Förbereda dig inför Bokmässan

Hur förbereder du dig inför Bokmässan?

Hur ska du som författare förbereda dig inför Bokmässan? Att delta på Bokmässan är en spännande möjlighet att interagera med potentiella läsare och branschfolk. Den lockar en mångfald av besökare med olika intressen samt olika syften. Några av dem som du säkerligen kommer att möta är exempelvis bokbloggare, förlag, media och journalister, författare, lektörer och agenturer.

Sociala medier

Att använda sociala medier inför en bokmässa är således ett effektivt sätt att marknadsföra din bok och närvaro på, för att bygga upp spänning inför evenemanget. Försök att vara aktiv i några olika kanaler i sociala medier. Populära kanaler är TikTok, Facebook samt Instagram. Det är således även viktigt att förbereda dig inför Bokmässan online.

Innehåll på Instagram

Instagram är ett kostnadseffektivt sätt att marknadsföra din bok och dig själv som författare. Här ger vi dig tips och även några idéer för ditt innehåll på Instagram. För att förbereda dig inför Bokmässan rekommenderar vi dig bland annat att du:

  • skapar en evenemangssida eller hashtag samt taggar andra
  • delar nyheter och uppdateringar
  • visar upp din monter samt delar bilder
  • interagerar med följare
  • samarbetar med andra deltagare och författare
  • gör en eftermässauppföljning

Inför Bokmässan

Att förbereda dig inför Bokmässan kräver lite planering och tanke. Här är alltså några saker att tänka på inför bokmässan:

Förstå syftet

Vad är ditt huvudsakliga mål med att delta i bokmässan? Vill du marknadsföra din egen bok, nätverka med andra författare och branschfolk, eller bara njuta av litteraturen? Definiera dina mål först, så att du kan planera din tid och resurser effektivt.

Förbered material

Om du är författare och vill marknadsföra din bok, se till att du har tillräckligt med exemplar tillgängliga att sälja eller dela ut. Skapa marknadsföringsmaterial såsom visitkort, bokmärken samt flyers. På så vis kan du ge information om din bok och även om dig som författare. Glöm inte att dessutom ange dina kontaktuppgifter!

Förbered en pitch

Ha en kort och övertygande pitch redo för din bok eller ditt författarskap. Detta kommer att vara användbart när du pratar med potentiella läsare eller branschfolk eftersom de såklart vill vet mer om dig och din bok.

Nätverkande

Bokmässor är speciellt utmärkta tillfällen att träffa andra författare, förlagsrepresentanter och litterära agenter. Se även till att ha med visitkort och var öppen för samtal och möjligheter. Mediaföreträdare, huvudsakligen journalister och bokrecensenter, besöker bokmässor för att rapportera om nya böcker och litterära händelser.

Paneler och evenemang

Kolla in det program som mässan erbjuder och planera därefter. Det kan nämligen finnas paneler, författaruppläsningar och diskussioner som du vill delta i eller åhöra. Det ger dig chansen att dela ditt kunnande och ytterligare öka din synlighet.

Följ upp samt var öppen för feedback

Efter bokmässan, skicka tackmejl eller meddelanden till de människor du träffade. Följ upp med dina potentiella läsare samt intressanta kontakter. Ta även emot feedback och lärdomar från din upplevelse på bokmässan, eftersom det kan hjälpa dig att förbättra dig inför framtida evenemang.

Planera din tid

Skapa en tidsplan för vilka evenemang du vill delta i samt hur du kommer att fördela din tid under mässan. Gör slutligen ditt besök så effektivt som möjligt.

Glöm inte att njuta av bokmässan och allt den har att erbjuda. Det är en fantastisk möjlighet att fördjupa ditt intresse för böcker och träffa likasinnade människor, nämligen andra författare.
Genom att följa dessa steg kan du säkerligen förbereda dig väl och göra din upplevelse på bokmässan både meningsfull och produktiv. Det kan bli en särskilt viktig samt minnesfull dag. Framförallt är det viktigt att ha roligt samt att njuta av möjligheten att träffa likasinnande människor. På Bokmässan får du säkert dessutom ett och annat bra lästips!

Vi önskar dig lycka till inför Bokmässan!

Författare

Linda Reumann

Hon har jobbat på BoD sedan hösten 2016. Hon är ansvarig för marknadsföringen, sociala medier och arrangerar bland annat olika evenemang hos BoD. På bloggen delar hon tips och råd kring bokutgivning och marknadsföring.

Fler inlägg

Kommentarer

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält