Tänk även på att ge ut din bok som e-bok!
Kombinationen av tryckta böcker och e-böcker har många fördelar och kan öka din räckvidd avsevärt. I det här blogginlägget får du veta allt du behöver veta om hur du skapar och distribuerar din e-bok.
Du kan inte veta i förväg om någon föredrar att läsa din bok i tryckt form eller som en digital version. Det beror i hög grad på vad läsaren föredrar, men då du har lagt ner arbete på att skriva en bok, bör du publicera den på så många sätt som möjligt – även som e-bok.
6 fördelar med att ge ut en e-bok
E-böcker har avgörande fördelar jämfört med tryckta böcker. De kan bekvämt läsas på en läsplatta, surfplatta eller mobiltelefon, är alltid med dig samt fyller inte bokhyllorna hemma. Även om det fortfarande finns många som vill hålla en ”riktig” bok i handen när de läser, växer marknaden för e-boksläsare. Därför kan man nå många läsare med en e-bok som kanske inte skulle köpa en tryckt bok. Läsaren kanske ska åka på semester och vill inte ta med sig så mycket bagage. Här spelar också tillgänglighetslagen för e-böcker nu en viktig roll, vilken innebär hinderfri läsning. Med en e-bok kan läsaren på ett flexibelt sätt justera teckenstorlek och bakgrund eller till och med få boken uppläst för sig.
En e-bok är därför en möjlighet för dig att öka försäljningssiffrorna för din bok. När du har förberett ditt manuskript för tryckning, inklusive omslag och inlaga, kan din e-bok snabbt skapas utifrån detta. Med BoD har du alltid möjlighet att kostnadsfritt skapa en e-bok utöver den tryckta versionen när du ger ut din bok.
En kort sammanfattning:
- Mobilitet och plats: Oavsett om det gäller resor eller vardagsliv – en läsplatta kan ersätta hela bokhyllor. Du har alltid hela ditt bibliotek med dig, utan att behöva släpa runt på fysiska böcker.
- Gynnsamt pris: Eftersom det inte tillkommer några tryck-, lagrings- och fraktkostnader är e-böcker oftast betydligt billigare. Detta gynnar särskilt flitiga läsare.
- Tillgänglig omedelbart: Ett klick är allt som krävs – och din nya bok finns på din enhet på några sekunder. Ingen väntan, ingen frakt, inga omvägar via bokhandeln.
- Individuell visning: Teckenstorlek, bakgrundsfärg, ljusstyrka – allt kan anpassas efter dina behov. Perfekt för personer med nedsatt syn eller för att läsa i svagt ljus.
- Hållbar konsumtion: Även om en läsplatta kan orsaka koldioxidutsläpp vid något tillfälle, sparar den resurser på lång sikt – särskilt vid frekvent användning.
- Tillgänglighet: Många enheter erbjuder uppläsningsfunktioner eller är kompatibla med skärmläsare. Det är en verklig fördel för personer med synnedsättning.
En e-bok är därför inte bara praktisk, utan också hållbar och framtidsinriktad. Det är värt att utnyttja möjligheterna fullt ut – både för dig och dina läsare.
De viktigaste stegen för att publicera en e-bok
Oavsett om det handlar om en tryckt bok eller en e-bok, är det först och främst viktigt att få till din text så som du vill ha den. Du skriver ditt manuskript, utvecklar din egen skrivstil, skapar övertygande karaktärer, fokuserar på en intrig som fängslar läsarna och skriver dina dialoger. När texten är klar är det dags för nästa steg, nämligen att satsa på en professionell språkgranskning och korrekturläsning. Detta kommer att säkerställa att din bok inte innehåller några fel, logiska avbrott eller grammatiska svagheter.
Sedan är det dags för omslagsdesignen. Även när det gäller e-böcker kan många potentiella köpare övertygas av det första intrycket. Ett bra och professionellt utformat omslag ökar dina chanser för att att sälja din bok. Här kan du ta hjälp av proffs för att skapa det bästa utgångsläget för din bok och e-bok. Detsamma gäller för designen av sidorna, bokens inlaga. Här är det viktigt att allt stämmer korrekt både med titelsidorna och sidornas layout. Är du övertygad om att du har uppnått bästa möjliga resultat och att din tryckta bok är redo för publicering? Då kan även din e-bok skapas av dessa filer och publiceras för dina läsare.
Publicera en tryckt bok och en e-bok på samma gång?
Vi har redan talat om att det varierar från person till person ifall man föredrar att läsa din bok digitalt eller i tryckt form. Därför rekommenderar vi att du publicerar båda varianterna för att så säkerställa de bästa försäljningsmöjligheterna. Om du ger ut din bok som egenutgivare hos BoD skapar vi e-boken samtidigt som du ger ut en tryckt bok, om du vill. I paketen BoD Publish, Publish Plus och Publish Premium har du möjlighet att publicera din e-bok kostnadsfritt under publiceringsprocessen. Vi skapar en e-bok från dina tryckfärdiga PDF-filer, vilken är är optimerad för distribution via alla plattformar och välkända nätbokhandlar.
Därför lönar det sig att kombinera båda versionerna av din bok. På så sätt kan du uppfylla alla läsares önskemål och dra nytta av de olika möjligheter som båda världarna erbjuder. Medan e-boken gör det möjligt att lansera priskampanjer och nå ett särskilt stort antal människor via optimerade metadata (mer om detta senare), kan den tryckta boken komma ut i bokhandlarna och locka kunder som fördrar att läsa en tryckt bok.
Distribution och räckvidd för e-böcker
Din e-bok publiceras online på alla större relevanta plattformar och nätbokhandlar såsom Apple Books, Google Play, Adlibris och Bokus. Den är inte bara tillgänglig i svensktalande länder, utan kan även bli tillgänglig internationellt.
Du kan också göra din bok ännu mer känd genom att välja till utlåningsmöjlighet av din e-bok. Oavsett om det är klassisk biblioteksåtkomst, prenumeration eller freemium-modeller, så kan du nå ännu fler läsare.
Så här skapas din digitala version med oss i 5 steg
Vi konverterar din e-bok professionellt och kostnadsfritt baserat på de tryckfärdiga PDF-filer, som du har laddat upp för din tryckta bok. Vi ser till att innehållet är optimerat för alla läsenheter. Vår interna kvalitetskontroll säkerställer att den uppfyller lagstadgade krav och uppfyller de olika krav som ställs av bokhandeln. Vi förklarar exakt hur det fungerar i de här 5 stegen:
- Välj ditt paket: Bestäm dig för en av våra tre Publish-paket. Den kostnadsfria e-boken ingår i de tre paketen, om du sätter en hake vid ”Kostnadsfri e-bokskonvertering och försäljning” i myBoD.
- Slutför ditt projekt: När du har godkänt bokprojektet kan du luta dig tillbaka och koppla av. BoD kommer nu att göra e-bokskonverteringen.
- Kvalitetskontroll: Vår interna kvalitetskontroll säkerställer att din e-bok uppfyller bokhandelns krav.
- Publicering: Din e-bok får ett eget ISBN och publiceras av BoD hos alla större återförsäljare.
- Intäkter: För varje såld e-bok får du ett honorar på 70 % av nettointäkten.
Obs! Inte alla böcker lämpar sig för en e-bokskonvertering. Böcker med komplexa layouter och många illustrationer, fackböcker med tabeller och formler samt innehåll enligt ”Public domain” är inte lämpliga för e-bokskonvertering. Du hittar mer information på sidan E-bok.
Prissättning: hur mycket ska din e-bok kosta?
Eftersom det inte tillkommer några tryck- och transportkostnader för en digital version erbjuds denna variant vanligtvis till ett betydligt lägre pris än en tryckt bok. Som författare kan du själv bestämma hur högt du vill sätta priset när du ger ut din e-bok. BoD:s prisberäknare hjälper dig med detta.
Det bästa är att göra en marknadsundersökning i förväg och ta reda på vad jämförbara titlar som säljer bra kostar, för att välja ett bra pris för din e-bok.
Marknadsföring av din e-bok för att öka synligheten
För att din e-bok ska bli en succé och nå ut till många människor måste du aktivt marknadsföra den. Här kan du förlita dig på samma åtgärder som gäller för marknadsföring av en tryckt bok, men bokens metadata är extra viktigt för en e-bok.
Du bör investera tillräckligt med tid och energi i att optimera bokens metadata. Metadata är den information som gör att din bok hittas vid sökningar på nätet och i nätbokhandlar. Detta inkluderar:
- Titel och undertitel
- Beskrivning av boken
- Information om författaren
- Nyckelord
- Kategori/genre
- Varugrupp och Thema
- Försäljningsinformation
Rätt metadata säkerställer att din bok visas för exakt de läsare som letar efter en sådan bok. Det är viktigt att du inte fyller i allt för generell metadata, eftersom du vill att e-boken ska visas högst upp i en lämplig kategori. Om du däremot blir för specifik kan du utesluta en del potentiella läsare. Du hittar massor av information om riktigt bra metadata för din bok i den här artikeln.
Tillgänglighetsdirektivet (EAA)
Från och med den 28 juni 2025 gäller tillgänglighetslagen (EU Accessibility ACT – EAA) i EU, som ålägger e-boksleverantörer att göra sina digitala produkter tillgängliga. Detta innebär att e-böcker inte bara måste vara visuellt användbara. Tydlig navigering och struktur, maskinläsbarhet och ytterligare beskrivningar för bilder och tabeller är viktiga för att de ska vara lättillgängliga även för personer med exempelvis synnedsättning.
Så här skapar du en bra bas för en e-bok enligt tillgänglighetsdirektivet
- Använd en tydlig struktur med logiska kapitelrubriker och stycken.
- Se till att det finns tillräcklig kontrast mellan text och bakgrund.
- Lägg till alt-text för bilder, tabeller och länkar.
- Undvik nästlade eller komplexa listor.
- Använd punkter i stället för andra ikoner i listor.
- Undvik emojis i texter.
- Var uppmärksam på korrekt stavning och typografi (t.ex. korrekta kommatecken, citattecken, bindestreck etc.)
- Använd verktyg som t.ex. tillgänglighetskontrollen i Microsoft Word eller Adobe Acrobat Pro.
- Graden av tillgänglighet beror mycket på bokens komplexitet och kvaliteten på illustrationerna. Om din PDF-fil har sparats med extra texter till bilder eller tabeller, följer de med i e-bokskonverteringen.
Slutsats
Nu har du fått den kompletta överblick du behöver för att publicera din e-bok och nå många läsare runt om i världen. Vi önskar dig mycket nöje och framgång med ditt bokprojekt!