Reklam för din marknadsföringskampanj

Reklam bör vara en del av din marknadsföringskampanj. Varför? Det får du ta del av i det här blogginlägget.

Har du definierat din målgrupp? Har du definierat mål med din marknadsföring? Och vet du via vilka marknadsföringskanaler du når din målgrupp? Perfekt! Om du annars vill veta mer om detta kan du läsa vidare på våra tidigare blogginlägg 5 tips för att hitta din målgrupp, Hur definierar du din målgrupp? och Definiera mål för din marknadsföring

Efter att hittills ha arbetat analytiskt kommer vi nu till det kreativa: reklamen. Reklamen skall skapa uppmärksamhet och locka din målgrupp att köpa din bok. Det är viktigt att reklamen kopplas direkt till din bok. Hur många gånger har du sett reklamaffischer som såg bra ut, men där du inte ens visste vad det var för en produkt man gjorde reklam för?

Sinnesorgan och reklam

Människor tilltalas genom sina sinnen. När det gäller bilder med reklam så stimuleras synen, eller ”din visuella känsla”: Detta sinnet är ett av de viktigaste, eftersom vi absorberar ca. 80 % av all information från vår omvärld via synen. Här skiljer man mellan rörliga och statiska bilder. Detta omfattar t.ex. videor och banners men även speciell belysning i grönsaksavdelningen i snabbköpet, som gör att grönsakerna ser bättre ut. Men det finns också reklam för våra andra sinnesorgan, även om man kanske inte märker att det är det vid första anblicken.

Vad gäller hörselsinnet tänker man kanske först och främst på klassisk radioreklam. Visste du t.ex. att dammsugartillverkare medvetet inte tillverkar för tysta dammsugare eftersom många associerar hög volym med stark sugkraft?

Om du förbereder en föreläsning, spela gärna in din röst när du tränar eller fråga vänner och bekanta om din röst är angenäm att lyssna på. Efter feedback experimentera lite med din röst och ditt tonläge tills du är helt nöjd, eftersom din röst också är reklam för din bok.

För de andra tre sinnena är reklamen ofta lika raffinerad som idén med den bullriga dammsugaren. Känseln används t.ex. i möbelaffärer eller elektronikbutiker. Du kan prova produkterna och röra vid dem. Vissa producenter satsar på förpackningar som känns bra att ta på eller att hålla i, för att kunna sälja sin produkt bättre.

En välkänd läskedrycksproducent ändrade t.ex. för några år sedan på sin 33 centiliters burk till en som var tunnare och skönare att hålla i, även om det betydde mer plåt i produktionen och därmed högre produktionskostnad. Det finns även tillverkare som med avsikt gör sina produkter tyngre, eftersom vikt ofta förknippas med kvalitet.

Du kan också attrahera potentiella köpare av din bok via känselsinnet genom att till exempel välja hårda pärmar för din bok eller speciellt tjockt papper. Försök att inte vara subjektiv utan tänk på din målgrupp. Om den snarare består av personer med hög inkomst, så är dessa personer förmodligen benägna att spendera mer pengar på en inbunden bok. Den ”fattiga studenten” skulle kanske däremot inte betala detta extra pris.

Vad gäller hur vårt luktsinne tilltalas, så tänk på dofterna i de olika avdelningarna på en stormarknad eller på lukten i en splitterny bil.

Människors smaksinne kan lätt adresseras genom smakprover.

Statiska bilder

Låt oss börja med simpel visuell reklam. Denna är mestadels statisk och har sällan rörliga element, som till exempel finns i online-banners.

Statiska bilder är enkla att producera och kan användas på många olika sätt.

Här vill vi naturligtvis hänvisa till ditt bokomslag, eftersom detta är den viktigaste reklamen för din bok. En bok bör såklart inte bara betygsättas på grund av omslaget, ändå är det omslaget som får den potentiella läsaren att plocka upp boken. Du kanske har skrivit världens bästa bok, men om ditt bokomslag inte tilltalar din målgrupp, så kommer du inte heller att sälja boken, eller i alla fall inte lika bra.

Reklam i senare skeden kan också hänvisa till ditt bokomslag på ett sätt som gör att dina potentiella kunder direkt associerar boken till din berättelse.

Rörliga bilder

Rörlig visuell reklam omfattar främst videor. Även online-bannerannonsering kan innehålla rörliga element.

Kommer du ihåg den första Jurassic Park-filmen där T-Rex bara reagerar på rörelse? Det förhåller sig på liknande sätt med människor: Vi uppfattar rörelser bättre än statiska bilder. En rörlig bild är inte bara intressantare eftersom den ständigt förändras, utan vi befattar oss även längre tid med den rörliga bilden, jämfört med om vi bara snabbt klickar från bild till bild.

Eftersom rörliga bilder vanligtvis är mycket mer komplicerade att producera och därför också betydligt dyrare, rekommenderas de främst bara för stora kampanjer.


Reklam och psykologi

Reklam riktar sig till oss främst på psykologisk nivå. Om du lyckas utlösa starka känslor med din reklam så kan det leda till en affekthandling hos vissa människor. Detta händer när starka känslor undertrycker rationellt tänkande och beteende. En av dessa affekthandlingar kan vara att köpa din bok.

Generellt bör känslorna vara positiva för att de ska kunna kopplas till din bok. Men underskatta inte heller negativa känslor. Negativa känslor stannar ofta kvar i människors medvetande längre än positiva känslor. Om du styr dem i rätt riktning kan du bli ihågkommen länge.

Nu kanske du undrar varför du vill utlösa negativa känslor? Jo, detta kan exempelvis tillämpas i skräckgenren, där de negativa känslorna som rädsla och skräck faktiskt tolkas positivt.

Om du däremot har skrivit fack- eller vetenskapslitteratur så kan känslorna vara kontraproduktiva, eftersom det här handlar om ett rationellt köpbeslut som skall triggas och inte ett känslomässigt. Reklam för faktaböcker bör därför vara informativ. Här kan du t.ex. använda dig av nyckelord eller grafisk statistik.

Försök tillämpa engångs- eller förstagångseffekten! Vi rycks med mer av nytt och saker vi inte redan vet, än det vi sedan länge känner till. Nytt kommer vi också lättare ihåg: Vem kommer inte ihåg sin allra första kyss? Men kommer du fortfarande ihåg din andra, tredje eller tjugofemte kyss?

5 tips för utformningen av reklam för din bok

Människor lägger lätt märke till kontraster. Detta gäller för både färg och form.

Människor är sociala väsen och reagerar i regel positivt på ansikten och speciellt ögon. Med ”barnschemat” (Kindchenschema), som beteendeforskaren Konrad Lorenz myntade, förstärks känslorna ytterligare då de barnsliga proportionerna som förekommer hos barn och unga djur framkallar en positiv, emotionell reaktion eller en köpimpuls.

Undvik informationsöverflöd i din reklam. Mindre är mer! Och bilder fungerar bättre än text.

Människan varseblir rörelser bättre än statiska bilder och reaktionen blir starkare.

Använd gärna en ”Call-to-Action” i din online-marknadsföring. Det är en uppmaning till handling som ”Köp nu!” eller “Ta reda på mer här!”, som ofta markeras av en ram eller ett geometriskt objekt bakom den. Det betyder att man vet hur man ska gå vidare om produkten i reklamen intresserar en.

Få feedback från din målgrupp om din reklam. Bara så lyckas du ta fram rätt reklam. Om du producerar din reklam själv, jämför med liknande reklam, särskilt vad gäller bildkvaliteten. Bildredigeringsverktyg är mycket vanliga idag, men du ser ändå snabbt om det är en nybörjare eller ett proffs som har redigerat bilden.


Författare

Anna-Karin Winqvist

Anna-Karin Winqvist frilansar som översättare sedan våren 2020. Hon ger författare tips, råd och information angående olika teman inom bokutgivning på bloggen. När hon inte skriver så slappnar hon gärna av med en bra bok i soffan!

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält