Skriva dialoger – hur gör man?

Hur får jag fram det jag vill att karaktärerna ska säga, skrivet i naturliga dialoger?

Dina karaktärer är skapade för just din berättelse. Du har förmodligen tänkt på vad de heter, hur de ska vara, tänka och agera. För att få ett färdigt manus så räcker oftast inte detta. Vi måste skapa lite händelser kring karaktärerna och framför allt bör de prata och tänka. Det är dags att skriva dialoger!

  • Vad är en dialog? När två eller flera av dina romanfigurer pratar med varandra, har du en dialog-situation.
  • Varför finns det dialoger? En bra dialog för handlingen framåt, ger ny information och låter läsaren lära känna dina figurer.
  • Hur gör man?

En bra dialog märks inte, men det gör en dålig! Om dialogerna inte stämmer, förstör de en annars bra berättelse.

En välskriven dialog ska ge en tydlig bild av de inblandade personerna. Vad säger karaktärerna? Varför sägs det? Hur säger karaktärerna det? I dialogen kan det eventuellt framgå karakteristiska drag av en karaktär såsom ålder, utbildning och typ av person. Hur påverkas situationen eller de andra karaktärerna av vad det som sägs? Vilka uttryck använder de? Viskar karaktären eller skriker hen ut det? När du ska skapa dialogerna hjälper det dig att tjuvlyssna lite till vardags när folk pratar med varandra.

Karaktärer måste kännas verkliga och levande. Alla pratar ju på olika sätt, med olika dialekter, tonlägen, ordval och språk. Detta bör du få med i dina dialoger och vara konsekvent, så att karaktären pratar på samma sätt genom hela manuskriptet.

Här får du fem tips på hur du tar ditt dialogskrivande till en ny nivå.:

1.

En dialog ska vara lätt att läsa. Du måste bestämma dig för om du vill markera dina dialoger med ny rad och talstreck för varje ny talare eller om du vill sätta det som sägs inom citattecken. Det spelar ingen roll vad du väljer, men du måste vara konsekvent texten igenom.


Exempel:
Antingen skriver du så här:
-Tack för kaffet, sa Nina.
-Varsågod, svarade Jenny.

Eller så här:
”Tack för kaffet”, sa Nina. ”Varsågod”, svarade Jenny.


2.

Ge varje figur en egen röst. Den skolkande högstadieeleven låter inte som rektorn och en man i 70-års-åldern använder andra ord än en kvinna på 25 år. Skriv en bakgrundshistoria till dina figurer, så att du vet varifrån de kommer och vilka erfarenheter de har. Då är det lättare att veta hur de uttrycker sig och dialogskrivandet blir enklare.


Exempel:
”Tjena mannen, har du fixat allt till festen?”
”Hej lille gubben, mår du bättre nu?”
Här är det lät att veta vem som är mamman som pratar med sin lille son och vem som är tonåring och snackar med sin kompis, eller hur?


3.

Du har säkert hört uttrycket ”show, don´t tell”. Här betyder det att det är mer intressant för läsaren om du gestaltar situation, än om du beskriver den. 


Exempel:
”Jag skiter i dina djävla tips!” röt Jesper argt.
Att han inte är glad, det är uppenbart så ordet argt behövs inte. Så här kan du ge dina läsare mer information och föra handlingen framåt: ”Jag skiter i dina djävla tips!” skrek Jesper och smällde igen dörren efter sig.


4.

Dialogerna ska kännas realistiska och helst tillföra något nytt till handlingen. Låt inte dina figurer prata om sådant de redan vet. Den informationen som läsaren behöver, men som dina figurer redan har, får du förpacka på ett annat sätt.


Exempel:
Det här är ingen elegant lösning, för att informera läsaren om familjeförhållandena: ”Som du ju vet sedan du var fem år, så är den blonde mannen du vuxit upp med, inte din far”, sa mamma till mig.


5.

Omväxling förnöjer! Det är ganska tråkigt att läsa flera sidor bara med dialog. Det spelar ingen roll hur bra du blir på dialoger, det blir bäst om du blandar dialogerna med andra sorters text.


Exempel:
Det är en bra idé att beskriva miljön, där dialogen sker.
”Tack för kaffet”, sa Nina och ställde ner kaffekoppen på den rödrutiga bordsduken. ”Varsågod”, svarade Jenny och reste sig upp. Hon samlade ihop kopparna och bar ut dem i det rymliga köket. Nina satt kvar vid bordet och tittade ut genom fönstret där hon såg hur barnen lekte ute i trädgården.



Tipsen ovan är just tips! De ska hjälpa dig att skapa spännande dialoger och göra det lätt och roligt för läsaren. Använd dem i ditt eget skrivande, om de hjälper dig framåt. Om inte – hitta på dina egna regler!  Tänk på att i din text är det du som är chef.

Lycka till!

Författare

Carina Middendorf

Carina Middendorf älskar att läsa – och att skriva! Hon läser i princip alla genrer, men undviker science fiction och dystopier. Sedan hösten 2020 skriver hon på bloggen, bland annat om BoD:s författare där hon försöker klura ut vad de har för drivkrafter i sitt skrivande.

Lämna ett svar

*Obligatoriskt fält