, som samtidigt blir mentor för en ny kollega på kriminaljouren, kan inte låta bli att peta i mordutredningen. På sin sida har hon Pål, kriminaltekniker och god vän med henne och maken Rolf – också han tekniker, men numera pensionär.
Även chefen på kriminalavdelningen, Wiggo, stöttar Annika och ger henne lösa tyglar när hon hittar ledtrådar.
Detta är de sanna berättelserna om två mord i Fagersta. Båda morden var uppmärksammade i media för att de var så grymma och spektakulära. Genom ett skickligt polisarbete löstes båda morden och mördarna är lagförda och avtjänar nu livstidsstraff.
”Genom att läsa domarna och prata med anhöriga till de mördade har jag fått fram en bild av mördarnas motiv. I ett av fallen har jag beskrivit vad som hände de anhöriga till mordoffret efter att domen avkunnats. Det är en tragisk historia som inte belysts av massmedia.”
Bo Hansson
Lyckelängan är ett exklusivt privatägt äldreboende, beläget på den sörmländska landsbygden.
Dit flyttar Wilhelm Erhardt, under påtryckning av sin förmögne son Victor.
Wilhelm är en avhoppad före detta Stasiagent från DDR, som på sjuttiotalet sökte politisk asyl i Sverige och sedan jobbat på FRA och inom åklagarmyndigheten. Han finner sig väl tillrätta i sin nya tillvaro, trots stor misstro till en början. På boendet får han vänner han känner stor samhörighet med och tillsammans har de mycket gemensamt.
Wilhelm fattar tycke för en färgad flicka med ursprung från Kenya, som går på vårdskolan och gör sin praktik på Lyckelängan. En dag försvinner Dalia, som flickan heter. Hon hittas strax därefter mördad i en lada. Hennes pojkvän blir dömd för mordet. I lagens och i allmänhetens ögon är pojkvännen skyldig, men Wilhelm och hans vänner och även ungdomarnas föräldrar, är övertygade om att han är oskyldig.
Wilhelm och hans vänner beslutar sig för att försöka gå till botten med fallet, få pojken fri och finna den rätte gärningsmannen. Det innebär vissa svårigheter då de stundtals påverkas negativt av förvirring och glömska, men tillsammans stöttar de varandra, och i sina bästa stunder är de fortfarande briljanta i sin yrkesutövning.
Femåriga Ellen hittar sin lillasyster Nora död i badkaret. Under långa, pressande förhör med Ellen och pappas sambo Camilla försöker polisen ta reda på vad som hänt. Hur dog Nora?
När det visar sig att det inte var en olyckshändelse blir Camilla, som var ensam med barnen i huset, anklagad för att ha dödat Nora. Hon förnekar brott och Ellen är den enda som kan vittna mot henne.
Men hur mycket kan man lita på ett litet barns berättelse?
I hopp om att få veta något som kan göra det som hänt lite mer begripligt börjar barnens faster Anja forska i Camillas förflutna. Det som efter hand framkommer om hennes tidigare liv övertygar Anja om att den kvinna som hennes bror har levt tillsammans med det senaste året, och som lilla Nora så tillitsfullt kallade Mamma, är ett känslokallt och samvetslöst monster.
Vill du läsa mer om denna genre?
Läs i så fall vidare på vårt blogginlägg: Skriver du rysliga deckare eller detektivromaner?