E-böcker – din text optimalt presenterad

Antalet läsare av e-böcker har nästan femdubblats sedan 2010. Det lönar sig att fundera på om du också har en digital läsgrupp för din historia.

I den första delen av denna serie informerade vi om hur digital publicering ökar räckvidden för din bok. Den konventionella trycka boken och e-boken kompletterar varandra perfekt när det gäller bokens framgång och försäljningen. De digitala läsarna gör även reklam för dig som författare när de t.ex. skriver recensioner och bokrekommendationer i olika sociala medier, webbsidor eller bloggar.

I denna delen av serien handlar det om hur du presenterar din bok för att tilltala så många digitala läsare som möjligt.

BoD är specialist inom digital utgivning

e-bok

Med BoD Classic och BoD Comfort kan du boka till e-bokskonvertering utan extra kostnad. Du drar nytta av vår mångåriga erfarenhet på den digitala bokmarknaden och en optimal distribution i nätbokhandeln. Med BoD är din e-bok tillgänglig för både de flesta relevanta nätbokhandlar i Sverige och internationellt.

BoD konverterar din e-bok till det mest vanliga e-bokformatet ePub (* .epub). För försäljning på Amazon genererar vi också Mobi-formatet för Kindle. När vi skapar dessa format använder vi din PDF-fil för din tryckta version.

Läsare som fördedrar e-böcker förväntar sig mer än en digitaliserad kopia av den tryckta boken. För att du ska dra nytta av alla fördelar med e-bokspublicering fokuserar vi på det digitala mediets särprägel och de digitala läsarnas preferenser.

Läsa var och när man vill

Digitala läsare är lika krävande som läsare av tryckta böcker. De bestämmer sig medvetet för att köpa den digitala boken – och det av goda skäl! E-böcker, till skillnad från tryckta böcker, är tillgängliga när som helst och är inte bundna till särskilda leveranstider. De tar ingen plats i bokhyllan eller i väskan. De är också ofta billigare än den tryckta versionen. När de väl har köpts kan de läsas på vilken valfri läsplatta som helst, oavsett var läsaren befinner sig. Därför köper speciellt flitiga läsare oftare e-boken än den tryckta versionen av boken.

Vad kan man göra i en e-bok?

Förutom bara läsning erbjuder e-boken ytterligare funktioner som en tryckt bok inte har. Läsarna kan t.ex. göra kommentarer och sätta bokmärken i e-boken eller förstora bilder, om så önskas. Länkar till kapitel, sidnumrering i innehållsförteckningen eller fotnoter gör att man navigerar enkelt och bekvämt genom den digitala boken. Man bara klickar på länkarna så hoppar markören till motsvarande plats i texten. Den interaktiva sökfunktionen, som är integrerad på de flesta läsplattorna, erbjuder ytterligare navigationsmöjligheter i boken.

Ämnesindex med sidnummer i den tryckta boken och som interaktiva länkar i e-boken.

Om man har internet på läsplattan så kan externa datakällor integrerade i e-boken komplettera bokens innehåll. Allt det som man i den tryckta boken bara ser som text på papper leder i e-boken direkt till ytterligare innehåll och information via interaktiva länkar. Detta kan exempelvis vara källor från internet i källförteckningen eller information om författarens webbplats på copyrightsidan. Läsarna kan länkas direkt till videor på YouTube eller till Wikipedia etc. för att fördjupa sig i något.

Smarta e-böcker är interaktiva

Alla dessa interaktiva funktioner gör också e-boken speciellt intressant som marknadsföringsverktyg för egenutgivare. Via en länk dirigerar du helt enkelt läsare till dina konton i sociala medier på Facebook, Twitter, Instagram etc.

Vill du ha direktkontakt med dina läsare? Ange din officiella e-postadress i ditt impressum eller i avsnittet ”Om författaren”. Även din blogg eller din hemsida är bara ett klick bort för läsaren. Har du publicerat flera böcker? Informera dina läsare i ett separat kapitel om ”Andra böcker” som du har skrivit. Ange länken till din bok i BoD Bokshop i texten, så länkar vi direkt till shoppen i din e-bok. Skulle du vilja göra reklam för ditt företag med hjälp av boken? Länka till företagets webbsida i kapitlet ”Om författaren” eller i e-bokens impressum. Om så önskas, lägg upp ytterligare material om bokens innehåll eller tema online.

Ange de fullständiga länkarna som text, till de källor som du nämnt i boken, i din tryckta boks PDF-fil. Vårt e-bokteam integrerar då webbsidan som en interaktiv länk för dina digitala läsare.

Online-innehåll som text i den tryckta boken och som interaktiva länkar i e-boken.

E-bokens fördelar

  • Alltid tillgänglig, inga leveranstider
  • Tar ingen plats, perfekt att ha med när du är på väg någonstans
  • Billigare än tryckta böcker, speciellt för de som läser mycket
  • Bekväma läsfunktioner, som sökning eller navigering i boken
  • Integrering av ytterligare innehåll via externa källor
  • Marknadsföringsverktyg

Fortsättning

Den första delen av den här bloggserien visade hur digital publicering ger dig som författare större räckvidd. I den tredje delen om temat e-bokskonvertering förklarar vi hur konverteringen av tryckfilen fungerar och hur BoD säkerställer att din text presenteras optimalt i det digitala mediet.

Författare

Anna-Karin Winqvist

Anna-Karin Winqvist frilansar som översättare sedan våren 2020. Hon ger författare tips, råd och information angående olika teman inom bokutgivning på bloggen. När hon inte skriver så slappnar hon gärna av med en bra bok i soffan!

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält